مجری و تسهیل گر سطح یک: مریم بیضایی

در مرحله‌ دوم طرح ملی گفتگوی خانواده در شهرستان نجف‌آباد، بیش از شش کارگاه نیم روزه از مهرماه تا دیماه ۱۳۹۸، با همراهی یکی از تسهیلگران سطح یک (دکتر هدی فتاحی)، به طور مجزا برای فرزندان، مادران و پدران برگزار شد.

به دلیل به حدنصاب نرسیدن کارگاه‌ها، تسهیل‌گر مجبور به تکرار آن شد. در هر کارگاه حداقل 2 تا 9 نفر و حداکثر 45 مشارکت‌کننده حضور داشتند. کارگاه‌های مذکور با همکاری هنرستان دخترانه شهیدان کمالی یزدانشهر (کارگاه فرزندان)، مهدیه نجف آباد (کارگاه مادران با حضور9 نفر)، کتابخانه امام صادق(ع) (کارگاه مادران با حضور 2 نفر) و مرکز مشاوره تسنیم (کارگاه پدران و مادران) که علاقمندی خود را به همکاری در این مرحله اعلام نموده بودند و به خانواده‌ها دسترسی داشتند برگزار شد.

چهار کارگاه دیگر برای فرزندان، مادران و پدران و کارگاه هفتم با کمک و همکاری یکی از تسهیلگران سطح یک (که تمایل نداشت نامش فاش شود) و در منزل شخصی ایشان به شکلی کاملاً فعال و با شور و نشاط مشارکت کنندگان برگزار شد.

پرسش کلیدی طرح شده در این کارگاه‌ها عبارت بودند از:

  • ویژگی‌های یک خانواده مطلوب چیست؟
  • موانع شکل‌گیری خانواده مطلوب چیست؟
  • پیامدهای موانع شکل‌گیری خانواده مطلوب کدام است؟ 

در این کارگاه‌ها ویژگی‌های مشترک و اختلاف نظر بین سه گروه ذینفع، در رابطه با سه پرسش مذکور وجود داشت. از جمله موانع شکل‌گیر ی خانواده مطلوب در دو کارگاه پدران موانعی از جمله: نداشتن گفتگوی مناسب، خودخواهی و غرور دو طرف و از بین رفتن رابطه عاطفی میان اعضای خانواده، در دو کارگاه مادران موانعی از جمله: تسلط یکی بر دیگران، خیانت و عدم همکاری و در دو کارگاه فرزندان موانعی از جمله: عدم احساس مسئولیت، دوستان ناباب و نداشتن امید عنوان شد.

از میان ویژگی‌های متعدد عنوان شده از نظر پدران: احترام به یکدیگر، صداقت و راستگویی و تفریح و بازی، از نظر مادران: صبر و بردباری، آگاهی از تفاوت‌ها و ابراز احساسات و از نظر فرزندان: کنار هم بودن و صمیمیت، رابطه کلامی خوب و سرکوب نکردن یکدیگر بود. در هر سه گروه ذینفع، فقر و مسائل و مشکلات اقتصادی از اولین مواردی بود که مطرح می‌شد.

کارگاه هفتم، که کارگاه مهارت‌های گفتگو و بحث و تبادل نظر بر سر نتایج کارگاه‌های ششگانه بود، در تاریخ 24 بهمن ماه 1398 برگزار شد.

 برای اطلاع بیشتر اینجا را کلیک کنید.

نجف آباد کارگاه شش گانه 1

نجف آباد کارگاه شش گانه 2

نجف آباد کارگاه شش گانه 3

نجف آباد کارگاه شش گانه 4

نجف آباد کارگاه شش گانه 5

نجف آباد کارگاه شش گانه 6

نجف آباد کارگاه شش گانه 7

نجف آباد کارگاه شش گانه 8

نجف آباد کارگاه شش گانه 9