آماندا تاب

ترجمه: بی‌تا مدنی

آماندا تابخشونت خانگی در سراسر جهان افزایش یافته است. محدودیت‌های جنبش‌های اجتماعی به نفع منع گسترش کرونا، به خشونت‌های خانگی بیشتر، شدیدتر و خطرناک تری می‌انجامد. محدودسازی جنبش‌ها در کشورهای دنیا، افراد را وامی دارد که اوقات بسیار بیشتری را در خانه با هم سپری کنند. همین امر منجر به خیزش موجی از خشونت خانگی می‌شود.

پس بحران دیگر حوزۀ سلامت عمومی که باید به پیامدهای تحمیلی و ناخواسته ویروس تازه کرونا افزود، خشونت خانگی است. داده‌های روزافزونی درباره بهره‌کشی و سوء استفاده خانگی به دست آمده که خود مانند یک عفونت ویروسی از دل موقعیت همه‌گیری کرونا برخاسته است.

طبق گفته ماریان هستر، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه بریستول که روابط بهره‌کشانه را مطالعه و بررسی می کند، همه دلایل دست به دست هم داده‌اند تا باور کنیم محدودیت‌های تحمیلی منع گسترش ویروس کووید-19 چنین تأثیری بر جای گذاشته است. خشونت خانگی در کریسمس یا تعطیلات تابستانی که اعضای خانواده وقت بیشتری را با هم سپری می‌کند، افزایش می‌یابد.

اکنون که خانواده در سرتاسر دنیا در قرنطینه گرفتار شده، خطوط پیامگیر مملو از گزارش‌های بهره کشی و سوء استفاده‌ای است که سبب می‌شود دولت‌ها در مواجهه با این بحران تشریک مساعی کنند؛ در حالی‌که طبق نظر متخصصین، باید زودتر از اینها به فکر می‌افتادند.

سازمان ملل متحد روز یکشنبه فراخوان اقدام فوری برای مبارزه با خیزش موج خشونت خانگی در سطح جهانی داد. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، در توییرش نوشت: «همه دولتها را ملزم می‌کنم که نخست امنیت زنان را در مبارزه با همه‌گیری کرونا در اولویت قرار دهند». اما دولت‌ها آمادگی لازم را نداشته‌اند چرا که شیوه سنجش سلامت عمومی، فرصت‌هایی را برای فرصت طلبان ایجاد کرده تا قربانیانِ خود را ترور کنند. اکنون، بسیاری از دولت‌ها برای ارائه خدمات به افراد در معرض خطر تقلا می‌کنند. اما در پاسخ به خود ویروس، تأخیر یعنی صدمات جبران ناپذیر وارده.

قرنطینگی و ترور محارم

با قرنطینه شدن شهرهای سرتاسر چین، زنی 26 ساله به نام لیل گرفتار مشاجرات روزافزونی با همسرش شد که باید هر ساعت در خانه‌شان در استان انهویی در شرق چین، زندگی را با او سپری کند. همسر لیل در یکم مارس در حالی که مشغول مراقبت از فرزند 11 ماهه اش بود، او را با یک صندلی بلند کتک می‌زند. لیل به یاد نمی آورد که چند بار مورد ضرب و شتم واقع شده بود. سرانجام، طبق اظهارات وی، یکی از پاهایش حس خود را از دست داده و در حالی که بچه را در بغل داشته، زمین خورده است.

عکس پس از واقعه او، تکه‌های شکسته صندلی را بر زمین نشان می‌دهد که دو تا از پایه های فلزی‌اش جدا شده (گواهی بر این مدعا که همسر آن را بر تن او خرد کرده است). عکس دیگر نشان دهنده جراحات وارده بر لیل است. تقریباً هر سانتی‌متر از قسمت‌های پایین ران او کبود و دچار کوفتگی شده و یک هماتوم بزرگ در ساق پای چپ او ایجاد شده بود. لیل که نام کاملش را به خاطر امنیت او ذکر نمی‌کنیم، گفت که همسرش او را شش سال به طور مداوم، مورد سوء استفاده قرار داده است اما همه‌گیری کووید 19 این وضعیت را برای او وخیم تر کرده است.