گزارش: مرجان شجاعی
حدود سه دهه از ابداع رهیاب میگذرد و این سیستم فکری به رشد و تکامل خود ادامه میدهد. طی سالهای گذشته یک رساله دکترا و سه پایاننامه کارشناسی ارشد در مددکاری اجتماعی با محوریت رهیاب ارائه شده است. از آنجا که رهیاب در زمینه تئوریک و دانش چند رشتهای رشد زیادی کرده است نیاز به دورههای جدیدی وجود دارد که این دانش چندرشتهای را در اختیار علاقهمندان قرار بدهد. سیستم فکری رهیاب به نوعی مشعل سفر زندگی ماست. این سیستم از سر واژه 6 چرخۀ رهیاب ساخته شده است. واژه «بگدآسا» یا «ب گ د آ س ا» از حروف سرواژههای خرده سیستمهای موجود در این سیستم گرفته شده است. این سیستم و چرخههای آن حاصل سه دهه پژوهش است که 3 تز دکترا و 15 تز کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز بر روی این سیستم و تکمیل آن کار کردند. هر چرخه یک خرده سیستم دارد در این مدل 6 خرده سیستم وجود که کلان سیستم را میسازند. سیستم یعنی مجموعهای که اجزای آن با هم پیوستهاند و با هم کار میکنند و برهم تاثیرگذارند. در این سیستم هر جز یک هدف دارد که هدفش در خدمت کل سیستم است. مثلاً بدن ما هدفش سازش با محیط با رهبری خود بدن است. این سیستم نظری(رهیاب) متاثر از صدها نظریه و اندیشه است و در جاهایی به تفکر افرادی نظیر دیویی و جرج هربرت مید نزدیک است. الگوی رهیاب اساساً فرد نهاده چون بر تغییر مغزها تاکید دارد و در این الگو تغییر در ذهن افراد صورت می گیرد در نهایت منجر به تغییر جامعه می شود
بدین جهت گروه جامعهشناسی کاربردی انجمن جامعهشناسی ایران با همکاری گروه مددکاری دانشگاه علامه طباطبایی و با تدریس دکتر عیرضا مولا، دانشیار دانشگاه کارلستاد سوئد یک دوره آموزشی «آنلاین» 12 هفتهای برگزار میشود.در این دوره دکتر مریمالسادات حسینیفر(مدیر گروه جامعهشناسی کاربردی) و حمیده عادلیان راسی(گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی) دکتر مولا را همراهی کردند. این دوره از تاریخ 22 آذر 1402 هر چهارشنبه از ساعت 20 به مدت 90 دقیقه در فضای اسکای روم برگزار گردید و حدود 180 نفر در این دوره ثبت نام و شرکت کردند.
محتوای دوره:
1 ) مبانی نظری رهیاب با تکیه بر دانش چند رشتهای 2)آموزش رهیاب در سه سطح ابتدایی، متوسطه و پیشرفته 3) 26 رهواره رهیاب 4) 6 چرخه رهیاب 5) فلسفه کنشگرایی رهیاب 6)زندگی گستری بهعنوان آرمان رهیاب 7)خرد بر احساس قلب تپنده رهیاب و موضوعات دیگر