4گروه جامعه شناسی تاریخی انجمن جامعه شناسی ایران روز شنبه 14 دی ماه 1392 نشست «اخلاق اقتصادی ایرانیان در دوره مشروطه» را با حضور دکتر سمیه توحیدلو و در پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی برگزار کرد.

او به بررسی اقتصاد ایران در دوره مشروطه و رفتار اقتصادی ایرانیان در این دوره پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای توسعه‌ منطقه‌ای، میزان ثروت آن جامعه و وجود سرمایه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری است. تجمیع و به‌کارگیری ثروت نیاز به فرهنگی دارد که در برخی از جوامع این فرهنگ از طریق دین، سنت، عرف و یا باورها به مردم منتقل می‌شود. بررسی رفتارهای اقتصادی می‌تواند در شناخت اخلاق و فرهنگ اقتصادی ما را رهنمون شود.

دکتر توحیدلو نتایج پژوهش خود را تلاشی برای توصیف رفتار اقتصادی و شناخت اخلاق اقتصادی در برهه‌ای از تاریخ دانست که به زعم بسیاری از تاریخ‌پژوهان می‌تواند آستانه‌ای برای پیدایش سازمان‌ها و نهادهای رسمی مرتبط با اقتصاد باشد.

او در ادامه به توصیف رویدادهای تاریخی از منظر اقتصادی از آغاز دوره‌ ناصری تا برآمدن رضاخان، بررسی و مطالعه‌ سبک‌های زندگی و سبد مصرفی مردمان آن روزگار، توصیف و تطبیق اخلاق اقتصادی ایرانیان در مقایسه با اخلاق پروتستان که از منظر فرهنگ و روح سرمایه‌داری مورد تأکید وبر بوده است، و همینطور تبیین برخی از این باورداشته‌های مرتبط با امور اقتصادی پرداخت.

لازم به ذکر است سلسله سخنرانی‌های علمی پیرامون جامعه‌شناسی تاریخی در ایران با هدف ترویج رویکرد جامعه‌شناسی تاریخی و نیز تقویت فعالیت‌های علمی میان رشته‌ای، با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، انجمن ایرانی تاریخ و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود.