گزارش نشست ها

همزمان با چهارمین همایش ملی«پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران»، نمایشگاهی از آثار ارسالی علاقه‌مندان با موضوع نابرابری و عدالت اجتماعی و همچنین زلزله کرمانشاه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در دی ماه 1396 برگزار شد.

به گزارش عطنا، علی مراد عناصری، دبیر بخش عکس این همایش درباره بخش عکاسی انجمن‌ جامعه‌شناسی ایران گفت: با حمایت دکتر سراج‌زاده، دبیر انجمن جامعه‌شناسی ایران در نظر داریم، عکاسی را به عنوان یکی از منابع دریافت میدانی اطلاعات در کنار دیگر برنامه‌های انجمن و برای همایش‌های بعدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یک شکاف عظیم بین هنر و علوم اجتماعی وجود دارد، افزود: امیدوارم فرصتی پیش بیاید که به طور مستقل به مقوله هنر و مسائل اجتماعی بپردازیمعناصری که خود روی موضوعات مرتبط با «طرد» فعالیت می‌کند، ادامه داد: نمایشگاه عکس چهارمین همایش ملی «پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران» مشخصا بر روی طردشدگان جامعه تمرکز داشته است.

وی تصریح کرد: معمولا به نظر می‌آید که هنر اسباب تفنن و عمله طرب برای آدم‌های مهم و به اصطلاح مغزهای جامعه است. در حالی که اگر آنها مغز جامعه باشند ما شورشی جامعه خواهیم بود و به قول مایکوفسکی، هنر آینه‌ای برای بازتاب جامعه نیست بلکه پتکی است برای شکل دادن به جامعه.

عناصری افزود: با این نمایشگاه سعی کردیم قدمی در راستای تلنگر و تغییر جهانمان برداریم.

دبیر بخش عکس همایش با اعلام اینکه ۳۷۱فریم عکس طی بیست روز به فراخوان این همایش ارسال شده است، گفت: از این تعداد ۵۵عکس به عنوان عکس برگزیده در نمایشگاه به نمایش درآمد.

وی در پایان اسامی برگزیدگان را چنین اعلام کرد: سید مصلح پیرخزرانیان، جمشید فرجوند و سامان عباسی سه نفری هستند که از بین این مجموعه کارهایشان بیشتر با فراخوان همایش همسو بود که از طرف انجمن جامعه‌شناسی ایران مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

گزارش تصویری این نمایشگاه را در ادامه مشاهده می کنید

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

01

 

 

عکس: ایوب قادری-عطنا

منبع گزارش: خبرگزاری عطنا 15 دی 96

 

 

دومین نشست مدیران دفاتر انجمن جامعه شناسی ایران و مجریان طرح گفتگوی ملی خانواده ایران با هیئت مدیره انجمن روز پنجشنبه و جمعه 9 و 10 اسفند 1397 به میزبانی دفتر انجمن جامعه شناسی در دانشگاه ایلام برگزار شد. 

محور این نشست، گفتگو درباره آیین نامه دفاتر استانی، ارائه گزارش مجریان طرح گفتگوی ملی خانواده (مدیران دفاتر)، اعلام پایان مرحله اول این طرح، و بررسی سازوکار تدوین پروتکل اجرای مرحله دوم آن بود.
در نشست افتتاحیه که با حضور ۲۵ نفر از مدیران دفاتر و مجریان طرح ملی گفتگوی خانواده، از سراسر کشور برگزار شد، آقایان دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه ایلام، دکتر یارمحمد قاسمی مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی در ایلام ، دکتر سراج زاده رئیس انجمن، و دکتر سیامک زندرضوی عضو هیات مدیره و مدیر کمیته دفاتر استانی و دانشگاهی انجمن و مدیر و مجری طرح ملی گفتگوی خانواده سخن گفتند.
عصر روز پنجشنبه و صبح روز جمعه و در ادامه این نشست دو روزه، کارگاه های مربوط به نحوه برگزاری مرحله دوم  طرح گفتگوی ملی خانواده برگزار شد. 
لازم به ذکر است که طرح گفتگوی ملی خانواده با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری و انجمن جامعه شناسی ایران، از ابتدای سال 1397 در جهت برگزاری گفتگو بین دستگاه های اجرایی، صاحبنظران و دانشگاهیان، و فعالان حوزه عمومی در سطح محلی و منطقه ای و تسهیلگری برای نهادینه کردن مهارت های گفتگویی برای حل مسائل اجتماعی در استان ها و مناطق مختلف کشور برگزار می شود و عملاً تبدیل به یک میدان عمل برای ایفای نقش اجتماعی جامعه شناسان در 50 شهر کشور شده است که در مرحله اول طرح این برنامه در آنها اجرا می شود. 
برای آشنایی با طرح گفتگوی ملی خانواده، به صفحه طرح درسایت انجمن جامعه شناسی ایران (اینجا) مراجعه کنید.

IMG 20190302 133255 529IMG 20190302 133228 947

IMG 20190302 133233 990

IMG 20190302 133239 422

IMG 20190302 133241 996

IMG 20190302 133252 053

IMG 20190302 133303 822

IMG 20190302 133316 576

IMG 20190302 133345 567

IMG 20190302 133354 038IMG 20190302 133357 886IMG 20190302 133412 810IMG 20190302 133416 320

روز یکشنبه 4 شهریورماه 97 در دفتر نمایندگی دانشگاه شیراز درتهران، از ساعت ۸ تا ۱۷، بخش اول از کارگاه دو روزه اصلاح پروتکل اجرای کارگاه آموزش تسهیلگران در طرح ملی گفتگوی خانواده، مرحله اول برای مجریان باقیمانده برگزار شد.

در این کارگاه مدیران دفاتر، نمایندگان آنان ویا مجریان طرح از دفاتر؛ آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سرپل ذهاب، سمنان، سیستان وبلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گیلان، مرکزی وهمدانحضور یافتند.

در فرایند آموزش، حاضران به این جمع بندی رسیدند که در شرایط امروز ایران، دانش جامعه شناسی رشته ای است که می تواند با رویکرد مشارکتی برای شناخت و جستجوی راه حل، مسائل متنوع اجتماعی، در درون جامعه و در کنار گروه های ذینفع و به ویژه برای شنیدن صدای کسانی که کمتر شنیده می شوند مفید و مؤثر باشد و روزنه هایی که از دل آنها پویش های اجتماعی، که از پایین شکل می گیرد را بشناسد و به سهم خود با تکیه بر ارزش ها وتکنیک های تسهیلگری در شکوفایی شان تاثیرگذار باشد.علاوه بر آن توصیف های جاندار و مستندات علمی را فراهم آورد و عمل اجتماعی را با اتکا به بینش جامعه شناسی و خیر همگانی دیدبانی و تسهیل کنند.

در میانه کارگاه دکتر معصومه ابتکار (معاون زنان وخانواده ریاست جمهوری)، دکتر خانیکی (رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات)، دکتر سراج زاده (رئیس انجمن جامعه شناسی ایران) و دکتر نادگران (رئیس دانشگاه شیراز) در کارگاه حاضر و با شرکت کنندگان به گفتگو پرداختند.

روز دوم کارگاه در تاریخ 5 شهریور ماه درهمان دفتر نمایندگی دانشگاه شیراز درتهران از ساعت ۸ تا ۱۳ادامه یافت.

نکته آموزنده کارگاه در روز دوم ، حضور به موقع، مشارکت فعال بویژه در گروه خانم های حاضر در کارگاه بود. در مجموع کارگاه بدون غیبت برگزار و لیست مجریان استانی طرح نهایی شد.

24

25

26

3

4

5

6

7

8

 

9

11

12

14

15

16

17

18

 2019

21

22

23

13

10

2

شنبه 13 مردادماه 1397 مدیران و نمایندگان یازده دفتر انجمن جامعه شناسی در دانشگاه شیراز جمع شدند. این نشست - کارگاه دو روزه به میزبانی دکتر احمدی (مدیر محترم دفتر انجمن جامعه شناسی در دانشگاه شیراز) برگزار شد. هدف نهایی کردن فرایند انجام مرحله اول طرح ملی گفتگوی خانواده است که انجمن جامعه شناسی ایران طراحی و اجرای آن را برعهده گرفته است .

روز دوم هم مهمان دانشگاه شیراز (سایت صندوق جمعیت) بودیم. کارگاهی برای تسهیلگران سطح یک در طرح ملی گفتگوی خانواده برگزار شد.در این کارگاه دو روزه مدیران دفاتر و یا نمایندگان آنان از دفاتر: اراک، اهواز، بوشهر،سقز، شیراز،گنبد، لرستان، مازندران، هرمزگان، یاسوج و یزد حضور داشتند.

حضور مؤثر، هم افزا وشور انگیز این جمع جامعه شناس و جوان که به دانش روز تسلط و به کار گروهی باور دارند نشان می‌داد که جامعه شناسی رشته ای است که زمانش فرا رسیده است.رشته ای است که می تواند برای شناخت و جستجوی راه حل، برای مسائل متنوع اجتماعی، در درون جامعه و در کنار گروه های ذینفع و بویژه برای شنیدن صدای کسانی که کمتر شنیده می شوند مفید و مؤثر باشد.

جامعه شناسان می توانند در این عرصه فرایندها را، با اتکا به ارزش ها و تکنیک های تسهیلگری هدایت کرده ، توصیف های جاندار و مستندات علمی را فراهم آورند.

21

ایران در قرن بیست و یکم هنوزاز جامعه ای متکی به گفتگوی ساختارمند، فاصله دارد. آنچه بیشتر در عرصه خرد (خانواده)، میانه (اجتماعات محلی و محله ای) و کلان (جامعه) در جریان است. نوعی «گفتن» از طرف منبع قدرت و در طرف دیگر «نشنیدن» و یا "شنیدن و اطاعت کردن" از سر اجبار و در آخرین لحظات است.

این امر در هر سه عرصه پیش گفته قابل ردیابی است.Tarh

زمان کمی که اعضاء خانواده برای گفتگو در طول روز اختصاص میدهند.

اختلافات بین فردی که در سطح محله ها، مدارس و خیابان ها، نه از راه گفتگو بلکه با توسل به خشونت عریان حل و فصل می شود. نمونه های هرروزه آن است.

در سطح کلان، چالش های زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی وسیاسی، که درشرایط بسته بودن باب گفتگوی علنی و وسیع در فضای عمومی،که راه حل هایی پایدار برایشان قابل تصور نیست.از آن جمله اند.

بخشی ازاین مشکل در چهل سال اخیر،احتمالا ناشی از نبود تمرین گفتگو در بستر نظام آموزشی از مهد کودک تا دانشگاه است که در آن، نظام آموزشی «بانکی» و نه «گفت و شنودی» حاکم است .که در آن مربی، آموزگار، دبیر و استاد همه متکلم وحده هستند وطالب اطاعت اند و از چهار پایه : بینش، اطلاعات، مهارت وطرح پرسش، عمدتاً برانبوه اطلاعات و آن هم تا فصل امتحانات تاکید دارند. در نتیجه ،از بینش ، مهارت و تفکر انتقادی به ویژه آن چه در امر تسهیل گری فرایند گفتگوهای مرتبط با کودکان، نوجوانان و جوانان اهمیت دارد، به طور منظم غفلت شده است .

پیامدهای آن را در سطح خانواده، به صورت ناتوانی در مدیریت شکاف های بین نسلی روبه افزایش، کاهش مراودات رویاروی، اقنایی ومهربان در روابط بین اعضاء خانواده ، افزایش سهم شبکه های اجتماعی مجازی بر تصمیمات نسل جوانو برخورد عمدتا غیر پرسشگرانه و غیر انتقادی بسیار از افراد این نسل با محتوای در دسترس در این شبکه ها خود را نشان می دهد

در سطح میانه ( اجتماع محلی )عدم توانایی ونبود تمرین درگوش کردن فعال، پرسشگری ، تفکر انتقادی ، تحلیل مسایل اجتماعی با بینش جامعه شناسانه متکی به فهم پدیده ها در بستر تاریخی، ارتباط پدیده ها و ساختارهایی که تداوم شان را ممکن می سازند واهمیت آموختن کنشگری جمعی متکی به خرد جمعی وخیر همگانی.

در سطح کلان(جامعه) به شکل اعتراضات آشکار و پنهان به چارچوب هایی است که دو نسل گذشته در برپایی آنان به درجه ای موثر بوده و در بستر آنها رشد کرده و بالیده اند.بدون آنکه با محک نقد ریشه ای بدیل آن ها را حداقل به درجه ای آشکار ساخته باشند.

برای برون رفت از شرایط پیچیده و بالقوه خطرناک فعلی: بستر سازی برای گفتگوهای توانمند سازعمومی وبین نسلی، اهمیت دارد.

گفتگوهایی که بینش های فقاهتی – عقوبتی- مهندسی و روان شناسانه رایج را کنار بگذارد و با کمک گرفتن از دانش جامعه شناسی بویژه در عرصه های جامعه شناسی انتقادی و مردم مدار، ملزومات لازم ،از جمله گروه تسهیل گران توانا و هماهنگ را برای هدایت این گفتگوهای توانمندساز را در همه استان های کشور ، مسلط به ارزش ها وتکنیک های تسهیلگری را فراهم آورد.

ویژگی های گفتگوهای توانمندساز به قرار زیر است:

۱_ آشنایی با بینش جامعه شناسانه:

۱-۱ پدیده های اجتماعی تاریخی اند و در بستر زمان شکل می‌گیرند و دگرگون می‌شوند.بنابراین شناخت آن بستر ها اهمیت اساسی دارد.

۱-۲ پدیده های اجتماعی کلیتی به هم پیوسته و چند وجهی اند.در نتیجه با توجه به همه ابعاد شان قابل فهمند و دگرگونی اند.

۲- مهارت های ضروری برای بستر سازی گفت و گوها ی توانمندساز

۲-۱ تسلط به ارزشها و تکنیک های تسهیلگری.

۲-۲ آشنایی با دیدگاههای نظری عمده در درک مسایل اجتماعی در دانش جامعه شناسی و سیاست های ناظر بر هریک از آن دیدگاه ها.

۳- توانایی استفاده از داده ها ویافته ها به شکلی انتقادی

۳-۱ استفاده از داده های آماری

۳-۲ استفاده از گزارشات کارشناسی و مقاله های علمی

آماده سازی مقدمات اجرایی

الف – جمع آوری اسناد مکتوب مورد نیاز برای برگزاری کارگاه های استانی با استانداری واحد به طوری که نتایج و خروجی های استانی قابل مقایسه باشد.

1- کتابهای پایه قابل دسترس،برای استفاده در کارگاه ها، مانند:

1-1- مسائل اجتماعی، جان مشونیس، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات، 1395.

1-2- مسائل اجتماعی از دیدگاه انتقادی،دی. استنلی ایتزن وهمکاران، ترجمه هوشنگ نایبی،تهران : نشر پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات، 1396.

1-3-اعتقاد بدون تعصب، پیتر برگر، آنتون زاید رولد، ؛ ترجمه محمود حبیبی، تهران: نشر گمان،1393.

1-4-  صلح را باید از کودکی آموخت، توران میرهادی، به کوشش پریچهر نسرین پی، تهران: نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان1396.

2- مقاله های علمی پژوهشی قابل دسترسی در کارگاه ها:

 مجموعاً 200 مقاله تمام متن، ذخیره شده است.(طبقه بندی آنها در ادامه آمده است)

3- مجموعه ای از اخبار و گزارشات خبری از سایت "خبر آنلاین"، که شامل حداقل 200 متن و گزارش خبری خواهد بود که در مراحل مختلف کارگاه به شکل انتقادی استفاده خواهد شد.

(طبقه بندی آنها در ادامه آمده است).

4- تهیه مجموعه ای برای آماده سازی کارت های فعالیت کارگاهی ،که بر اساس ایده های نظری، اخبار و اطلاعات مندرج درسه دسته اسناد پیش گفته تهیه می شود، که به کمک آن ها، پس از یخ شکنی در کارگاه، حاضران با استفاده از آن ها، با فعالیت های انفرادی و گروهی،برای ارایه راحت وبی واسطه

" تجربه زیسته" خود درسطح محلی در استان تشویق می شوند.

علاوه برآن این کارت ها ، برای تواناتر شده در جهت تمرین انجام مسئولیت تسهیل گری مورد استفاده خواهند بود.

ب- انتخاب هماهنگ کننده های استانی برای برگزاری کارگاه ها

از آنجا که انجمن جامعه شناسی ایران دارای مجموعه ای از دفاتر دانشگاهی و استانی در سطح کشور است. امر انتخاب شرکت کنندگان، ودعوت از آنان برای حضور در کارگاه یک روزه، در گروه های مورد توافق (مندرج در متن قرار دارد) با همکاری مسئولین دفاتر انجمن و کارشناس مسئول نماینده مدیر کل امور بانوان استانداری در هر استان انجام خواهد شد.

در استان هایی که انجمن تاکنون موفق به تأسیس دفتر نشده است از این فرصت برای فعال سازی دانش آموختگان دانش جامعه شناسی استفاده خواهد شد و به کمک مدیران دفاتر استان های همجوار، کار پیش خواهد رفت.

انجمن جامعه شناسی ایران در این مرحله می کوشد

نشست های استانی فراگیر و شامل طیف های سیاسی، اقوام، اقلیت ها، زنان، مردان و جوانان ساکن استان بوده،بر پایه اهداف مندرج درمتن قرارداد، تبیین مشکلات و آسیب ها، ارائه پیشنهادات، هم پیمانی و هم بستگی برای مقابله با آسیب ها با روش های علمی و اثربخش مورد نظرباشد.

هدف نهایی، علاوه بر افزایش توانایی های تک تک شرکت کنندگان در هدایت تسهیلگرانه کارگاه ها، ایجاد همگرایی، همدلی و هم افزایی وافزایش کلیت سرمایه اجتماعی موجود در میان فعالان اجتماعی درحوزه کودکان، زنان و خانواده است.

برای مشاهده پیوست‌ اینجا را کلیک کنید.

                                                                خرداد ماه 1397

 

صفحه281 از281

زیر مجموعه ها