مجری و تسهیل گر سطح یک: زینب خوشرو

شش کارگاه نیم روزه گفتگوی خانواده در شهر ایلام، به تفکیک فرزندان، مادران و پدران در ماه‌های شهریور و مهر 1398 با حضور حداقل 14 و حداکثر 20 نفر در هر کارگاه برگزار شد. در برگزاری کارگاه‌های مذکور از سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه زنان، کودکان و خانواده شهر ایلام که علاقمند به همکاری در این مرحله بودند و به خانواده‌ها دسترسی داشتند کمک گرفته شد و مسئولیت دعوت از شرکت کنندگان را سازمان های مذکور بر عهده داشتند.

دراین کارگاه‌ها شرکت کنندگان حول سه پرسش کلیدی به گفتگو نشستند:

  • ویژگی‌های یک خانواده مطلوب چیست؟
  • چه موانعی برسرراه یک خانواده مطلوب قراردارد؟
  • پیامدهای این موانع برخانواده چه خواهدبود؟

در این کارگاه‌ها ویژگی‌های مشترکی بین هر گروه ذینفع در زمینه مشخصات خانواده مطلوب وجود داشت. در حالی که مادران عدم دخالت در زندگی خانوادگی، صداقت طرفین، داشتن شغل، اخلاق نیکو، صمیمت و محبت، داشتن اعتماد به نفس، اعتماد متقابل، تفاهم، بی اعتنایی به اعضای خانواده، نبود خشونت در خانواده، مشورت و راهنمایی متقابل، احترام به دیگران، صبور بودن، خانواده فرهنگی، احترام متقابل، صمیمی بودن، رفیق بودن اعضای خانواده، مومن بودن، مشورت متقابل، همکار بودن، راستگو بودن، همدردی با همسایه، با تربیت بودن فرزندان، تقسیم کار، مسئولیت پذیری، آینده نگری، نداشتن چشم و هم چشمی، نداشتن معتاد، ایمان داشتن، سازش، غیرت داشتن، احترام به بزرگسالان و پولدار بودن  را از جمله ویژگی‌های خانواده مطلوب در نظر داشتند، فرزندان به ویژگی‌هایی مانند آرامش، همدلی، اعتماد و عشق و محبت را جزء ویژگی‌های خانواده مطلوب ذکر کردند و پدران هم بر ویژگی‌هایی مانند؛ همکاری و مشورت، نظم و انضباط، عدم استبداد و دیکتاتوری، صمیمیت، گذشت، اعتماد و صداقت، سلامت اخلاقی و اجتماعی، مسئولیت پذیری، مدیریت مالی، ارتباط با دیگران، مناسبات و روابط انسانی سالم، آرامش و امنیت خاطر، پاسخگویی متقابل به نیازها، فرزندآوری و تربیت صحیح فرزند، دارای تعامل با سایر خانواده‌ها، اعتماد متقابل، احترام به بزرگترها، احساس مسئولیت، مشارکت پذیری، گفتگو، نظم و انضباط، تقسیم کار، مقدسات و تکالیف دینی، مدیریت دخل و خرج ، ناشتن چشم انداز توسعه خانواده احترام به تصمیمات فردی، اولویت دادن به منافع گروه خانوادگی و رفتار حسنه تأکید کردند.

از نظر مادران موانع عمده شکل‌گیری خانواده مطلوب شامل؛ دروغ، اعتیاد، بیکاری، دخالت دیگران در زندگی، اخلاق بد و بی نظمی می‌باشد. اما فرزندان این موانع را علاوه اعتیاد و دروغ، شامل خشونت، خودخواهی و عدم تعهد ذکر کرده‌اند و پدران هم علاوه بر مسائل اقتصادی، دروغ و اعتیاد، بر مواردی چون عدم پایبندی به زندگی مشترک، تفاوت فرهنگی و تفاوت در آداب و رسوم و بیماری ایدز تأکید داشتند.

نتایج کارگاه‌های مذکور درکارگاه هفتم، که کارگاهی گفتگویی ویک‌روزه و با حضور هر سه گروه ذینفع است، مورد بررسی و گفتگو قرار خواهد گرفت.

برای اطلاع بیشتر اینجا را کلیک کنید.

ایلام کارگاه شش گانه 1

ایلام کارگاه شش گانه 2

ایلام کارگاه شش گانه 3