گروه جامعهشناسی تاریخی انجمن جامعهشناسی ایران روز شنبه مورخ 28 دی 1392، نشستی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان «دولت وسیاست آموزش در ایران از سال1360تا 1388ش» برگزار کرد که در آن دکتر معصومه قاراخانی به سخنرانی پرداخت.
سخنران این جلسه گفت: سیاست آموزش به عنوان بُعدی از سیاست اجتماعی میتواند تحت تأثیر رویکرد دولتها قرار گیرد. انتظار میرود، دولتها بر اساس ایدهها و رویکردهای گوناگون سیاسی، جهتگیریهای متفاوتی نسبت به سیاستهای اجتماعی از جمله سیاست آموزش داشته باشند. اما درباره اینکه در ایران دولتهای گوناگون چه جهتگیری نسبت به سیاست آموزش داشتهاند دریافت دقیقی وجود ندارد. در پی همین مسئله، با این پرسش روبرو هستیم که تاثیر رویکرد دولتها بر سیاست آموزش در ایران چگونه بوده است؟ برای پاسخ به این پرسش سیاست آموزش در دو بعد درونداد قانونی و هزینه اجتماعی در طول سالهای 1360 تا 1388 ش. و با استفاده از دادههای کمی و کیفی به بحث گذاشته میشود.
دکتر قاراخانی در ادامه این بحث را مطرح کرد که سیاست آموزش در دو بعد درونداد قانونی و هزینه اجتماعی در بازه زمانی مورد بررسی تابعی از رویکرد دولتها نبوده است. این بدان معنی است که سوای اختلافات اندک در برخی دروندادهای قانونی، سیاستهای دولتهای یاد شده در حوزه آموزش استمرار یافته و تکرار شدهاند. همچنین طی سالهای مورد بررسی، اگرچه هزینه اجتماعی در بعد آموزش نوسان اندکی داشته است اما به نظر میرسد این نوسان تحت تاثیر تغییر رویکرد دولتها نبوده است