مجری و تسهیل گر سطح یک: مریم بیضایی
کارگاه هفتم، که کارگاهی بر اساس گفتگو و آموزش مهارتهای گفتگو بود به دلیل نرسیدن به حدنصاب در دو تاریخ 18 آذرماه و 26 دی ماه 1398 در خانه جوان و موسسه رنگین کمان سپید اصفهان برگزار شد. در هر یک از کارگاه های ششگانه قبل به مشارکتکنندگان در مورد کارگاه هفتم اطلاع رسانی شد و از افراد علاقمند به شرکت در این کارگاه ثبت نام به عمل آمد و کارگاه هفتم در خانه جوان با حضور 7 نفر و همراهی یک تسهیلگر سطح دو و در موسسه رنگین کمان سپید با حضور 45 نفر و همراهی دو تسهیلگر سطح دو برگزار شد.
پس از اعلام قوانین کارگاه، افراد در گروههای دو نفره به مدت یک دقیقه، خود را به طرف مقابل معرفی کردند و پس از پایان زمان تعیین شده، افراد به ترتیب هم گروهی خود را، از زبان او( خود را به جای دیگری گذاشتن)، به جمع معرفی نمودند. پس از آن دو مبحث تفاوتهای بحث وگفتگو (از کتاب کوچک گفتگو، صفحه 16) و ده اصل گفتگو با ارائه جداول چاپ شده بر روی برگه A4 به تمامی مشارکت کنندگان، توسط تسهیلگر توضیح داده شد.
ده اصل گفتگو
ارائهی این دو مبحث با مشارکت فعال حاضرین همراه بود.
پس از پذیرایی از مشارکتکنندگان درخواست شد درختهای مشکلات ترسیم شده در کارگاههای ششگانه را بررسی کنند و از میان مسائل مطرح شده یکی را برای گفتگو انتخاب نمایند. این تصاویر به طور مجزا، به تفکیک گروهها ( مادران، پدران و فرزندان )، هر گروه روی بخشی از دیوار نصب شده بود که چکیده آن در جدولهای ذیل آمده است.
جدول 1: مسائل عنوان شده در دو کارگاه مادران
مادران |
مشکلات اقتصادی |
خانوادهی همیشه در جنگ و جدال و ناامن | |
بداخلاقی | |
درک نکردن متقابل | |
احساس ناامنی | |
سوءتفاهم | |
عدم مهارت گفتگو | |
فرزندسالاری | |
عدم تعامل در خانواده |
جدول 2: مسائل عنوان شده در دو کارگاه پدران
پدران |
عدم صداقت |
عدم تفاهم و درک متقابل بین اولیا و فرزندان | |
بی اخلاقی خانواده | |
ارتباط کم اعضای خانواده(نداشتن همدلی و کم بودن کفتگوبین اعضاء خانواده) | |
ارتباط ناصحیح | |
مسائل اقتصادی |
جدول 3: مسائل عنوان شده در دو کارگاه فرزندان
فرزندان |
عدم درک متقابل |
تعصب | |
طلاق(گروه اول) | |
اولویت نداشتن اعضاء برای خانواده | |
درگیریهای خانواده | |
اعتیاد | |
طلاق(گروه دوم) | |
لجبازی |
سه مساله مهم انتخاب شده توسط سه گروه ذینفع:
پس از بحث و گفتگو، مشارکت کنندگان مسائل و محتوای جدیدی را از دل این مسائل بیرون کشیدند تا در مورد آنها به گفتگو پرداخته شود. هدف از طرح مسائل و گفتگو در مورد آنها آموزش و تمرین مهارتهای گفتگو بود.
پس از انتخاب موضوعات، با توضیح روش گفتگوی (fish bowl) توسط تسهیلگر، گفتگو آغاز شد. در این روش 6 نفر (از هر گروه ذینفع 2 نفر) روی صندلیهایی که در وسط چیده شده نشسته و درباره موضوع مورد نظر، ایدهها، نظرات و پیشنهادات خود را مطرح مینمایند. در حین گفتگو افراد برای رعایت حقوق یکدیگر و قطع نکردن حرف هم از سنگی که در وسط بر روی میز کوچکی قرار داشت استفاده میکردند تا با رعایت نوبت گفتگو نظم و آرامش حین گفتگو برقرار باشد. افرادی که در دایره بزرگتر بودند با رعایت همین نکته، مجاز به گفتن ایدهها و نظرات خود بودند. بنابراین سه گفتگوی سه جانبه (پدران، مادران و فرزندان) پیرامون مسائل مطرح شده شکل گرفت. پس از هر گفتگو یک بازی گروهی برای بازیابی انرژی و رفع خستگی مشارکتکنندگان انجام شد.
پس از سه گفتگو، بازنگری کارگاه توسط شرکت کنندگان انجام شد. تمامی افراد از کارگاه و روند آن راضی بوده و نظر مثبتی در مورد آن داشتند. در پایان یکی از پدران عنوان کرد که درختهای ترسیم شده توسط فرزندان و مسائل مطرح شده در آن بسیار مفید بوده و درسی بزرگ به او داده است زیرا هیچگاه از دید فرزندانش به مسائل نگاه نکرده است. همسران نیز تا حدودی از مسائل پنهان یکدیگر آگاه شدند و ذکر میکردند که نیاز به تفکر بیشتر و بازنگری روابط خود در جهت بهبود آن دارند. همه مشارکتکنندگان معتقد بودند که تاکنون از این زاویه به مسائل دیگران، به روند گفتگو و به تبدیل کردن گفتگو به بحث نگاه نکرده بودند و خواستار ادامه کارگاه در هفته بعد بودند و پیشنهاد کردند که این قبیل نشست ها و کارگاه ها به طور منظم برگزار شود.امید که این کارگاهها با حمایت و همراهی نهادهای ذیربط ادامه یابد.