تسهیلگر سطح یک: فاضل الیاسی

شش کارگاه نیم روزه گفتگوی خانواده در شهر کرمان به تفکیک در میان فرزندان، مادران و پدران در ماه­‌های شهریور و مهرماه سال ۱۳۹۸، با حضور حداقل 21 و حداکثر 30 نفر در هر کارگاه برگزارشد. در برگزاری کارگاه های مذکور از سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه زنان، کودکان و خانواده شهر سرپل ­ذهاب که علاقمند به همکاری در این مرحله بودند و به خانواده ها دسترسی داشتند کمک گرفته شد و مسئولیت دعوت از شرکت کنندگان را سازمان های مذکور بر عهده داشتند.

در این کارگاه ها شرکت کنندگان حول سه پرسش کلیدی به گفتگو نشستند:

  • ویژگی های یک خانواده مطلوب چیست؟
  • چه موانعی بر سر راه یک خانواده مطلوب قرار دارد؟
  • پیامدهای این موانع بر خانواده چه خواهد بود؟

در این کارگاه ها ویژگی‌های مشترکی بین هر گروه ذینفع در زمینه ویژگی های خانواده مطلوب وجود داشت که در جریان زلزله سرپل ­ذهاب این ویژگی­‌ها بسیار کم شده و فقدان آنها سبب آسیب‌­های اجتماعی و اقتصادی فراوانی در حوزه خانواده شده است. در حالی که مادران داشتن امنیت روحی- روانی، مهربانی، اعتماد متقابل و صداقت را از جمله ویژگی های خانواده مطلوب می‌دانستند، فرزندان ویژگی‌هایی چون؛ صمیمیت و نشاط بین اعضای خانواده، اعتماد به فرزندان، مشورت کردن، مسئولیت پذیری و داشتن محیط آرام را جزء خصایص خانواده مطلوب ذکر کرده و پدران هم بر ویژگی هایی چون؛ امنیت شغلی، صداقت، توجه به همسر و فرزندان و تربیت صحیح فرزندان تأکید کردند.

از نظر مادران موانع عمده شکل گیری خانواده مطلوب شامل؛ فقر و مسائل اقتصادی مرتبط با زلزله از جمله بیکاری؛ مشکلات روحی- روانی پس از زلزله و افسردگی- پرخاشگری است اما فرزندان این موانع را علاوه بر عدم صمیمیت، شامل؛ خشونت، بی اعتمادی، فضای مجازی، دروغ گویی و اعتیاد دانستند و پدران هم علاوه بر مسائل اقتصادی، بر مواردی چون؛ بی احترامی، اعتیاد، پرخاشگری و دعوا و دروغ گویی تأکید داشته اند.

نتایج کارگاه های مذکور در کارگاه هفتم، که کارگاهی گفتگویی و یک روزه، با حضور هر سه گروه ذینفع مذکور خواهد بود مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

 برای اطلاع بیشتر اینجا را کلیک کنید.

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه1

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه2

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه3

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه4

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه5

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه6

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه7

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه8

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه9

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه10

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه11

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه12

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه13

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه14

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه15

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه16

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه17

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه19

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه20

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه21

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه23

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه22

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه24

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه26

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه27

سرپل ذهاب کارگاه شش گانه18