مجری و تسهیل گر سطح یک: مریم بیضایی

در مرحله‌ دوم طرح ملی گفتگوی خانواده در شهر اصفهان، شش کارگاه نیم روزه، از شهریور تا آذر ماه ۱۳۹۸، به طور مجزا برای فرزندان، مادران و پدران برگزار شد. در هر کارگاه حداقل 14 و حداکثر 20 نفر مشارکت کننده حضور داشتند.

کارگاه‌های مذکور با همکاری یک سازمان مردم نهاد فعال در حوزه زنان، کودکان و خانواده، یک آموزشگاه فنی-حرفه‌ای، یک موسسه‌ مهد سالمند، دو مدرسه و یک موسسه‌ وابسته به بهزیستی که علاقمند به همکاری در این مرحله بودند و به خانواده‌ها دسترسی داشتند به انجام رسید.

دعوت از پدران کاری بسیار دشوار و مشارکت آنان کمتر از دو گروه فرزندان و مادران بود. به همین دلیل با مراجعه به مدارس مختلف، همکاری دو مدرسه جلب و از پدران دانش آموزان دعوت به عمل آمد.

پرسش کلیدی طرح شده در این کارگاه ها عبارت بودند از:

  • ویژگی‌های یک خانواده مطلوب چیست؟
  • موانع شکل‌گیری خانواده مطلوب چیست؟
  • پیامدهای این موانع برخانواده چه خواهد بود؟

در این کارگاه‌ها ویژگی‌های مشترک و اختلاف نظر بین سه گروه ذینفع، در رابطه با سه پرسش مذکور وجود داشت. عدم درک متقابل، فقر و مشکلات اقتصادی از جمله موارد مشترک ذکر شده در هر سه گروه به عنوان موانع شکل‌گیری خانواده‌ مطلوب بود. نظرات هر سه گروه بر اساس نقش آنان در خانواده مطرح شد. با وجودی که هر سه گروه به ضرورت درک متقابل اذعان داشتند اما اکثر افراد این درک متقابل را خواستار بودند و در کنش و رفتار آنان کمتر این درک متقابل دیده می‌شد.

کارگاه هفتم، که کارگاه مهارت‌های گفتگو و بحث و تبادل نظر بر سر نتایج کارگاه‌های ششگانه بود، به دلیل به حدنصاب نرسیدن مشارکت کنندگان، دو بار و در تاریخ‌های 18 آذرماه و 26 دی ماه 1398 برگزار شد.

 برای اطلاع بیشتر اینجا را کلیک کنید.

اصفهان کارگاه ششگانه 1

اصفهان کارگاه ششگانه 2

اصفهان کارگاه ششگانه 3

اصفهان کارگاه ششگانه 4

اصفهان کارگاه ششگانه 5

اصفهان کارگاه ششگانه 6

اصفهان کارگاه ششگانه 7

اصفهان کارگاه ششگانه 8

اصفهان کارگاه ششگانه 9