حسین ملتفت: مجری و تسهیل گر سطح یک

کارگاه هفتم را در واقع می‌توان جمع بندی و نتیجه شش کارگاه قبل دانست. در هر یک از کارگاه‌های شش گانه قبل، به افراد در مورد کارگاه هفتم اطلاع رسانی شد و افرادی که داوطلب شرکت در این کارگاه بودند، ثبت نام می‌شدند. کارگاه هفتم در شهر اهواز روز پنج شنبه 7 آذر 98 از ساعت 8 صبح تا 4 عصر با حضور 20 نفر از افراد شرکت کننده در کارگاه­‌های شش گانه و دو نفر از تسهیل گران سطح دو که در برگزاری کارگاه­‌های شش گانه همکاری داشتند، برگزار گردید.

اهواز کارگاه هفتم1

پس از اعلام قوانین کارگاه، افراد در گروه‌های دو نفره در مدت زمان یک دقیقه، خود را برای طرف مقابل معرفی کرده و سپس فرد مقابل هم به همین ترتیب خود را معرفی کرده و پس از پایان زمان دو دقیقه، افراد به ترتیب هم گروهی خود را به جمع معرفی نمودند. پس از آن شرکت‌کنندگان در مورد تفاوت بحث و گفتگو با هم به گفتگو پرداخته و نظرات خود را بیان نمودند و تسهیل‌گر جدول تفاوت بحث و گفتگو (کتاب کوچک گفتگو، صفحه 16) را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده و آنها با استفاده از آن، گفتگوی خود را ادامه دادند. در ادامه ده اصل گفتگو (که با خط درشت روی برگه‌های مجزا پرینت شده و روی دیوار نصب شده بود) به شرکت‌کنندگان معرفی شده و آنان این اصول را روی برگه‌های کوچک دریافت نمودند. اصول گفتگو عبارتند از:

  • رعایت تام حرمت دیگران
  • جویایی و کنجکاوی
  • گرایش به یادگیری
  • داشتن ذهن باز و آمادگی پذیرش
  • فرضیات را به تعلیق درآوردن
  • پرهیز از شتاب
  • گوش فرا دادن به هنگام شنیدن
  • از دل سخن گفتن
  • جانبداری سازنده
  • بر خویشتن خویش ناظر بودن

سپس شرکت کنندگان در مورد هر یک از اصول به گفتگوی جمعی پرداختند. در برخی موارد افراد تجارب خود را از بحث یا گفتگو برای جمع بیان نمودند. در این مرحله که تسهیل‌گر احساس کرد شرکت کنندگان از نشستن مداوم کمی خسته شده اند از افراد خواست از جای خود برخاسته و چند حرکت کششی را انجام دهند.

اهواز کارگاه هفتم2

پس از آن تسهیل‌گر مهم ترین مسائلی را که هر یک از گروه‌های ذینفع در کارگاه‌های شش گانه مطرح نموده و در مورد ریشه‌ها و پیامدهای آن گفتگو کرده بودند و روی برگه‌هایی با رنگ های متفاوت پرینت شده بود را در معرض دید شرکت‌کنندگان روی دیوار نصب نمود.

  • مهمترین مسائل گروه مادران: فقر، استفاده نامناسب از فضای مجازی، اعتیاد و مواد مخدر، فقدان علاقه میان والدین و عدم ارتباط و تفاهم 
  • مهمترین مسائل گروه فرزندان: عدم برقراری ارتباط موثر، بی اعتمادی، بی‌شعوری، ضعف ایمان، دروغ گویی، استفاده نادرست از فضای مجازی، بیکاری، کتک زدن، فقر
  • مهمترین مسائل گروه پدران:کودکان کار، بیکاری، خشونت، وجود فقر و مشکلات مالی، نبود اخلاقیات، عدم توجه به تربیت فرزندان، دعوا بین اعضای خانواده 

از افراد خواسته شد که از بین مسائل گروه ذینفع خود مهمترین مسائلی را که فکر می‌کنند برای گفتگو مناسب است را انتخاب کرده و روی برگه یادداشت کرده و اولویت بندی نمایند. سپس مشارکت کنندگان به گروه‌های 5 تا 9 نفره تقسیم شدند و ضمن به اشتراک گذاشتن مهمترین مسائل، یک مسأله را برای گفتگوی جمعی گروه ذینفع خود انتخاب نمودند. گروه پدران: چالش‌های کار و شغل (فقر و...)، گروه مادران: اعتیاد، گروه فرزندان: مسائل مرتبط با شکاف نسلی و اعتماد را برگزیدند.

پس از انتخاب موضوعات تسهیل گر روش گفتگوfish bowl را برای شرکت کنندگان توضیح داد. به این صورت که 6 نفر (از هر گروه ذینفع 2 نفر) روی صندلی‌هایی که در وسط چیده شده نشسته و درباره موضوع مورد نظر نظرات و ایده‌ها و پیشنهادات خود را مطرح می‌نمایند. سه صندلی اضافه هم وجود دارد برای افرادی که می خواهند از گروه بزرگ وارد بحث شوند، هر فردی که تمایل دارد که وارد بحث شود اعلام کرده و به جمع وسط دایره می‌پیوندند و با آمدن او یکی از هم گروهی هایشان به گروه بزرگ برمی‌گردد. بنابراین سه گفتگوی سه جانبه (پدران، مادران و فرزندان) پیرامون مسائل مطرح شده شکل گرفت. پس از هر گفتگو یک بازی گروهی برای بازیابی انرژی شرکت کنندگان انجام شد. جدول‎های ذیل خلاصه نتایج سه گفتگو را نشان می دهد.

 چالش های شغل و کار (انتخاب شده توسط گروه پدران)

موضوع ریشه ها پیامدها پیشنهادات
چالش‌های شغل و کار

فقدان فرصت های مناسب

تورم مداوم

گرانی

عدم اولویت بندی هزینه های خانواده

اعتیاد

درآمد کم خانواده نسبت به هزینه های آن

بی اطلاعی افراد در زمینه سرمایه گذاری

فرصت های شغلی محدود

ضعف دانش و مهارت

بی پولی

ناتوانی در مدیریت خانواده

عدم توانایی هزینه های تحصیل و درمان فرزندان

تلاش و تقلای بیشتر

یادگیری مهارت

تنظیم دخل و خرج

کم کردن از انتظارات

آموزش خانواده ها

توانمند کردن و دادن آگاهی به سرپرست خانواده

مسائل مرتبط با شکاف نسلی و اعتماد (گروه فرزندان)

موضوع ریشه ها پیامدها پیشنهادات
مسائل مرتبط با شکاف نسلی و اعتماد

تفاوت جهان بینی ها

نگاه سخت گیرانه والدین

بی توجهی والدین به مساول نسل جدید

بی اطلاعی والدین

تکیه افراطی والدین بر تجارب خود

شکاف نسلی

شکاف نسلی

عدم تعامل میان والدین و فرزندان

شکاف میان پدر و مادر

فضای نامناسب خانواده

ضعف شخصیت فرزندان

اجازه ندادن به فرزند برای کسب تجربه شخصی

سخت گیری بیش از حد نسبت به فرزندان

مراقبت بیش از حد از دختر

تبعیض جنسیتی

افق گشایی در خانواده

الگو داشتن برای تربیت

اعتماد به فرزند

ایجاد فضای گفتگویی بین والدین و فرزندان

افزایش هماهنگی و مشورت میان فرزندان و والدین

اعتیاد، مصرف مواد (مادران)

موضوع ریشه ها پیامدها پیشنهادات
اعتیاد

بیکاری

ضعف دانش

رفیق بازی

ضعف تربیت فرزندان

ناامیدی خانواده

افسردگی

عدم مسئولیت پذیری

خشونت در خانواده

ایجاد نهادهای حمایت کننده

ایجاد فرصت های شغلی

آموزش مهارت های فنی و حرفه ای

پس از سه گفتگو، بازنگری کارگاه توسط شرکت کنندگان انجام شد و تمامی افراد از کارگاه و روند آن راضی بوده و پیشنهاد کردند که این قبیل نشست ها و کارگاه ها به طور منظم و در تمامی محله های شهر برگزار شود.