اعضای انجمن جامعه ‌شناسی ایران(دفتر لرستان)، روز پنج شنبه25 آبان ماه 1402، به همراه دکتر اسداله نقدی( عضو هیئت مدیره انجمن جامعه ‌شناسی ایران و استاد دانشگاه بوعلی ‌سینا همدان) بازدید میدانی از محلات حاشیه ‌ای گل ‌سفید، پشت بازار و فلک ‌الدین خرم ‌آباد انجام دادند. در این بازدید اعضای انجمن از نزدیک با برخی از ساکنین جامعه محلی پیرامون مسائل و مشکلات محلات هدف گفتگو کردند.

مسائل و آسیب ‌های اجتماعی ناشی از تحولات جوامع انسانی از موضوعات مهمی است که همواره ذهن جامعه شناسان و اندیشمندان اجتماعی را به خود مشغول ساخته است و در این میان برخی اقشار و گروه ‌های اجتماعی و محلات در معرض آسیب ‌پذیری بیشتری نسبت به سایرین قرار دارند. یکی از این مناطق پرآسیب، محلات حاشیه ‌نشین و سکونت ‌گاه‌های غیررسمی هستند که در آن ‌جا ضریب آسیب پذیری شهروندان نسبت به مناطق دیگر بیشتر است. در واقع سرنوشت آینده این گروه و میزان تاثیرپذیری شهروندان این محلات از آسیب ‌های اجتماعی، به نحوه عملکرد دیگر نهادهای اجتماعی به ‌ویژه نهادهای سیاسی و علمی بستگی دارد.

با گسترش حاشیه نشینی و وجود سکونت ‌گاههای غیر رسمی میزان شیوع آسیب ‌های اجتماعی، فرهنگی و شهری افزایش چشمگیری می ‌یابد و همچنین تشدید این آسیب ‌ها به هر دلیل و علتی، راه را برای وقوع بحرانها و معضلات شهری هموار می ‌کند. بنابر این شناخت علمی این مناطق از مهم ‌ترین مسائل شهری است که پژوهشگران اجتماعی و کنشگران علمی دغدغه ‌مند باید آن را مورد توجه قرار دهند؛ زیرا تجمیع و تراکم آسیب-های اجتماعی در هر شهر و جامعه ‌ای می تواند موجب آنومی و بی ‌هنجاری اجتماعی شده و تهدیدی برای انسجام و همبستگی اجتماعی باشد و زمینه را برای نظام ‌گسیختگی اجتماعی فراهم کند. به همین منظور اعضای انجمن جامعه ‌شناسی ایران(دفتر لرستان)، روز پنج شنبه25 آبان 1402، به همراه دکتر اسداله نقدی( عضو هیئت مدیره انجمن جامعه ‌شناسی ایران و استاد دانشگاه بوعلی ‌سینا همدان) بازدید میدانی از محلات حاشیه ‌ای گل ‌سفید، پشت بازار و فلک ‌الدین خرم ‌آباد انجام دادند. در این بازدید اعضای انجمن از نزدیک با برخی از ساکنین جامعه محلی پیرامون مسائل و مشکلات محلات هدف گفتگو کردند.

مساحت قابل توجه فضاهای بی ‌دفاع و رها شده در محله گل ‌سفید، وجود معتادین متجاهر و مصرف مواد مخدر، مشکل فاضلاب برخی کوچه ‌ها و میادین محله گل ‌سفید، فعال نبودن سرای محله، تعطیلی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی از جمله مسائل و مشکلاتی بود که جامعه محلی به آن اشاره کردند.

پایین بودن سطح بهداشت محیطی ناشی از کارگاه های ضایعاتی و دامداری ‌های موجود در محله، شیوع مصرف مواد مخدر، سرانه پایین فضای سبز و اماکن ورزشی برای گذران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، نرخ بالای کودکان کار و آسیب ‌های اجتماعی پیش روی آن ‌ها و نرخ بالای بیکاری از جمله مسائل و مشکلاتی بود که جامعه محلی فلک ‌الدین به آن اشاره کردند.

در پایان این بازدید میدانی، مقرر گردید که مسائل و مشکلات محلات حاشیه ‌ای مطرح شده توسط جامعه محلی، علاوه بر انعکاس در نشریات محلی، توسط اعضای انجمن با مدیران شهری(نیروی انتظامی، استانداری، بهزیستی، شهرداری و ورزش و جوانان) مطرح گردد.

 

 

بازدید میدانی دکتر نقدی2

 

بازدید میدانی دکتر نقدی1