مجری و تسهیل گر سطح یک: حسین ملتفت

شش کارگاه نیم روزه در قالب مرحله دوم «طرح ملی گفتگوی خانواده» در شهر اهواز، به تفکیک در میان فرزندان، مادران و پدران در ماه‌های شهریور، مهر و آبان ۱۳۹۸، با حضور مشارکت‌کنندگان در هر کارگاه برگزار شد. در برگزاری کارگاه‌های مذکور از سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه زنان، کودکان و خانواده شهر اهواز که علاقمند به همکاری در این مرحله بودند و به خانواده ها نیز دسترسی داشتند کمک گرفته شد و مسئولیت دعوت از شرکت کنندگان را سازمان‌های مذکور بر عهده داشتند. دراین کارگاه‌ها شرکت کنندگان حول سه پرسش کلیدی به گفتگو نشستند:

  • ویژگی‌های یک خانواده مطلوب چیست؟
  • چه موانعی برسرراه یک خانواده مطلوب قراردارد؟
  • پیامدهای این موانع برخانواده چه خواهد بود؟

در این کارگاه‌ها خصوصیات مشترکی بین هر گروه ذینفع در زمینه ویژگی‌های خانواده مطلوب وجود داشت. در حالی که مادران؛ داشتن اخلاق خوب، مهربانی، صبوری و همدلی را از جمله ویژگی‌های خانواده مطلوب در نظر داشتند، فرزندان به ویژگی‌هایی چون دادن آزادی به فرزندان (به ویژه دختران)، اعتماد به فرزندان، مسئولیت پذیری و داشتن محیط آرام را جزء ویژگی‌های خانواده مطلوب ذکر کردند. از سوی دیگر پدران هم بر ویژگی‌هایی چون؛ احترام بین اعضای خانواده، داشتن رابطه دوستانه، توجه به همسر و فرزندان و تربیت صحیح فرزندان تأکید کردند.

از نظر مادران موانع عمده شکل‌گیری خانواده مطلوب شامل؛ فقر و مسائل اقتصادی مرتبط با آن از جمله بیکاری؛ عدم مسئولیت پذیری و بیماری یکی از اعضای خانواده است. اما فرزندان این موانع را علاوه بر مسائل اقتصادی، شامل بی‌اعتمادی، عقاید سنتی خانواده، دروغ‌گویی و بی‌احترامی ذکر کرده‌اند و پدران هم علاوه بر مسائل اقتصادی، بر مواردی چون اعتیاد، پرخاشگری و دعوا، عدم تربیت صحیح فرزندان و دروغ گویی تأکید داشتند.

 اطلاعات تکمیلی را اینجا بخوانید.

اهواز کارگاه شش گانه 1

اهواز کارگاه شش گانه 2

اهواز کارگاه شش گانه 3

اهواز کارگاه شش گانه 4

اهواز کارگاه شش گانه 5

اهواز کارگاه شش گانه 6

اهواز کارگاه شش گانه 7

اهواز کارگاه شش گانه 8

اهواز کارگاه شش گانه 9

اهواز کارگاه شش گانه 10

اهواز کارگاه شش گانه 11