گزارش نشست کرونا و زنان آذر1400گروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسی ایران به مناسبت روز جهانی سلامت روان، روز پنج‌شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ برنامه لایو در صفحه اینستاگرام خود برگزار کرد. عنوان این جلسه لایو، «زنان و کرونا؛ با آشفتگی هیجانی ناشی از بحران کرونا چه کار کنیم؟» و سخنران آن فرشته ذاکر، کارشناس ارشد روان‌شناسی و فلسفه، فعال حقوق زنان، عضو گروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسی ایران و مجری برنامه زهرا حنیفه، کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی و روان درمان‌گر پویشی بود.

ابتدای جلسه زهرا حنیفه، ‌مجری برنامه و روان درمان‌گر پویشی، کلیاتی درباره ضرورت توجه به سلامت روان و پرداختن به ابعاد مختلف آن ذکر کرد و سپس فرشته ذاکر (سخنران)، در مورد هدف از برگزاری این برنامه توضیحاتی ارائه داد.

این فعال حقوق زنان، مواردی چون؛ پرداختن به بحران‌های هیجانی‌ای که در طول همه‌گیری کرونا هر کسی را به نحوی درگیر کرده است، ارائه تعاریفی روشن از این بحران‌ها برای کمک به شناخت بهتر آشفتگی‌های هیجانی و ارائه راهکارهایی برای مدیریت بهتر این آشفتگی‌های هیجانی را از اهداف اصلی این برنامه برشمرد.

ذاکر که کارشناس ارشد روان‌شناسی و عضو گروه مطالعات زنان است در ادامه افزود: برای پرهیز از تشدید احساس درماندگی و توجه هم‌زمان به وجوه توانمندی زنان، ابتدا باید به نقش موثر زنان در مقابله با بحران کرونا بپردازیم. نقش مؤثر زنان در حوزه‌هایی مانند؛ درمان و پزشکی، خانواده و در عرصه سیاست انکارناپذیر است.

او همچنین اشاره کرد که در همه‌گیری کرونا آسیب‌پذیری همه اقشار در برابر این بحران به یکسان نبوده است و تأکید کرد: مادرانی که در کادر درمان هستند، زنانی که عهده‌دار مراقبت از بیماران مبتلا به کوید-19 می‌شوند، مادرانی که دارای فرزند دانش‌آموز هستند، مادران شاغلی که دارای فرزند خردسال هستند، و زنانی که مراقبت از افراد مسن خانواده را به عهده دارند، زنانی که به دلیل تعدیل‌های جنسیتی در این ایام شغل خود را از دست داده‌اند، و زنانی که مراقبت از اعضای خانواده را بعد از فوت عزیزان‌شان باید به دوش بکشند از جمله اقشاری هستند که در شرایط همه‌گیری کرونا، فشارهای چندگانه‌ای را متحمل شده‌اند و به همین دلیل درگیر آشفتگی‌های هیجانی بیشتری نیز شده‌اند.

فرشته ذاکر به پیامدهای روحی و روانی ناشی از بحران کرونا که به اشکال مختلف بروز و ظهور پیدا کرده است، اشاره کرد و به دلیل فراگیر بودن تجربه‌ اضطراب، خشم و غم در دوران همه‌گیری کرونا با تفصیل بیشتری به بیان این هیجان‌ها پرداخت.

وی ابتدا نشانه‌های آشفتگی‌های هیجانی ناشی از اضطراب، خشم و غم را شرح داد و سپس توضیح داد که ما آنها را در بدن‌مان چگونه تجربه می‌کنیم. همچنین بی‌توجهی به آنها چگونه می‌تواند ما را گیج و سردرگم کند و باعث تشدید علایم روانی و جسمانی شود.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی و فلسفه، به شیوه‌های ناسالم برخورد با این آشفتگی‌های هیجانی اشاره کرد و در پایان راهکارهایی برای توجه به این هیجان‌ها و مدیریت سالم آنها ارائه کرد.

سخنران این نشست، ادامه داد: سرکوب هیجان‌های منفی که معمولاً به وفور اتفاق می‌افتد باعث تشدید آشفتگی هیجانی می‌شود و به شکلی غیرمستقیم آسیب‌پذیری در برابر ابتلا به کرونا را نیز افزایش می‌دهد. گذشته از پیامدهای کوتاه مدت برخورد ناسالم با هیجان‌های منفی، این اقدام می‌تواند پیامدهای بلندمدتی را نیز به دنبال داشته باشد. ای بسا که بحران کرونا تمام شود ولی آشفتگی‌های هیجانی پیامدهای بلندمدت آن تا سال‌ها با ما بماند.

در پایان برنامه، زهرا حنیفه، مجری و کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، سؤالات مخاطبان برنامه را طرح کرد و سخنران، به آن‌ها پاسخ داد.