(پزشک و پژوهشگر اعتیاد)

دکتر رامین رادفر فروردین99میبد شهری‌ست در استان یزد در حاشیه کویر و با جمعیتی حدود هشتادهزار نفر. از اوایل اسفند، شبکه بهداشت و درمان شهرستان میبد اقدام به تاسیس گروهی برای مبارزه با شیوع کرونا کرد. این گروه بیش از هشت هزار نفر عضو دارد که در همان اوایل تاسیس به این تعداد رسید و ده درصد از جمعیت میبد در این گروه عضو هستند. می‌توان گفت تقریبا از هر سه خانوار یک نفر در این گروه عضو است. مرور اجمالی تجربه این گروه در مبارزه با کرونا خالی از لطف نیست:

۱. اولین نکته در گروه، انتخاب نام آن است. نام گروه «مهار کرونا با خودمراقبتی» است. پیام‌های مستتر در همین عنوان را می‌توان بدین شرح برشمرد:

  • کرونا باید مهار شود، شکست خوردنی در کار نیست.
  • خود مراقبتی راه حل اصلی برای موفقیت در مهار کرونا است. به عبارت دیگر تنها نام گروه هسته اصلی پیام‌های پیشگیرانه را منتقل کرده است.

۲. ورود سریع به ماجرا و هماهنگی با سایر نهادها و سازمان‌ها: در این هماهنگی نقش آیت‌الله علیرضا اعرافی، امام جمعه شهر قابل انکار نیست. امام جمعه در تاریخ یازده اسفند طی پیامی از کارکنان حیطه سلامت تشکر و بر مساعدت سایر نهادها تاکید کرد. بعدتر مکررا در نامه‌های رسمی به فرماندار و ریاست شبکه بهداشت و درمانْ بر اهمیت امر، پیگیری امور و محوریت و اولویت سلامت و نظر کارشناسان تخصصی این حیطه تاکید کرد. این پشتیبانی سیاسی، نه تنها دستِ دست‌اندرکاران حیطه سلامت را برای اتخاذ تصمیم‌های درست بلکه برای اجرای این تصمیم‌ها به شیوه اصولی و اخلاقی بازگذاشت، بلکه عملا موجب شد محوریت و تقریبا فرماندهی واحدی برای مداخلات ایجاد شود.

۳. استفاده از ابزارهای ساده اطلاع‌رسانی برای نشان دادن واقعیت موجود و تاکید بر پیام‌های بهداشتی: از این جمله می‌توان به استفاده از یک نقشه ساده و سنجاق برای نشان دادن پراکندگی جغرافیایی بیماران به مردم شهر و همچنین استفاده از داستان‌های کوتاهی که به سادگی امکان دارد در واقعیت اتفاق بیفتند اشاره کرد.

۴. حفظ کرامت مردم در عین تاکید بر مقرارت مرتبط با سلامتی: به طور مثال کانال گروه «مهار کرونا با خودمراقبتی»، آگهی مجلس ختم یکی از همشهریان را منتشر کرد، به بازماندگان فرد درگذشته تسلیت گفت ودر عین حال با احترام تاکید کرد که به چه دلیلی امکان برگزاری مجلس ختم وجود ندارد.

۵. پرهیز از برخورد از بالا به پایین علی‌رغم پشتیبانی نهادهای انتظامی: از جمله می‌توان به برگزاری جلسه حضوری با روسای اقلیت‌های مذهبی ساکن میبد در محله این عزیزان اشاره کرد.

۶. گروه تلاش کرد مخاطبان از واقعیات مبتنی بر داده‌ها مطلع شود. به‌طور مثال، ارائه واقعیت به زبان ساده با مقایسه آمارهای میبد، متوسط کشوری و استانی از این جمله پیام‌های این گروه بوده است.

۷. جلب مشارکت مردم: جزییات هزینه‌های دریافتی در صورت رضایت اهداکننده با ذکر نام و در غیر این صورت بدون ذکر نام و نحوه هزینه‌کرد دقیق کمک‌های مردمی اعلام می‌شود. نتیجه امر این شده که هزینه‌های مراسم‌های مختلف- ازمجالس عقد وعروسی تا مجالس ختم برگزار نشده- به شبکه بهداشت و درمان اهدا شده است.

این رویکردها در نهایت نه تنها کرونا را مهار خواهد نمود بلکه بر سرمایه‌های اجتماعی میبد هم خواهد افزود.

 

منبع: کانال تلگرامی پنجره