”تاریخ موسیقی پاپ نشان می‏دهد برخلاف تصور عده‏ای این موسیقی، موسیقی مبتذل نیست و موسیقی‏ای نیست که توسط افراد غیرحرفه‏ای ساخته شده باشد بلکه بالعکس افراد در این عرصه بسیار حرفه‏ای بوده‏اند و در عین حال رواج آن نزدیکی زیادی با مسایل اجتماع و خرده فرهنگ‏های موجود در جامعه داشته است“.
”دکتر مسعود کوثری“ عضو هیأت علمی گروه جامعه‏شناسی دانشگاه تهران در نخستین نشست گروه علمی ـ تخصصی هنر در سال جاری که در یازدهم آذرماه برگزار شد. در سخنانی با عنوان ”جامعه‏شناسی موسیقی مردم پسند (پاپ)“ به ارزیابی دیدگاه‏های مختلف در این زمینه پرداخت.وی ویژگی‏های اصلی موسیقی مردم پسند را بداهه نوازی، محتوا و تأثیر آن از جریانات اجتماعی و میزان فروش و گستردگی مخاطبان عنوان کرد و گفت: این نوع موسیقی را می‏توان با تئوری‏هایی مانند تئوری تحلیل مخاطب، تئوری مربوط به تولید، نظریات مربوط به هویت یابی و تحقیقات و نظریاتی که به رابطه بین کلیات این آثار و راه حل اجتماعی جامعه سرمایه‏داری می‏پردازد، مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.
دکتر کوثری در ارزیابی خود از دیدگاه تحلیل مخاطب، در ابتدا به نظریات ماکس وبر در رابطه با چگونگی نفوذ عقلانیت در ساختار موسیقی کلاسیک، آدورنو و بحث وی درباره شنوندگان کودک و نظریات استوارت هال وهب دایج اشاره کرد.
” آدورنو معتقد بود موسیقی پاپ، برخلاف موسیقی کلاسیک که ساختاری تفکر برانگیز دارد، نوعی کودک‏پروری است و به جای خواندن شنوندگان به تفکر، آنان را مانند کودکان خسته خواب می‏کند تا بتوانند فردا روز به کار خود برگردند. در عین حال استوارت هال برخلاف نظر آدورنو معتقد بود مخاطب به صورت منفعل این نشانه‏ها را مصرف نمی‏کند بلکه آنها را براساس خواسته‏های خود تفسیر می‏کند“.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در ادامه تحلیل نظریات جامعه‏شناسان در این باره، با اشاره به نظریه هب دایج او را به عنوان مخالف نظریه انفعال آدورنو معرفی کرد.
وی در بررسی نظریات مربوط به دیدگاه تولید بار دیگر به آدورنو اشاره کرد و این بار بحث ”صنعت و فرهنگ“ او را مورد بررسی قرار داد. در عین حال به ارزیابی انتقادات وارد به این نظریه پرداخت.
دکتر کوثری در نگاه خود به جامعه‏شناسی موسیقی مردم پسند، جنبه ”هویت“ را نیز مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه این موسیقی سهم مهمی در هویت‏یابی جوانان داشته است و گفت: نظریه‏پردازان این ایده معتقدند موسیقی پاپ نقش مهمی در احراز هویت گروه‏های قومی، خرده فرهنگ‏ها و جوانان و حتی ملیت‏ها داشته است.
وی در پایان با اشاره به رابطه جامعه و موسیقی مردم‏پسند، موسیقی پاپ را از یک دیدگاه موسیقی سرمایه‏داری متأخر و در مبارزه با نقد و مقاومت در برابر این نوع سرمایه‏داری معرفی کرد و یادآور شد: موسیقی مردم پسند همواره جریانی از پایین به بالا بوده و می‏توان آن را به عنوان واکنشی از سوی مردم به ویژه جوانان در برابر فرهنگ نخبه به بن‏بست رسیده دانست.
دومین نشست گروه جامعه‏شناسی هنر در تاریخ نهم دیماه با سخنرانی ”دکتر اعظم راودراد“ در دفتر انجمن جامعه‏شناسی ایران برگزار شد که گزارش آن در شماره بعدی خبرنامه درج خواهد شد.