در پی آغاز به کار هیأت مدیره جدید انجمن جامعه‌شناسی ایران، در روز بیست و ششم خرداد ماه سال جاری، نشستی به منظور هم‌اندیشی با اعضای ادوار هیأت مدیره انجمن و تعیین سیاست‌ها و خط مشی‌های کلی این دوره سه ساله برگزار شد.

در این نشست، ابتدا دکتر محمدامین قانعی‌راد، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران، ضمن تشکر از قبول دعوت و حضور افراد در جلسه، گزارشی از شروع کار هیأت مدیره دوره هفتم انجمن و تصمیمات لحاظ شده طی سه جلسه آخر این مجموعه را به جلسه ارائه داد و در عین حال، بر لزوم حفظ ارتباطات و حضور اساتید و مشارکت همه جانبه اعضای انجمن در برنامه‌های آن تأکید کرد.
وی سپس به تشریح طرح تدوین برنامه عمل هفتمین دوره انجمن، بر مبنای پیش نویسی که در اختیار اعضاء حاضر در جلسه قرار داده شده بود، پرداخت و از آنها خواست که نظرات خود را در خصوص این برنامه ارائه دهند.
در ادامه این جلسه، اعضای هیأت مدیره سابق ضمن تبریک به مسئولان جدید، هر یک نکاتی را گوشزد کرده و به بیان مواردی پرداختند. در این بخش از جلسه، ابتدا دکتر غلامعباس توسلی، به عنوان نخستین رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران، ضمن تأکید بر لزوم وجود یک برنامه کلی و جامع بر پایه اهداف تعیین شده، استمرار فعالیت‌های پیشین و تعیین اهداف مشخص و کوتاه مدت برای یک دوره معین و نیز بر توجه به کیفیت کارها، ‌نظام‌مندی و ارزیابی آن‌ها را ضروری دانست.
پس از سخنان دکتر توسلی، دکتر ابراهیم فیوضات عضو سابق هیأت مدیره انجمن نیز با یادآوری بعد صنفی و علمی انجمن، ایجاد انسجام بیشتر بین اعضاء و در عین حال، فراهم آوردن زمینه‌های مشارکت هیأت علمی دانشگاه‌ها در انجمن را مورد تأکید قرار داد. وی همچنین دور نگهداشتن این نهاد علمی از سیاست‌زدگی و آسیب‌های سیاسی را برای حفظ و توسعه آن بسیار مهم دانست.
سپس دکتر فرهنگ ارشاد از اعضای دوره‌های پیشین هیأت مدیره انجمن و سردبیر مجله جامعه‌شناسی ایران، وجود طرح تدوین برنامه عمل را امری مهم برای پیشبرد اهداف انجمن دانست و بر استمرار فعالیت‌های پیشین، مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و انجام کارها و نظام‌مندی در کارها تأکید کرد.
در این جلسه همچنین دکتر محمد فاضلی، عضو علی‌البدل هیأت مدیره جدید، بحث کوتاهی را در خصوص توجه به فعالیت‌ها و برنامه‌های عملی مطرح کرد و در همین رابطه، نمادسازی و هویت سازی درونی انجمن، توجه به دوره‌های آموزشی دکتری و برنامه‌های آن‌ها،‌ حضور انجمن در دفاتر استانی و توجه به آموزش جامعه‌شناسی بر مبنای تجارب جهانی را مورد تأکید قرار داد.
در بخش دیگری از این جلسه، دکتر علی‌محمد حاضری، عضو دو دوره پیشین هیأت مدیره، صراحت بخشیدن و برنامه داشتن، به همراه بهره‌گیری از خرد جمعی، اجتماعات فعال و در عین حال پرهیز از سیاست‌زدگی را راه‌کار مهم توسعه انجمن و پیشبرد اهداف آن دانست. او در عین حال تصریح کرد که انجمن جامعه‌شناسی ایران نسبت به مسائلی که به سرنوشت این علم مربوط می‌شود، نمی‌تواند ساکت باشد و وظیفه این نهاد است که در مقابل تعرض به علم و هویت جامعه‌شناسی از هر موضعی که باشد واکنش نشان داده و از خود دفاع علمی کند.
در ادامه این جلسه، دکتر زاهدی مازندرانی خاطرنشان کرد که انجمن با توجه به برنامه‌ها و کمیته‌هایی که در کار خود پیش‌بینی کرده، باید در عین حال، مراقب مخاطرات مربوط به بروکراتیک شدن امور نیز باشد. به عقیده این عضو سابق هیأت مدیره، لازم است که برای جلب مشارکت بیشتر اعضا و کنشگران علوم اجتماعی تمهیدات بیشتری اندیشیده شود.
دکتر محمد عبداللهی، رئیس دوره‌های دوره‌های دوم و سوم انجمن نیز نیز یکی از وظایف این نهاد را در شرایط فعلی، نهادینه کردن نقش‌ها دانست و گفت: با توجه به رابطه بین بخش‌های خصوصی، مدنی و دولتی، لازم است که تولید و ترویج ایده‌های علمی جامعه‌شناسی از طریق منابع این دانش مورد تأکید قرار گیرد و به تدریج این نهاد علمی به محفلی برای نظریه‌پردازی و ساختن مقیاس‌ها و به طور کلی، رشد علوم اجتماعی و توسعه جامعه کمک کند.
توجه به همبستگی بین انجمن‌ها و پرهیز از جمع‌گرایی خاص‌گرایانه و انسجام بین انجمن‌های علوم اجتماعی،‌ گسترش سازمانی انجمن با فعال ساختن دفاتر استانی و تلاش در جهت جذب منابع مالی و تجهیزات، از دیگر نکاتی بود که مورد تأکید دکتر عبداللهی قرار گرفت.
دکتر ناصر فکوهی، نایب رئیس پیشین انجمن جامعه‌شناسی ایران نیز در این نشست با اشاره به موقعیت فعلی انجمن و در عین حال مخاطره‌های آن، توصیه کرد که مجموعه با مدیریت و درایت جدی متناسب با توسعه و گسترشی که یافته، فعالیت خود را ادامه دهد. وی در عین حال خاطرنشان کرد که توجه به کار عملی بین رشته‌ای و بین‌المللی نیز از جمله موارد بسیار ضروری برای این نهاد است و برای دستیابی به این امر لازم است که انجمن به نوعی محل دریافت ایده‌های اعضاء بوده و بیشتر ترویج علم را در دستور کار خود قرار دهد تا تولید آن.
در ادامه این جلسه، دکتر شیرین احمدنیا عضو هیأت مدیره دوره‌های ششم و هفتم، توجه به نیروهای انسانی و نیروهای جوان و دانشجویان جامعه‌شناسی را برای پیشبرد اهداف انجمن ضروری دانست. وی همچنین بر لزوم گسترش ارتباط با دیگر سازمان‌های پژوهشی و نهادهای اجرایی تأکید کرد.
در پایان این جلسه، دکتر قانعی‌راد ضمن ارج نهادن به حضور و بحث موثر اعضاء، ارتباط و پیوند بین گروه‌های تخصصی از طریق کمیته‌های هماهنگی را در این مقطع ضروری شمرد و ابراز امیدواری کرد که با تداوم حضور این کنشگران فعال انجمن، در آینده برخی مباحث مطرح شده مورد بررسی بیشتر قرار گیرند.

گزارش کامل این نشست به زودی منتشر خواهد شد.