دکتر سیامک زند رضوی تیر99انجمن جامعه‌شناسی ایران در قالب یک سازمان، بستر حضور بخشی از اعضاء اجتماع علمی جامعه‌شناسان ایرانی است که انتظار دارند در برنامه‌ریزی، اجرا، مدیریت، دیده‌بانی و ارزیابی فعالیت‌های آن موثر باشند. این سازمان با دیگر انواع آن، حداقل در دو عرصه تفاوت ماهوی دارد.

اول) در ارتباط اعضاء با یکدیگر، انتظار می‌رود رابطه متکی به قدرت یک طرفه به حداقل کاهش و همه اعضا از حقوقی برابر در عمل برخورد باشند.

دوم) براساس ماهیت علمی انجمن، تنوع ایده‌ها در آن به بالاترین درجه رسمیت یابد. این همان چیزی است که تاکنون سبب گسترش مرزهای دانش در پارادایم‌های گوناگون آن شده است.

برپایه ویژگی‌های مذکور شایسته است انجمن با تعریف ساز و کارهای مؤثر اطمینان حاصل کند تا: تشخص، کنجکاوی و خلاقیت اعضاء از یک طرف و شفافیت و پاسخگویی مقام‌های مسئول در آن از طرف دیگر، در بالاترین سطح خود امکان بروز یابد. علاوه بر آن کوتاهی‌ها و کاستی‌ها و نابرابری‌های احتمالی و غیرقابل دفاع در ساختار و فرآیندهای فعلی آن، آهسته و پیوسته در بستر نقدی مستمر، جدی، علنی، همه‌جانبه برطرف شود.

اینجانب برای کمک به شکل‌گیری فرآیندهای مذکور، داوطلب مدیریت صفحه نقد و گفتگو، در سایت انجمن شده‌ام. خوشحالم که دوستان وهمکارانم دکتر پرویز اجلالی و دکتر سید حسین سراج زاده علاوه بر نقش همفکری و راهبری در این صفحه، به عنوان رئیس و بازرس انجمن نیز دیده‌بان فعالیت‌هایم در این صفحه خواهند بود. از هر دوی آنان سپاسگزارم.

می‌دانیم هر شروعی دشوار است. در اولین قدم چهار ایده برای صفحه عملیاتی می‌شود، و به کمک تک تک شما، قدم به قدم شکل و محتوای آن بهبود خواهد یافت.

بخش اول صفحه، نقد و پاسخ به نقدهایی است که به ارکان انجمن و مسئولین فعلی آن وارد می‌شود. مثال نقدهایی است با موضوع چرایی ارسال نامه انجمن برای سایر انجمن‌های جامعه‌شناسی برای لغو تحریم‌ها همراه با پاسخ‌های دست اندرکاران آن است.

بخش دوم صفحه، پرسش و پاسخ درباره گذشته حال و آینده انجمن است. کنش‌ها و واکنش‌ها، بی‌کنشی‌ها، ساختارها و رویه‌ها و... در این بخش نیز پرسش‌ها و پاسخ ها مکتوب خواهد بود.

بخش سوم صفحه، زمانی فعال می‌شود که درخواست‌هایی مکتوب مبنی بر عدم کفایت مکتوبات رد و بدل شده از یکی از طرفین فعال در بخش‌های اول و دوم این صفحه دریافت شود که گفتگوهای مکتوب را قانع‌کننده نیافته و خواستار نشست رویارویی (در حال حاضر مجازی در واتس آپ، اسکایپ و اینستاگرام لایو) می‌شوند. طرفین گفتگو مجموع ۴ نفر، به همراه یک تسهیلگر در جلسه‌ای یک ساعته به گفتگو می‌پردازند. در پایان فایل گفتگو بدون ویرایش در بخش سوم صفحه مذکور برای بررسی انتقادی، در دسترس همگان خواهد بود.

بخش چهارم صفحه، در مواری است که موضوع درباره اجتماع علمی جامعه‌شناسان به طور خاص و یا ارتباط میان چند اجتماع علمی اهمیت می‌یابد. مثال امروزین آن درخواست یاری دکتر رضا منصوری (فیزیکدان) از جامعه‌شناسان برای هم فکری است. در این وضعیت یکی از مسئولان انجمن با همکاری یک تسهیلگر در گفتگوی زنده با طرف مقابل در امکان لایو اینستاگرام حاضر خواهد شد که همزمان برای همگان در دسترس است و در پایان فایل ذخیره شده آن گفتگو در بخش چهارم این صفحه در دسترس خواهد بود.

تمام مکاتبات با مدیر صفحه از طریق ایمیل آن انجام می‌شود. اصلبر علنی بودن مشخصات افراد علاقمند به مشارکت در این صفحه است که طبیعتاً شامل شماره تماس آنان نمی‌شود. با این حال، درج شماره تماس و مشخصات نام و نام خانوادگی در مکاتبات ضروری است. در صورتی که برای درج نام خود در صفحه نقد و گفتگو ملاحظاتی دارید اضافه کردن قید امضا محفوظ ضروری خواهد بود.

منتظر ایده‌های روشنایی بخش‌تان هستم تا با هم تلاش کنیم در انجمن علمی جامعه‌شناسی ایران به عنوان یک سازمان، تک تک ما به عنوان سوژه‌هایی: پرسشگر، کنشگر، خلاق، متکی به بینش، دانش و مهارت‌های جامعه‌شناسانه باشیم و به این امید که فعالان انجمن نه فقط درصدی از دانش‌آموختگان این رشته بلکه بیشترین اعضای اجتماعی علمی جامعه‌شناسان باشند.

سیامک زند رضوی

 


بازگشت به صفحه نقد و گفتگو