سیدحسین سراج زاده*

دکتر سراج زاده 4در روز فرخنده مبعث حضرت محمد مصطفی (ص) پیامبر رحمت و مکرمت های اخلاقی،  با کلامی از آن بزرگوار، که وجه مشترک آموزه های همه پیامبران و مصلحان است، و قاعده طلایی اخلاق نامیده شده، سخن را آغاز می کنم:
 "آنچه را برای خود می خواهی برای دیگران هم بخواه."
با بارندگی های کم سابقه نوروز امسال سیل های سهمگین و ویرانگری به راه افتاد که جان شماری از هموطنان عزیزمان را گرفت و به دارایی ها، خانه و کاشانه، و کسب و کار و مزرعه شمار قابل ملاحظه ای از مردم، به ویژه در استان های گلستان، مازندران، فارس، لرستان، ایلام و خوزستان، خسارت های گسترده ای وارد کرد.
در روزهایی که گذشت مردم و دستگاه های مسئول در مناطق درگیر سیل، که از گلستان در شمال شرق تا خوزستان در جنوب غرب کشور را در بر می گرفت، برای کاهش خسارت های جانی و مالی و مهار بحران، تلاش های شبانه روزی و طاقت فرسایی داشتند، با وجود این، ابعاد فاجعه بسیار بزرگ و و ویرانگر بوده است.   
اینکه این سیل های ویرانگر، چقدر طبیعی و چقدر ناشی از نحوه مواجهه جامعه ما (مدیران و مردم) با طبیعت و محیط زیست و نیز ناشی از مسئولیت نشناسی، بی تجربگی، و بی تدبیری در مدیریت حوادث و بحران های این چنینی است، یک پرسش اصلی و اولویت دار در حوزه عمومی است که لازم است به صورت کارشناسانه و همه جانبه با جدیت دنبال شود، تا برای آینده نزدیک و دور ما عبرت آموز باشد. 
در حال حاضر، با فروکش کردن سیل خانمان برانداز، کمک به هموطنان خسارت دیده برای بازسازی خانه و زندگی و کسب و کارشان یک وظیفه انسانی و اخلاقی همگانی است. در عین اینکه دولت مسئولیت دارد تا منابع و امکانات لازم برای این امر را فراهم کند، همه ما وظیفه داریم تا در این مسیر به هموطنانمان یاری برسانیم. 
در حالی که مطالبه گر یک گزارش ملی کارشناسانه و گفتگوی جمعی مسئولانه در حوزه عمومی درباره علتها، عوامل، و مقصران این رویدادهای مخرب هستیم، با کمک فوری و در حد توان خود به سازمان های ملی و سازمان های مردم نهاد حرفه ای امداد رسان، می توانیم مسئولیت انسانی و اجتماعی خود برای کمک به هموطنان آسیب دیده را به انجام برسانیم. 
به امید اینکه با یک همیاری ملی از رنج هموطنان مناطق آسیب دیده کاسته شود و هر چه زودتر به زندگی عادی برگردند.
 

جمعیت هلال احمر

تنها نهاد ملی متخصص در امدادرسانی که نیروهای آموزش‌دیده، اشراف اطلاعاتی، مهارت و دسترسی ویژه به بیش از دو هزار شهر و روستای سیل‌زده دارد.

واریز از طریق شماره ‏کارت بانک ‏ملت: ۶۱۰۴۳۳۷۹۹۹۹۹۹۹۹۶

واریز از طریق شماره کارت بانک رفاه: ۵۸۹۴۶۳۱۸۵۰۲۵۹۷۳۰

 شماره حساب ۹۹۹۹۹ نزد تمامی بانک های کشور

کد دستوری کمک از طریق تلفن همراه:

*۷۸۰*۱۱۲#

کمک از خارج از کشور:

https://www.drk.de/spenden/spendenformular/meine-spende-fuer-die-nothilfe-iran/?no_cache=1

محل جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی: تهران، میدان انقلاب، خیابان کارگر جنوبی، کوچه مهدیزاده.

 

ایپا

یکی از سمن‌های حرفه‌ای‌ در حوزه‌ی فقرزدایی و کمک به مناطق محروم روستایی در کشور که با تجربه و دسترسی‌های ویژه و تیم آموزش‌دیده در روزهای گذشته در کمک به روستاهای سیل‌زده و ارسال کمک‌های غیرنقدی به سوله‌هایش در مناطق سیل‌زده و توزیع با برنامه‌ریزی اقلام مورد نیاز ‌در میان روستاییان سیل‌زده موفق عمل کرده و در صفحه‌ی اینستاگرامشان هم گزارش‌های منظم و ویدیویی خوبی از تلاش‌هایشان در مناطق سیل‌زده می‌دهند:

https://instagram.com/ippa.foundation

شماره کارت: ۶۲۲۱۰۶۱۲۱۴۸۰۸۰۲۶

شماره حساب بانک پارسیان: ۴۷۰۰۰۸۲۳۶۹۰۶۰۰

کد دستوری کمک از طریق تلفن همراه:

*۷۲۴*۰*۲*۳۴#

محل جمع‌آوری کمک‌های نقدی: شهرک غرب، فاز ۲، خ هرمزان، جنب مجتمع مسکونی حافظ، درب باشگاه ورزشی.

 

پست مستقیم اقلام مورد نیاز به پل‌دختر

ارسال بسته‌های پستی تا سقف سی کیلوگرم به مقصد پلدختر تا یکماه دیگر رایگان است و از طریق دفاتر پست سراسر کشور می‌توانید اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان را مستقیما به شهر پل دختر ارسال کنید

.

پویش #در_کنار_هم_باشیم

این پویش توسط سازمان بهزیستی و وزارت کار و رفاه برای کمک به توان‌یابانِ سیل‌زده که بیش از عموم سیل‌زدگان آسیب‌پذیرند راه‌اندازی شده است.

شماره حساب: ۹۰۱۹۰ بانک ملت

کد دستوری کمک از طریق تلفن همراه:

 *۷۴۱*۵*۵#

 

انجمن حمایت و یاری آسیب‌دیدگان اجتماعی (احیا)

انجمن احیا توسط جمعی از فعالان و مددکاران مورد اعتماد، خوش‌سابقه و باتجربه‌ی ملی-مذهبی ‌با هدایت خسرو منصوریان فعال شده و برای کمک به سیل‌زدگان دارای مجوز رسمی است.

https://t.me/ehyagroup/2439

شماره کارت: 6037991899939460

شماره حساب: 0105669672002

شماره شبا: IR390170000000105669672002 

پرداخت آنلاین از طریق قلک مجازی انجمن احیا:

https://bahamta.com/c/38531-20961089

 
شماره حساب جمعیت امام علی (ع)
شماره کارت بانک ملت به‌ نام جمعیت‌ امام علی:۶۱۰۴۳۳۷۵۹۳۹۱۹۴۲۴
شماره حساب به‌ نام جمعیت امام علی: ۵۵۰۸۹۶۶۲۱۷
 

* رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی