والنتينا نيكولى 

ترجمه: زويا سيدحسنى

نوام چامسکی2اين روزها كه مثل باقى مردم در خانه زندانى شده ام تصميم ميگيرم ايميلى به نوآم چامسكى بفرستم و خبرى از حال او بگيرم و از او نظرش را در مورد بحران به وجودآمده به خاطر كرونا ويروس و واكنش عقيده عمومى بپرسم.
اين أواخر بعضى ها بر اين گمان هستند كه اين ويروس به دلايل اقتصادى يا ژئوپوليتيكى به طور عمد شيوع داده شده است.
پروفسور چامسكى با لطف هميشگى در عرض چند ساعت جوابم را ميدهد.
ميگويد كه حال و روزش خوب است و مثل همه مردم به همراه همسرش والريا در Tucson در خانه مانده است.
البته اين موضوع او را از كار باز نداشته است.
ميگويد: "اوضاع وخيم و نگران كننده است ولى اينكه ويروس به طور عمدى شيوع داده شده باشد اصلا قابل قبول نيست."
در مورد واكنش دولتهاى مختلف ميگويد: "به نظر ميرسد كشورهاى آسيايى خيلى بهتر موفق به كنترل اوضاع و محدود كردن شيوع ويروس شده اند به عكس ،اتحاديه اروپا با تاخير نسبت به اين موضوع اقدامات لازم را انجام داد."ً
در مورد آمريكا ميگويد: "واكنش آمريكا وحشتناك و به دور از منطق بود، مردم حاضر به انجام تست نميشدند و بنابراين آمار دقيقى از مبتلايان به بيمارى در دسترس نيست."
در جواب هاى كوتاه و روشن او نكاتى هست كه به درك واقعيت كمك مى كند: "يورش نئو ليبراليزم به سيستم بهداشت و درمان."
چيزى كه موقعيت را بدتر ميكند رفتار نابخردانه ترامپ است . در آمريكا به تازگى دست به اقداماتى براى جلوگيرى از بدتر شدن اوضاع زده اند.تا به حال هم ترامپ و هم كوشنر ( داماد و مشاور ترامپ) وخامت اوضاع را دست كم گرفته بودند و اهميتى به آن نميدادند.
رسانه هاى وابسته به احزاب راستگرا هم به اين بى توجهى دامن زدند و در نتيجه مردم از رعايت ساده ترين أصول براى جلوگيرى از شيوع بيمارى سر باز زدند.
آخر سر چامسكى در چند كلمه به نكته اى اشاره مي‌كند كه واقعيت سيستمى كه در آن زندگى مي‌كنيم را برايمان روشن مي‌كند: "به طور كلى اين بحران يكى از مثالهاى بارز شكست نظام سرمايه است، همان طور كه فاجعه محيط زيست هم يكى ديگر از اين بحران هاست. دولتها و شركتهاى چند مليتى داروسازى سالهاست كه به احتمال يك اپيدمى خطرناك اگاهى داشتند ولى به دليل سودجويى و منفعت طلبى هيچ اقدامى براى جلوگيرى از آن نكردند."

 

■ منبع: مقاله چاپ شده در روزنامه مانيفست در تاريخ ١٨ مارس ٢٠٢٠