اولین نشست عمومی گروه جامعه شناسی کاربردی مورخ 10 مرداد 1401 با عنوان چیستی، ضرورت و امکان جامعه شناسی کاربردی
این نشست به صورت مجازی در صفحه ایستاگرام این گروه به آدرس @applied sociology برگزار شد.
در این نشست سرکارخانم دکتر مریم السادات حسینی فر مدیر گروه جامعه شناسی کاربردی به عنوان سخنران و خانم مرجان شجاعی دبیر گروه جامعهشناسی کاربردی حضور داشتند. در ابتدای این نشست خانم دکتر حسینی فر به معرفی مختصری از گروه تازه تاسیس جامعهشناسی کاربردی که در خرداد 1401 در انجمن جامعهشناسی و با حضور اساتید و فارغالتحصیلان جامعهشناسی شکل گرفت، پرداخت. در ادامه اشاره ای به جلسه شورای گروه در تاریخ 22 خرداد 1401 داشتند که در این نشست، با توجه به اهداف گروه و کاربردی کردن جامعهشناسی در زندگی روزمره چگونه میتوان آن را به کار گرفت و از آن استفاده نمود. همچنین در این جلسه اعضای شورای گروه به تشریح برنامهها و اهداف خود برای زمان یکسال پیشرو پرداختند و در پایان جلسه کارگروههایی به عنوان کارگروه محیط زیست، خانواده و زنان، آموزش و پرورش، توسعه، صنعت و کسب و کار و تالیف و ترجمه مقرر و مشخص گردیدند. در ادامه مرجان شجاعی دبیر گروه به تکمیل گفتههای خانم دکتر حسینی فر از جلسه داخلی شورای گروه و ارائه خلاصهای از این جلسه با عنوان شروع عضوگیری برای فعالیت در گروه، مشخص کردن عناوین فعالیتی هر کارگروه و تعیین مدیران کاگروهها و... پرداخت.
نشست گروه با این سوال آعاز شد که اگر از منظر تاریخی بخواهیم جامعهشناسی کاربردی را بررسی کنیم به چه دورهای میرسیم؟
خانم دکتر حسینیفر در پاسخ به این سوال بیان داشتند:" اگر به شکل تاریخی به این قضیه نگاه کنیم ریشه تاریخی جامعهشناسی کاربردی را میتوان در کتب خارجی بررسی کرد که به ابن خلدون میرسد و در مقدمه کتابش به تفاوت بین آنها که میاندیشند و آنهایی که عمل میکنند، میپردازد. در همین راستا نیز تفاوتهایی وجود دارد آیا از دوره ابن خلدون تا دوره معاصر این اصطلاح به کار رفته ولی خب این اصطلاح مربوط به دوران معاصر است ولی ریشه تاریخی آن به ابن خلدون یا اندیشمندان خودمان نیز میرسد ؛ اما تکمیل این بحث در دوره معاصر بوده است. اولین کسی که از این اصطلاح استفاده کرده است لِستروارد در سال 1883 در کتابی با عنوان «جامعهشناسی پویا» و علوم اجتماعی کاربردی، که چطور میتوانیم مسائل را مداخله و تحلیل بیشتر فهم و تحلیل کنیم. لِستروارد در سال 1906 کتابی را مینویسد با عنوان »جامعهشناسی کاربردی» که شروعی برای این نوع جامعه شناسی بود که بعد او ، جامعهشناسان بسیاری با عناوین و نامهای مختلفی در این حوزه کتاب نوشتند و جامعه را با دید علمی و کاربردی مطرح کردند اینکه در سازمانها، مراکز مختلف، خانواده، گروههای اجتماعی کوچک و بزرگ و حتی در تعاملات اجتماعی چه مسائلی و مشکلاتی وجود دارد و چگونه میتوان با استفاده از جامعهشناسی کاربردی این مساول و مشکلات را حل نمود. در این ره صدساله که از سال 1883 تا 2006 پیموده شد، در سال 2006 استیو و پرایم دوباره جامعه شناسی کاربردی را مطرح کردند و در عمل وارد این مداخله و استفاده از آن شدند و از آن سالها تا حال در انجمن جامعه شناسی امریکا و انگلیس و ایران هم این مداخله یا استفاده شکل گرفت و کم کم در این حوزه کارهایی انجام شد. اما به طور تخصصی امسال(خرداد 1401) گروه جامعهشناسی کاربردی در انجمن جامعهشناسی تاسیس شد اما بودند افراد یا اساتیدی که دغدغه آنها جامعهشناسی کاربردی بوده و روی این موضوع به صورت فردی با گروهی کار کردند. این مختصری بود از تاریخچه جامعهشناسی کاربردی در خاورمیانه با ابن خلدون، در آمریکا با لِستروارد و در بریتانیا هم به گفته خودشان راه زیادی برای رفتن در این حوزه وجود دارد که طی نشده است. "
در ادامه دکتر حسینیفر در خصوص تعریف جامعه شناسی کاربردی مواردی را بیان داشتند:
"در پاسخ به این سوال که جامعهشناسی کاربردی چیست؟! چسیتی در مقابل چه چیزی مطرح شد و اینکه جامعهشناسی کاربردی در برابر جامعهشناسی محض قرار میگیرد و به کاربرد ایدهها، مفاهیم، نظریهها و مدلهای جامعه شناختی در حل مسائل و مشکلات روزمره در مکانهایی مانند خانه، محل کار، کارخانه یا ارتباطات درون سازمانی میپردازد و اینکه جامعه شناسی کاربردی در این حوزهها وارد عمل میشود. شاید بتوان به طور دقیقتر چنین بیان کرد که تمام علوم دست کم دو مسیر دارند: نخست مسیر نظری(محض) و دوم مسیر کاربردی. در سطح نظری و بنیادی، هدف تولید نظریه خوب است برای توضیح چگونگی عملکرد هر چیز و هر پدیده. در سطح کاربردی هدف حل مسائل جهان واقعی است. برای این منظور جامعهشناسان کاربردی باید مجهز به نظریه باشند و نیز بدانند چگونه نظریه را عملیاتی کنند."
حسینیفر در خصوص ابزارهای کار جامعه شناسی کاربردی یا روش پژوهش و تحقیق یا به قولی «رویکرد فرود به زمینی» توضیحاتی مطرح کردند. " جامعهشناسی کاربردی نیز از ابزارهای جامعه شناختی برای فهم و مداخله و بهبود زندگی اجتماعی انسان استفاده میکند. همچنین در کنار این ابزارها، جامعهشناسی کاربردی از نظریهها، روش و مفاهمی جامعه شناختی برای تحلیل و بهبود وضعیت موجود به مطلوب استفاده میکند، یعنی سعی میکند وارد زندگی واقعی میشود و از حالت انتزاعی عاجنشینی خارج میشود و به سمت زمین و واقعیت رفته و رجوع به میدان میکند که این همان رویکرد فرود به زمینی و همان واقعیت را دیدن است که مدنظر ماست و توسط بلومر جامعهشناس آمریکایی مطرح شده است. یعنی برای مطالعه واقعیت بایستی از بالا به پایین آمد و آن موضوع را در واقعیت و در فضای خودش دید نه در وهم و خیال."
حسینیفر درخصوص این نکته که جامعهشناسی کاربردی در برابر جامعهشناسی محض قرار میگیرد، اشاراتی به تفاوت این دو دیدگاه داشتند. اینکه در جامعهشناسی محض به سوالات چیستی، چرایی و چگونگی ثبات ساختارهای اجتماعی با هدف دستاورد و کسب دانش توجه میشود اما در جامعهشناسی کاربردی با تکیه بر جامعهشناسی محض به پاسخ سوالات برای چه چیزی (What For) هدف بهبودی و بهسازی ـ مطالعه پدیدهها برای زندگی بهتر و بهسازی جامعه بهتر (Improvement) پرداخته میشود. اما نکتهای که وجود دارد اینکه جامعهشناسی کاربردی ادعای جدایی از هیچ رویکردی را ندارد و میتواند پیوند خود را با سایر رویکردها داشته باشد و یا حفظ کند.
به نظر میرسد تعریف درست جامعهشناسی کاربردی این است که؛ این گرایش اساساً عملی ، مسئلهمندو دغدغهمند است و به بهبود زندگی مردم و رسیدن از دستاورد به بهبودی و بهسازی در زندگی مردم جامعه توجه دارد. رویکرد این جامعهشناسی بیشتر مرتبط با حوزه رفاه اجتماعی و زندگی بهتر و پراگماتیستی است و دانش را مصرف و یا از آن استفاده میکند. همچنین جامعهشناسی کاربردی انسانمحور بوده و بر تواناییهای انسان برای تغییر مساوی با تکیه بر اصول جامعهشناسی کاربردی تاکید دارد.
وی همچنین در خصوص اهداف و اهمیت و ضرورت جامعهشناسی کاربردی اظهار داشتند که "یکی از اهداف مهم جامعهشناسی کاربردی به کارگیری نظریهها، روشها و مفاهیم جامعهشناختی در جهت حل مسائل و بهبود اوضاع زندگی مردم در تمام کشورهاست. مشکلاتی چون توسعه، رفاه، بلایای طبیعی، مشکلات جمعیتی، مسائل اجتماعی و فرهنگی مختلف و... . جامعهشناسی کاربردی به برنامهریزان در جهت سیاستگذاریهای صحیح و مناسب و دوباره ساختن جوامع نه با انقلاب و هزینههای سنگین بلکه از طریق بهبود و بهسازی و برساخت از طریق مردم و توسط مردم کمک بسزایی میکند. یا به عبارتی میتوان گفت: جامعهشناسی کاربردی در عمل کنشمحور بوده و برای کمک به مردم و گروههای اجتماعی برای حل مسائلشان و تغییر شرایط از طریق مردم وارد عمل میشود".
ایشان به این نکته مهم نیز اشاره داشتند که جامعهشناسی کاربردی با حضور مردم و در میان مردم معنا پیدا میکند، مردمی که میخواهند وضع موجود را به وضع مطلوب در آینده تغییر دهند. به نوعی جامعهشناسی کاربردی به ایجاد بینش برای آنچه رخ خواهد داد میپردازد. آنچه که برای همه مردم، گروهها و سازمانها اتفاق میافتد نه عدهای کم. و نهایت به نقد و ارزیابی انتقادی و ارائه سیاستها میپردازد و تغییرات و پوایی اجتماعی را از طریق مردم و نه از بالا به پایین برای جوامع انسانی بوجود میآورد.
حسینیفر در انتهای نشست یادآور شد که جامعهشناسان کاربردی همزمان در این سه بعد کار میکنند:
«درک زندگی اجتماعی، تاثیرگذاری بر آن یا بهبود آن» به این معنا که هدف جامعهشناسی کاربردی ارتقای دانش جمعی ما در خصوص پدیدههای اجتماعی، حل مسائل(تاثیرگذاری برآنها) یا بهبود تعاملات اجتماعی است.