تسهیل‌گر: عالیه شکربیگی

شش کارگاه نیم روزه گفتگوی خانواده درشهر پاکدشت، به تفکیک در میان فرزندان، مادران و پدران در تاریخ‌های یکم تا سوم اسفند ماه 1399 با حضور حداقل 20 و حداکثر 26 نفر در هرکارگاه به‌صورت مجازی در فضای اسکای روم برگزارشد. در برگزاری کارگاه‌های مذکور از انجمن اولیاء و مربیان شهرستان پاکدشت که علاقمند به همکاری در این مرحله بوده و به جامعۀ آماری دسترسی داشتند کمک گرفته شد و مسئولیت دعوت از شرکت کنندگان را سازمان مذکور و وتسهیل‌گران سطح 2 در شهر پاکدشت برعهده داشتند.

دراین کارگاه ها شرکت کنندگان حول سه پرسش کلیدی به گفتگو نشستند:

  • ویژگی های یک خانواده مطلوب چیست؟
  • چه موانعی برسرراه یک خانواده مطلوب قرار دارد؟
  • پیامدهای این موانع برخانواده چه خواهد بود؟

در این کارگاه‌ها ویژگی‌های مشترکی بین هر گروه ذینفع در زمینه ویژگی‌های خانواده مطلوب وجود داشت. در حالی که مادران به مواردی چون؛ شادابی و طراوت، عشق ورزی، احترام، بودن آرامش، حس خوشبختی، صمیمیت داشتن، احساس پویایی، مشورت کردن در مشکلات با هم، وقت بیشتری کنار هم بودن، نظم، محبت، اعتماد، صداقت داشتن، امنیت روانی اشاره داشتند، فرزندان به ویژگی‌هایی مانند؛ مهربان بودن نسبت به همدیگر، احترام گذاشتن، قضاوت نکردن، بخشیدن یکدیگر، داشتن درآمد کافی، مشورت کردن با اعضای خانواده، گوش کردن به حرف یکدیگر، حامی هم بودن در شرایط سخت، محبت کردن، دروغ نگفتن، تواضع و فروتنی، با اخلاق بودن، راستگویی در خانواده را جزء ویژگی‌های خانواده مطلوب ذکر کرده و پدران هم بر ویژگی‌هایی از جمله؛ مشارکت، اعتماد، نظم داشتن، ایمان به خدا، بجا آوردن نماز، عشق ورزی، داشتن توازن، مدارا کردن تاب آوری در برابر مشکلات خانوادگی، همدلی، داشتن اخلاق خوب و خوش رفتاری با اعضای خانواده و صحبت و گفتگو با اعضای خانواده تأکید کردند.

همچنین قابل ذکر است از نظر مادران موانع عمده شکل گیری خانواده مطلوب عبارتند از: اختلال ارتباطی، خیانت، فقدان عشق ورزی، اعتیاد، احساس تنهایی، مشکلات اقتصادی، نارسایی گفتگو، نبودن صمیمیت در خانواده، کاهش نقش پدر در خانواده.

فرزندان نیز، این موانع را شامل؛ اختلال تربیتی و ارتباطی، صحبت نکردن اعضای خانواده با یکدیگر، افسردگی، اعتیاد، موفق نبودن، دروغ، در دسترس بودن مواد مخدر، فقدان آموزش‌های لازم در مورد ازدواج، تفاوت دیدگاه با والدین، بودن در فضای مجازی می‌دانستند.

پدران هم موانع شکل گیری خانوادۀ مطلوب را اختلال اقتصادی و فقدان مهارت ارتباطی، دروغ گرویی، بیکاری زیاد، شرایط نامناسب مالی، طلاق عاطفی، کم سوادی یا بی‌سوادی، طلاق و جدایی، خشونت ورزی در خانواده، نداشتن مهارت در شکل‌گیری ارتباط موثر، خشونت خانگی اعلام کردند.         

نتایج کارگاه‌های مذکور در کارگاه هفتم که به صورت مجازی با حضور سه گروه ذینفع برگزار می‌شود، مورد بررسی مجدد قرار گرفت .

برای اطلاع بیشتر اینجا را کلیک کنید.

پاکدشت کارگاه شش گانه1

پاکدشت کارگاه شش گانه2

پاکدشت کارگاه شش گانه3

پاکدشت کارگاه شش گانه4

پاکدشت کارگاه شش گانه5

پاکدشت کارگاه شش گانه6