مجری و تسهیل گر سطح یک: مریم بیضایی

کارگاه هفتم، که کارگاهی بر اساس گفتگو و آموزش مهارت‌های گفتگو بود، در تاریخ‌های 14 آبان  و 15 آذرماه 98 در کتابخانه‌ علی ابن ابیطالب (ع) جوی آباد و در فضای فرحبخش حیاط خانۀ تاریخی زهتاب ( سازمان فرهنگی-رفاهی شهرداری) برگزار شد. در هر یک از کارگاه‌های شش‌گانه به مشارکت‌کنندگان در مورد کارگاه هفتم اطلاع رسانی شد و از افراد علاقمند به شرکت در این کارگاه ثبت نام به عمل آمده بود.

کارگاه هفتم برگزار شده در کتابخانۀ علی ابن ابیطالب (ع) جوی آباد با حضور 30 نفر از هر سه گروه ذینفع و همراهی دو تسهیلگر سطح دو برگزار شد. پس از اعلام قوانین کارگاه، افراد در گروه‌های دو نفره به مدت یک دقیقه، خود را به طرف مقابل معرفی کردند و پس از پایان زمان تعیین شده، افراد به ترتیب هم گروهی خود را از زبان او( خود را به جای دیگری گذاشتن) به جمع معرفی نمودند. سپس از مشارکت‌کنندگان خواسته شد درخت‌های مشکلات ترسیم شده در کارگاه‌های شش‌گانه را بررسی کرده و از میان مسائل مطرح شده یکی را برای گفتگو انتخاب کنند. این تصاویر به طور مجزا، به تفکیک گروه‌ها (مادران، پدران و فرزندان)، در کتابخانه بر روی ستون‌های بین راهروهای قفسه‌ها و در خانه تاریخی زهتاب در بخشی از حیاط نصب شده بود که چکیده‌ آن در جداول زیر آمده است.

پس از آن دو مبحث تفاوت‌های بحث وگفتگو (از کتاب کوچک گفتگو، صفحه 16) و ده اصل گفتگو (با ارائه جداول چاپ شده بر روی برگه A4 به تمامی مشارکت کنندگان) توسط تسهیلگر توضیح داده شد.

ده اصل گفتگو؛

  1. رعایت تام حرمت دیگران
  2. جویایی و کنجکاوی
  3. گرایش به یادگیری
  4. داشتن ذهن باز و آمادگی پذیرش
  5. فرضیات را به تعلیق درآوردن
  6. پرهیز از شتاب
  7. گوش فرا دادن به هنگام شنیدن
  8. از دل سخن گفتن
  9. جانبداری سازنده
  10. بر خویشتن خویش ناظر بودن

در ارائه‌ این دو مبحث سوالات زیادی از طرف مشارکت‌کنندگان مطرح می‌شد که باعث پویایی بیشتر فضای کارگاه بود.

جدول 1: مسائل عنوان شده در دو کارگاه مادران

مادران

 امنیت
کمبود محبت در خانواده‌
طلاق
وضعیت اقتصادی
بی ادبی و بی احترامی بچه ها و والدین
اعتیاد
استفاده بی‌جا و بیش از حد از رسانه های جمعی، ماهواره، موبایل و بازی‌های کامپیوتری
طلاق عاطفی
مسائل جوانان

جدول 2: مسائل عنوان شده در دو کارگاه پدران

پدران

مشکل اقتصادی و کار در خانواده
فقر
فقر مادی و فرهنگی
عدم صداقت
عدم محبت
رسانه و تغیر سبک زندگی
عدم قناعت
ضعف در ایمان

جدول 3: مسائل عنوان شده در دو کارگاه فرزندان

فرزندان

عدم آرامش
طرد شدن از خانواده
طلاق
خانواده ناسالم
عدم شکل گیری خانواده سالم
اعتیاد
نداشتن بزرگتر
مشکل اقتصادی
بی پولی

سه مسأله مهم انتخاب شده توسط سه گروه ذینفع:

در کارگاه هفتم ضمن آشنایی با تفاوت‌های بحث و گفتگو و اصول گفتگو؛ هر گروه ذینفع یک مساله را برای گفتگوی جمعی انتخاب نمودند. سه گروه با بررسی مسائل کارگاه‌های قبل و الهام از آنها سه مسأله جدید را پیشنهاد کردند.

  • گروه پدران: بی احترامی- توقع احترام ربطی به نسل ندارد. خانواده ها پدر را به عنوان ابزار در نظر می‌گیرند.
  • گروه فرزندان: نداشتن ارتباط با خانواده- پدر به عنوان فردی که بار خانواده را به دوش می کشد با بی‌احترامی جواب می دهد و فاصله ها زیاد می شود.
  • گروه مادران: مسائل جوانان- مثبت گرا بودن و ایجاد انگیزه کردن برای جوانان-تفاوت نسلها باعث تحمیل افکار و عقاید می شود.علم و تجربه در کنار هم کارایی بیشتری خواهند داشت.

پس از انتخاب موضوعات، با توضیح روش گفتگوی (fish bowl) توسط تسهیل‌گر ، گفتگو آغاز شد. در این روش 6 نفر ( از هر گروه ذینفع 2 نفر) روی صندلی‌هایی که در وسط چیده شده نشستند و درباره موضوع مورد نظر، ایده‌ها، نظرات و پیشنهادات خود را مطرح می‌نمایند. در حین گفتگو افراد برای رعایت حقوق یکدیگر و قطع نکردن صحبت‌های دیگران دست خود را بالا آورده و اعلام می‌کردند که مطلبی برای گفتن دارند تا با رعایت نوبت گفتگو نظم و آرامش حین گفتگو برقرار باشد. افرادی که خارج از گروه 6 نفره بودند با رعایت همین نکته، مجاز به گفتن ایده‌ها و نظرات خود بودند. بنابراین سه گفتگوی سه جانبه (پدران، مادران و فرزندان) پیرامون مسائل مطرح شده شکل گرفت. در نیمه‌ وقت یک بازی گروهی برای بازیابی انرژی و رفع خستگی مشارکت‌کنندگان انجام شد. پس از پذیرایی، بازنگری کارگاه توسط شرکت کنندگان انجام شد. تمامی افراد از کارگاه و روند آن راضی بودند و نظر مثبتی در مورد آن داشتند.

همه مشارکت‌کنندگان پیشنهاد کردند که این قبیل نشست‌ها و کارگاه‌ها به طور منظم برگزار شود و تاریخی را برای کارگاه بعدی با تسهیلگر هماهنگ کردند. لازم به ذکر است که کارگاه هفتم به طور ماهانه در کتابخانه علی ابن ابیطالب جوی آباد برگزار می شود و با استقبال مادران و فرزندان روبرو شده است. امید که این کارگاه‌ها با حمایت و همراهی نهادهای ذیربط ادامه یابد.

خمین کارگاه هفتم1

خمین کارگاه هفتم2

خمین کارگاه هفتم3

خمین کارگاه هفتم4

خمین کارگاه هفتم5

خمین کارگاه هفتم6

خمین کارگاه هفتم7

خمین کارگاه هفتم8

خمین کارگاه هفتم9

خمین کارگاه هفتم10