سخنرانان: علی سیدپورآذر و مریم السادات حسینیفر
تاریخ نشست:24 بهمن1401
در نشستی که در دفتر انتشارات اندیشه احسان برگزار گردید دکتر مریم السادات حسینیفر و دکتر سیدعلی سیدپورآذر نویسندگان کتاب به معرفی کتاب منتشر شده با عنوان" اصول و کاربرد تحلیل محتوا در کتب درسی" پرداختند. کتاب نامبرده در بهمن 1401 توسط انتشارات اندیشه احسان منتشر شده است. دکتر حسینیفر مدیر گروه جامعه شناسی کاربردی اظهار داشتند: " این کتاب با رویکردی نظری عملی، از یک سو اصول نظری تحلیل محتوا را به عنوان یک روش پژوهش شرح و از سوی دیگر کاربردهای آن را به عنوان یک روش پژوهش در کتب درسی تدوین نموده است. "
همچنین دکتر سیدپورآذر یکی دیگر از نویسندگان کتاب و عضو شورای گروه جامعه شناسی کاربردی معرفی کتاب را با طرح این سئوال شروع کرد که چرا باید محتوای یک کتاب را در معنای عام و یک کتاب درسی را در معنای خاص تحلیل کرد؟ و تحلیل محتوا کجا به کمک ما خواهد آمد؟ وقتی ما به عنوان یک تحلیلگر، منتقد، دانشجو، معلم و یا مدرس به کتاب نگاه کنیم ضرورت و اهمیت تحلیل محتوا برای ما مشخص خواهد شد. در واقع وقتی بحث تحلیل محتوا میشود اولین چیزی که باید به آن توجه کرد مخاطبی است که میخواهد به کتاب توجه و یا از آن استفاده کند. برای یک مخاطب مهم است که یک کتاب را از ابعاد مختلف بشناسم. اگر در مورد بخواهیم مخاطب را دستهبندی کنیم با دو نوع مخاطب سروکار داریم؛ مخاطب سطحینگر و مخاطب با نگاه عمیق. مخاطب سطحی نگر با کتاب برخورد سطحی، احساسی و منفعلانه نسبت به کتاب دارد نمونه آن کتابهای زردی است که در بازار وجود دارد و مخاطب آن بخش وسیعی از جامعه است چون نگاه سطحی به کتاب دارند. مخاطبان عمقینگر مواجه منطقی و انتقادی به کتاب دارد و حتی برای تقاط ضعف آن هم راهکار دارد یا ارائه میدهد. کتابی که معرفی میشود قرار است به مخاطبان خاص خود در مواجه به کتاب یک مواجه عمیقتر بدهد تا خوانش منطقیتری با کتاب داشته باشند. موضوع اصلی این کتاب برخورد و مواجه منطقی با یک کتاب مخصوصاً کتابهای درسی است. هدف اصلی ما در این کتاب آشنایی و شناخت در مخاطب در مواجه عمیق، اندیشهورزانه و خلاقانهتری با کتب درسی و در معنای خاص و کتابها در عام را داشته باشند. بعد از بیان نظرات نویسندگان در خصوص این کتاب، دکتر حسینیفر به طور تخصصی به معرفی این کتاب پرداختند:
تحلیل محتوا به عنوان یکی از روشهای پژوهش همیشه مورد توجه محققین، تحلیلگران رسانه و منتقدین آثار علمی و ادبی بوده است. تحلیل محتوا از یک سو به عنوان روشی علمی اصول خاص خود را دارد، اصولی که محققین به لحاظ کمی و کیفی تلاش مینمایند تا بدانها پایبند باشند. اما از سوی دیگر، جدا از بحث روش، به عنوان تکنیکی خاص برای بررسی کتب گوناگون علمی، ادبی و به طور خاص کتب درسی مورد توجه است. این کتاب در 5 فصل تدوین شده است که به روش تحلیل محتوا پرداخته است. از آنجایی که کتاب روش محتوا را تحلیل و بررسی میکند، محتوای مذکور میتواند محتوای کتب درسی و یا هر کتاب دیگری باشد. این کتاب قرار است به طور تخصصی در مورد اصول تحلیل محتوای کتب درسی و اصول و کاربرد آن آموزشهایی را به مخاطب بدهد. علاوه بر مخاطبان یا تحلیلگران کتب درسی، سایر علاقه مندان به کتاب هم میتوانند از تکنیکهای موجود در این کتاب استفاده کنند. همانطور که گفته شد این کتاب شامل 5 فصول است که فصلهای ابتدایی کتاب درباره ساختار شکلی و محتوایی کتاب، مراحل تحلیل محتوا، روایی و اعتبار، تحلیل محتوای کمی و کیفی و نقد تحلیل محتوا میپردازد. بعد از اینکه مراحل تحیل محتوا و انواع آن شرح داده شد و به نقد و بررسی آن پرداخته شد در ادامه به برنامه درسی و ساختار برنامه درسی هم پرداخته شده است. از آنجا که این کتاب بطور خاص به تحلیل محتوا در کتب درسی میپردازد، کاربرد این کتاب را برای به کارگیری این تکنیک در زمینه تدریس نشان میدهد. بنابراین درباره ساختار برنامه درسی و رویکردهای که با آن مرتبط است در فصل مربوط به آن پرداخته شده است تا نیاز مخاطب خاص خود (مدرسان، معلمان و دانشجو معلمان ) جهت استفاده از تکنیک تحلیل محتوا و رویکردهای آن در کلاس درس مطابق با برنامه درسی را تحت پوشش قرار دهد. این کتاب برای سایر مخاطبان و علاقهمندان در جهت نقد محتوای یک کتاب مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه افرادی که علاقهمند به تحلیل انتقادی کتاب یا جزء خوانندگان حرفهای کتاباند، میتوانند از محتوای این کتاب در جهت افزایش آگاهیشان درباره تکنیکهای مختلف و انواع مختلف تحلیل محتوا استفاده نمایند. در انتهای کتاب چک لیستی ارائه گردیده است که ارزشیابی کتاب را به صورت آیتمی مشخص کرده است و از این چک لیست، ساختار محتوایی و شکلی میتوان علاوه بر تحلیل کتب درسی برای تحلیل سایر کتابها استفاده کرد.