dr ershad 0گروه جامعه‌شناسی تاریخی انجمن جامعه‌شناسی ایران روز شنبه مورخ 18 آبان 1392، نشستی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان «نهادی شدن نظام طایفه­ای و پیامدهای آن در تحولات تاریخی- اجتماعی جامعه ایران» برگزار کرد که در آن دکتر فرهنگ ارشاد به سخنرانی پرداخت. 

دکتر ارشاد در ابتدای بحث خود گفت: موضوع محوری این است که تداوم حضور نظام طایفه­ای (که در اساس نهادی اجتماعی و سنتی بوده) و استفاده نابه­جا از آن به­منزلۀ سازوکاری سیاسی در تاریخ ایران – به­ویژه از دوران غزنوی تا قاجاریه- تاثیری گسترده و ژرف در تبیین عقب ماندگی جامعه ایرانی از توسعه (یا مدرنیته) داشته است. در این بحث با توجه به آثار قابل توجهی که در دسترس است، با تاکید بیشتری بر تحلیل و تبیین پژوهشگرانی همچون محمدعلی کاتوزیان، محمود سریع­القلم و کاظم علمداری و کوشش در جهت تکمیل این تحلیل­ها، استدلال خواهد شد که لازم است در این تبیین، به تاثیرات نظام طایفه­ای توجه ژرف­تر و جدی­تری شود- در حالی در برخی موارد این موضوع به­فراموشی سپرده شده است.

سخنران این جلسه، در ادامه به این نکته مهم اشاره نمود که در منابع موجود اغلب به موقعیت جغرافیایی- تاریخی ایران توجه شده و اشاره می­شود که جامعه ما همواره در معرض کشاکش­ها و آمد و رفت اقوام و اجتماع­های ایلی و عشیره­ای قرار داشته است(گاهی یورش­آسا و قهرآمیز و گاهی به­صورت کوچ و آشتی­جویانه). در برخی موارد، این وضعیت به تشکیل حکومت­های ایلی و طایفه­ای انجامیده و این ساختارهای حکومتی برای استوار ساختن و تداوم سلطه خود، از نظام طایفگی بهره­برداری سیاسی کرده­اند، به­طوری که پیامدهای این وضعیت نه فقط دستاورد اجتماعی چشمگیری برای ما نداشته که موانعی بر سر راه توسعه سیاسی و فرهنگی جامعه نیز ایجاد کرده است