مترجم: دکتر میترا ایلواری

اریک کلینبرگاریک کلینبرگ (Eric Klinenberg) استاد جامعه‌شناسی و مدیر مؤسسه دانش عمومی در دانشگاه نیویورک است. او به تازگی کتاب «کاخ‌هایی برای مردم» را نوشته است. چگونه زیرساخت­‌های اجتماعی می­‌توانند به نابرابری، تضاد و افول زندگی مدنی کمک کنند.

همه‌گیری ویروس کرونا پایان داستان رمانتیک ما با جامعه بازار و فردگرایی افراطی است. ما می توانیم به اقتدارگرایی روی آوریم. تصور کنید رئیس جمهور دونالد ترامپ در حال تلاش برای تعلیق انتخابات نوامبر است. پیش‌بینی برخورد نظامی را در نظر بگیرید. سناریوی دیستوپی واقعی است. اما من معتقدم که ما در جهت دیگری خواهیم رفت. اکنون شاهد هستیم که مدل‌های مبتنی بر بازار برای سازمان‌های اجتماعی ناکام است، فاجعه بار است، زیرا رفتار خود خواهانه (ترامپ و رئیس جمهورهای ماقبل وی) این بحران را بسیار خطرناک تر از آنچه که لازم است باشد، می­‌کند.

با پایان یافتن این امر، ما سیاست خود را مجدداً تغییر و سرمایه گذاری‌های جدید قابل توجهی در حوزه سلامت و خدمات عمومی انجام خواهیم داد. من فکر نکنم آن را به اشتراک همگانی بگذاریم. در عوض، ما بهتر خواهیم دید که سرنوشت ما چگونه به یکدیگر پیوند می­‌خورد. همبرگر ارزانی که من به علت عدم پرداخت حقوق صندوقدار یا کارکنان آشپزخانه رستوران که به بیماری مبتلا شده اند، می خورم برای من از مبتلا شدن به بیماری آسیب پذیرتر خواهد بود. همچنین همسایه ای که در دوران همه‌گیری بیماری از ماندن در خانه خودداری می کند، چون مدرسه دولتی ما نتوانسته به او مهارت های تفکر یا علم انتقادی را بیاموزد.

اگر دولت درآمد میلیون‌ها کارگری را که در یک رکود اساسی یا بحران اقتصادی شغل خود را از دست داده اند، تضمین نکند، اقتصاد و نظم اجتماعی به این فروپاشی کمک خواهد کرد. جوانان موفق نخواهند شد اگر دولت به کاهش یا لغو بدهی دانشجویان خود کمک نکند. بیماری همه‌گیر ویروس کرونا منجر به درد و رنجی عظیم خواهد شد. اما این امر ما را وادار می‌کند تا دوباره در مورد اینکه چه کسی هستیم و برای چه چیزی ارزش قائل هستیم، تجدید نظر کنیم و در دراز مدت می‌تواند به ما کمک کند تا نسخه بهتری از خودمان را کشف کنیم.

 

منبع:POLITICO Coronavirus Daily Update - POLITICO