11 تا 13 شهریور 1394

دکتر تنهایی 13شهریور94تیم پژوهشی مرکب از دکتر ح.ا. تنهایی، مدیر گروه تفسیری انجمن جامعه شناسی ایران و همراهان وی با هدف روزآمد کردن، تعمیق و تعمیم رویکرد طبیعت گرایانه و فرود به زمین، شرح نظریه های مختلف پارادایم کنش متقابل نمادی و نیز تفسیرگرایی ایرانی از طریق گفتگو، سخنرانی و سمینار آموزشی، نشست های هم اندیشانه و بررسی های تجربه گرایانه، پژوهش میدانی و طبیعت گرایانه در کنار نقد و بحث در این خصوص، به دعوت و هماهنگی جامعه شناسانی از خطه لرستان روز جهارشنبه 11 شهریور ماه 94 سفر خود را به ترتیب زیر آغاز کردند.

 -1صبح روز چهارشنبه11/6 : سخنرانی دکتر ح.ا.تنهایی در سالن همایشهای فرمانداری شهرستان ازنا

وی در حضور فرماندار، معاونین، مدیران اجرایی و مسئولین آموزش و پرورش، کارشناسان علوم تربیتی، دبیران و دانشجویان علوم اجتماعی به شرح و توصیف جامعه شناسی تفسیری و نقش این پارادایم در شناخت مسائل اجتماعی به کمک شیوه های پژوهش طبیعت گرایانه پرداخت.

2-بعد از ظهر چهارشنبه 11/6: سخنرانی دکتر ح.ا. تنهایی در سالن سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستان خرم آباد

وی در جمع اساتید، روسای برخی دانشگاه‌های استان، خبرنگاران و مسئولین نشریات استان، دبیران علوم اجتماعی، دانشجویان و علاقه مندان به معرفی جامعه شناسی تفسیری و کارآمدی این پارادایم در شناسایی و تبیین مسائل اجتماعی و ارائه پیشنهاداتی کاربردی جهت فراهم آوری بستر پژوهش بر همین مبنا پرداخت.

3- بازدید از قلعه تاریخی فلک الافلاک، موزه مردم شناسی و باستان شناسی

و بازدید از داخل قلعه و مرور عناصر و نمادهای فرهنگی مردم منطقه از دوران باستان تاکنون، آداب و رسوم مردم در موقعیتهای گوناگون و با کارکردهای گوناگون اجتماعی و تفاسیر چندگانه آنان.

4-صبح روز پنجشنبه 12/6 : بازدید از مناطق حاشیه نشین و شهری

به سرپرستی ح.ا. تنهایی و با حضور جامعه شناسان و شهردار شهر، تیم پژوهشی فرود به زمین، ابتدا منطقه حاشیه ای فلک الدین را مورد مشاهده و بررسی قرار داد. با توجه به اینکه 15 سال پیش همین منطقه به راهنمایی استاد تنهایی توسط یکی از شاگردان مقطع ارشد وی پژوهیده شده بود، یک بررسی مقایسه ای و میدانی بر همین اساس دوباره صورت گرفت.

میدان دیگر پژوهش یکی از اقشار حاشیه ای فرودست خرم آباد به نام "محله لوطی ها" بود. حرفه اصلی و غالب این اقلیت حاشیه نشین خراطی، ساخت سازهای بومی چون سرنا، کمانچه، دهل و تنبک و در کنار آن نوازندگی موسیقی است. تیم پژوهشی با بکارگیری تکنیک مصاحبه عمیق و ورود به میدان و فضای اجتماعی و حریم زندگی آنان، با بکارگیری فنون خاص طبیعت گرایانه به تنیدن پیله امنیتی گرداگرد آنها پرداخت. به این ترتیب با تقویت اعتماد، بردن دوربین به درون زندگی آنها امکان پذیر شد. سپس از ویژگیهای فرهنگی زندگی و نیز مسائل اجتماعی مبتلا به آنها داده پردازی شد. در پایان این سفر درون شهری تقابل طبقاتی بین خیابان شهدای شرقی و خیابان ساحلی بهداری در اندک فاصله ای از هم مشاهده شد که در یک سو( خیابان ساحلی) معتادین در ملأ عام مشغول مصرف مواد مخدر بوده و بافت مسکونی آن به لحاظ برخورداری از خدمات اجتماعی و رفاه شهری در پایین ترین سطح قرار داشت و در سوی دیگر در همان نزدیکی ساخت و سازهای تازه و بافتی جدید در دست احداث بود.

5-عصر پنجشنبه 12/6: نشست با موضوع "هنر از دیدگاه جامعه شناسی تفسیری"

دکتر ح.ا. تنهایی در نشستی به میزبانی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به ریاست آقای امیدی پور، با حضور نماینده مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دکتر ایرج عبدی، هنرمند فیلمساز آقای غلامرضایی، هنرمند طبیعت گرا آقای فرزین، مدرسین و اعضای هیات علمی دانشگاههای خرم آباد، درباره "هنر از دیدگاه جامعه شناسی تفسیری" سخنرانی کرد.

او با مقایسه دو رویکرد "هنر برای هنر" و "هنر برای تعهد اجتماعی" ، هنر را آن حقیقتی دانست که برای رسیدن به آن نباید هیچ غل و زنجیری در میان باشد. او هنر را فرایندی تعریف کرد که بدون نیازهای پیشاتجربی، تعریفی احساسی پیدا می کند تا مخاطبین را در فضایی باز برای شناخت بیشتر حقیقت با معرفت هنری و منطق شهودی بلا واسطه رهنمون شود. وی با اشاره به برداشت های مرحوم محمد حقوقی در قلمرو ادبیات و در تلفیقی از اندیشه او با تفسیرگرایی، به نمونه هایی از اشعار سعدی و فروغ اشاره کرد. دکتر ح.ا. تنهایی رویکرد تفسیری هنر را با عناصر هستی شناختی اگزیستانسیالیسم، پرگماتیسم، دیالکتیک چند اسلوبی و ابداکشنیسم تبیین نمود.

او در پایان نشست با توجه به کاربست جامعه شناسی فرود به زمین در بررسی مناطق حاشیه ای، شهری و فقر منطقه ای، دستاورد بررسیهای گروه در این منطقه را برای حاضرین، مسئولین و بویژه نماینده مردم شریف منطقه در مجلس شورای اسلامی بازگو نموده بر شمرد.

5-جمعه 13/6: راه پیمایی و گلگشت تا آبشار زیبای چشمه

طبیعتی که زیبایی آن را تکراری نیست و لحظه لحظه آن تصویری متفاوت از هم به چشم می بخشد. گرچه بارها به آنجا رفته باشیم فرقی نمی کند: تابستان یا بهار، زمستان یا پاییز... همواره دیدنی است. زمان محدود نیست این ماییم که محدودیم هر گاه که با آبشار بیشه همراه شویم و دل به شارش زیبایی اش ببندیم، او هم به ما رخ می نماید و همراهمان می شود. با ما و خاطراتمان در می آمیزد. آبشار بیشه آدمی را در یگانگی با طبیعت خاص خود قرار داده و بخشش بی دریغ خود را نثارمان می کند. بخشش بی دریغی که در سیما، گفتار و میهمان نوازی غیور مردان وشیرزنان خطه تاریخی لرستان هرآینه موج می زند.  

 

اخبار مرتبط: