سردشت9دی96جلسه کارگروه توسعه شهرستان سردشت با دستورکار «تأسیس شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان سردشت» و با حضور فرماندار، اعضای کارگروه، سرمایه گذاران، مدیران برخی از انجمن ها و شرکت های خصوصی در تاریخ نهم دی ماه 1396 در سالن اجتماعات فرمانداری برگزارشد. در این نشست مدیر دفتر سردشت انجمن جامعه شناسی ایران نیز حضور داشت.

فرماندار سردشت در این جلسه با بیان اینکه در سال ۹۱ هیئت وزیران اساسنامه شرکت های تعاونی توسعه و عمرانی را تصویب کرده است، ایجاد شرکت تعاونی توسعه و عمران را در شهرستان در راستای بهره گیری از ظرفیت‌های منطقه برای توسعه ضروری خواند و گفت: شهرستان سردشت ظرفیت های فراوانی دارد که باید این ظرفیت ها شناسایی و در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرند.

نژاد جهانی با اشاره به شرکت های موفق تعاونی توسعه کشور، نقش مردم را با اهمیت دانست و افزود: درشرکت های تعاونی توسعه نقش مردم بسیار پررنگ و بیشتر است که عامل اصلی موفقیت آنان نیز همان ماهیت محلی و مردمی بوده و با الگوگیری از چنین شرکت های موفقی می توان شرکتی با زیربنایی محکم و درست ایجاد کرد.

جهانی تصریح کرد: اگر با سیاست، برنامه ریزی دقیق و زیربنای محکم و با ماهیت محلی و مردمی چنین شرکتی ایجاد شود، می تواند یک بال قوی و مستحکم برای توسعه شهرستان باشد.

در ادامه رییس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان سردشت به تشریح اساسنامه شرکت تعاونی توسعه و عمران پرداخت و گفت: به منظور تسریع در رشد و توسعه شهرستان ها، هدایت منابع مردمی به بخش های تولیدی و بسترسازی برای ورود بخش های تعاونی و خصوصی به فعالیت های اقتصادی شرکت هایی با عنوان شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در راستای اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشکیل می شوند.

در ادامه جلسه، برخی از سرمایه گذاران و مدیران انجمن های محلی به بیان نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند.

اهون سعیدی و عثمان محمودی به عنوان نمایندگان «دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در سردشت» در این نشست شرکت داشتند. محمودی در مورد توسعه و اهمیت این موضوع گفت: آنچه كه امروزه از مفهوم توسعه باید مورد توجه قرار گیرد، این است كه به توسعه نگاه «انسان- محور» و همه جانبه، پایدار و متوازن داشت و تمام ابعاد اقتصادي، سياسي و اجتماعي آن را مدنظر بگيرد، در واقع اينها سه ضلع مثلثي ميشوند كه هر كدام بدون ديگري هيچ مفهومي ندارد، در واقع چون «انسان» عامل محوري توسعه است، داراي حقيقتي چند بعدي است و خواسته ها و نيازها و توانايي هاي بی شماري دارد، توسعه نيز چند بعدي خواهد بود نه آن كه يك سونگرانه فقط به توسعه اقتصادي نگريسته شود. پس «توسعه متوازن» آن است که در امر توسعه و پيشرفت يك جامعه بايد ابعاد اقتصادي، سياسي و اجتماعي مدنظر قرار گيرد و در مقابل آن «توسعه غيرمتوازن» است كه به معناي ترويج يكي از اين ابعاد سه گانه و يا ارزش دهي بيش از اندازه به يكي از اين سه بعد بدون توجه به ابعاد ديگر است. در اواخر قرن بیستم میلادی، بعد از چاپ کتاب «توسعه به مثابه آزادی» آمارتیاسن که برنده جایزه نوبل اقتصادی 1988 شد، مفهوم توسعه و چگونگی رسیدن به آن دگرگون شد، به طوری آمارتیاسن، «توسعه» را به منزله­ گسترش آزادی های واقعی که مردم از آن بهره می­برند، در نظر می­گیرد. به نظر او رشد تولید ناخالص ملی (GNP) یا درآمدهای فردی به عنوان ابزار گسترش آزادی های اعضای جامعه بسیار مهم است. اما آزادی ها به عوامل تعیین کننده­ دیگری نیز وابسته­اند؛ از قبیل سازماندهی های اجتماعی و اقتصادی (مانند تسهیلاتی برای ایجاد آموزش و پرورش و مراقبت­های پزشکی) و همچنین حقوق سیاسی و مدنی (مانند آزادی های لیبرالی مشارکت در بحث و بررسی مسائل عمومی). همچنین او معتقد است: «توسعه مستلزم حذف منابع اصلی ضد آزادی است: فقر، استبداد، فرصت های اقتصادی، محرومیت اجتماعی نظام یافته، غفلت از ایجاد تسهیلات عمومی و عدم تسامح یا مداخله بیش از حد دولت­های سرکوبگر». همچنین محمدجواد زاهدی نویسنده­ کتاب: «توسعه و نابرابری»، توسعه از دیدگاه جامعه شناسی را این گونه تعریف می­کند: «فرایندی است که به کاهش فقر، افزایش رفاه، ایجاد اشتغال و افزایش یکپارچگی اجتماعی دلالت دارد. این فرایند همچنین با عدالت اجتماعی، برابری همه­ مردم در مقابل قانون، حقوق اقلیت ها، گسترش آموزش و پرورش نیز ارتباطی بی­ واسطه دارد».

وی در ادامه در مورد تأسیس شرکت تعاونی توسعه و عمران در شهرستان سردشت افزود: جهت جلوگیری از تکرار تجربه های قبلی در ارتباط با شرکت هایی که با عدم موفقیت و پیشرفت همراه بودند، پیشنهاد می شود که مرکز مطالعات راهبردی توسعه با مشارکت نخبگان محلی جهت شناسایی مسائل و مشکلات موجود بر سر راه و همچنین افزایش بازدهی آن و ترغیب مردم برای مشارکت در آن راه اندازی شود و به توسعه نگاه «انسان- محور» داشته باشیم و بتوانیم مشارکت قشرهای مختلف مردم را در امر توسعه و پیشرفت شهرستان افزایش دهیم.