زینب خوشرو، نماینده دفتر انجمن جامعه شناسی ایراد در ایلام پس از شرکت در کارگاه طرح ملی گفتگوی خانواده در تهران در شهریورماه، بلافاصله با همکاری دکتر یارمحمد قاسمی در استان ایلام شروع به رایزنی جهت فراهم کردن مقدمات طرح مذکور نمود.

در ابتدا نشستی با شادیوند (مدیر امور بانوان استانداری ایلام) برگزار شد و مراحل مختلف طرح در حضور ایشان تشریح شد. مجری طرح از تجربیات ایشان در حوزه سازمان های مردم نهاد استان ایلام، استفاده نمود و با مشورت ایشان، لیستی تهیه گردید که شامل کارشناسان اجتماعی ادارات استان نیز می شد.

در مرحله بعدی مجری طرح در برخی شهرستان ها با فعال ترین افراد این حوره نشستی برگزار کرد. من جمله در شهرستان دره شهر این نشست با حضور چهار نفر از فعالین حوزه خانواده و زنان، مسئولین سازمان های مردم نهاد این شهرستان برگزار شد و توضیحاتی درباره طرح مذکور و وظایف این افراد در فاز دوم ارائه گردید که خوشبختانه با استقبال این افراد روبرو شد.

پس از طی این مرحله، لیست پیشنهادی اعضای سازمان های مردم نهاد، نهایی و قطعی گردید و سپس به روش های مختلف من جمله به شکل "پرسان پرسان" و همچنین با راهنمایی های ارزنده دکتر قاسمی (مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی در استان ایلام)، لیستی از اساتید، پژوهشگران و روزنامه نگاران این حوزه تهیه شد که در نهایت با مشورت های مختلف و در نظر گرفتن مرحله دوم طرح – که یک مرحله میدانی تر خواهد بود- لیست محدودتری پذیرفته شد.

پس از این مرحله، مجری تمام ملزومات کارگاه را طبق پروتکل طرح مذکور، تهیه نمود و به شدت پیگیر مراحل اداری تدارک سالن برگزاری و عکاس و...گردید و به همراه ریاست دفتر انجمن، با استفاده از سرمایه اجتماعی و روابط خود در حوزه پژوهش توانستند سالن جلسات اداره ورزش و جوانان استان را برای روز پنجشنبه نوزدهم مهرماه 97- روز برگزاری کارگاه- رزرو نمایند. این همکاری بی دریغ سازمان مذکور شایسته تقدیر بود.

کارگاه در دو نیم روز برگزار شد بدین صورت که در کارگاه اول، اعضای سازمان های مردم نهاد و در کارگاه دوم اساتید، پژوهشگران و کارشناسان اجتماعی ادارات حضور یافتند؛ در این مرحله متاسفانه شاهد ریزش اعضا – و بیشتر از همه اساتید دانشگاه در رشته های علوم اجتماعی، روانشناسی و...-بودیم. در این کارگاه نیمی از اعضای دعوت شده حضور یافتند اما کارگاهی پربار بود.

مراحل کلی در کارگاه به این شرح بود:

در کارگاه اول افراد طبق مساله محوری خود، به 5 گروه 3 تا 5 نفری تقسیم شدند. سپس دست به ترسیم درخت مشکلات زدند. سپس منابع – که مجری از مقالات و گزارشات موجود در حوزه مسائل اجتماعی استان پرینت گرفته بود- را مطالعه کردند و بسیار مورد استقبال واقع شد. مهمترین مرحله ای که به گمان نگارنده مورد توجه افراد در هر دو کارگاه قرار گرفت ارائه جدول عینی – ذهنی مسائل اجتماعی بود. در این مرحله بیشترین بحث و گفتگو شکل گرفت و مجری با مطالعاتی که در کتاب مسائل اجتماعی مشونیس انجام داده بود، مثال های متعددی در باره جهان و کشور و استان زد و توانست به خوبی این جدول را جا بیاندازد. در کارگاه عصر هم حاضرین این مرحله را دارای مفاهیمی تازه در حوزه مسائل دانستند و از کارت های سوخت کتاب مشونیس بسیار استفاده شد.

در پایان هر دو کارگاه نمایشگاهی از آثار تولیدی افراد در حوزه مسائل اجتماعی برپا شد و سخنگوهای گروه ها به توضیح کامل و قانع کردن یکدیگر بر سر قرار دادن مسائل در ریشه یا پیامدها پرداختند.

بحث مفیدی که در کارگاه صورت گرفت همانطور که ذکر شد مباحث ادعای مساله و شکل دهی پویش اجتماعی و مفاهیمی چون جنبش اجتماعی بود که به خوبی تحلیل و مورد بحث قرار گرفت. در این کارگاه‌ها مسئول امور بانوان استانداری و معاون ایشان و نیز مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی در ایران نیز در کارگاه صبح حضور پیدا کردند. پرسش های متداول افراد نیز تا حدی پاسخ داده شدند و باقی پاسخ ها پس از گرفتن دستورالعمل مرحله دوم، در کانال طرح مذکور – کانال استانی طرح- پاسخ داده می شوند.

مجری این طرح در استان ایلام در پایان این کارگاه‌ها در یک جمع بندی گفت: با توجه به حضور بسیار کم رنگ اساتید و پژوهشگران، حداقل درباره استان ایلام ، در مرحله دوم بهتر است بیشتر از اعضای سازمان های مردم نهاد دعوت کنیم زیرا تجربه ثابت کرده است که بسیاری از افراد در برج های شیشه ای مطالعات اجتماعی هستند و از میدان و جامعه، دور هستند و به اصطلاح در حیطه جامعه شناسی مردم مدار نیستند.

ایلام مهر97 1

ایلام مهر97 2