نشست تخصصی بررسی راهکارهای کنترل خودکشی به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی با همکاری اداره کل بهزیستی در محل سالن کنفرانس بهزیستی ایلام مورخ 1402/06/27 برگزار گردید. در این نشست خانم دکتر فاطمه سادات رازقی(رئیس کارگروه خودکشی شورای اجتماعی کشور)، دکتر سید محمد حسین چاوشیان (دبیر مجمع ملی خانواده)، دکتر محسن محمدکریمی(معاونت راهبردی مجمع ملی خانواده)، مدیر کل و معاونین اداره کل بهزیستی ایلام، اعضای هیات مدیره دفتر انجمن جامعه‌شناسی در ایلام، کنشگران و فعالان اجتماعی حضور داشتند. هدف از این نشست بررسی علل و ارائه راهکار خودکشی در ایلام بود که در ابتدا خانم دکتر رازقی با اشاره به اینکه خودکشی به عنوان یک آسیب اجتماعی به مرحله ای رسیده باید کار اجرایی انجام دهیم و بابررسی های میدانی و صحبت با مردم می توان به نتایجی برسیم که بتوانیم به راه های کنترل خودکشی دست بیابیم. سپس آقای دکتر قاسمی (استاد تمام دانشگاه ایلام و عضو انجمن جامعه شناسان)به عنوان سخنران اول نشست بیان نمودند که در ایلام تجربه مدرنیته بی قواره داریم ؛ نظام اعتقادی، نظام رفتاری، نظام فرهنگی و... هنوز تحت عنوان سنت در بین مردم رواج دارد. با رشد شهرنشینی شتابزده سبک زندگی مردم تغییر کرد اما تغییرات مهندسی نشده بود، با ورود سخت افزار هنوز نرم افزار آمادگی برای این تغییرات نداشت. این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه سخنان خود به جهانی شدن اشاره داشتند که جهانی شدن پویایی دارد و برگرفته از شکل مدرنیته است و کارکردها بازنمایی می کند که از طریق رسانه ها این بازنمایی انجام می گیرد. در ادامه نشست دکتر قاسمی به نتایج پژوهش «چگونگی نسبت تجربه مدرنیته و پدیده خودکشی زنان در ایلام» اشاره داشتند که یکی از دلایل خودکشی زنان در ایلام اعتراض است. اعتراض به تبعیض جنسیتی، به دوگانه بودن زن و مرد؛ چرا که زن محله ای منطقه ای نیست بلکه زن جهانی است. ازدواج های متزلزل، هراس از آبرو ، الزامات سنتی، فقر اقتصادی از دیگر علل های خودکشی در بین زنان تعیین شده بود.

این جامعه شناس برای کاهش خودکشی پیشنهاد دادن که با رفرم اقتصادی، رفرم آموزشی و رفرم فرهنگی پایان می یابد و مدرنیته یک پروسه گریزناپذیر است باید مهندسی و مدیریت شود و در جامعه تاب آوری اجتماعی افزایش دهیم.

دکتر وحید احمدی (روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام) به عنوان سخنران دوم نشست مذکور اظهار داشتند که در حوزه مطالعة مرتبط با خودکشی در استان ضعف داریم، ما هنوز به آمار دقیق پژوهشی دسترسی نداریم. هنوز به مساله خودکشی نگاه سیستمی و کل نگر وجود ندارد؛ نگاه صرف به رفتار خودکشی به عنوان مساله ای در حوزه روانشناختی یا جامعه شناختی هست.

این روانشناس معتقد بود در حوزه بهداشت هر رفتار قابل پیش بینی قابلیت پیشگیری دارد و خودکشی به عنوان رفتاری قابل پیش بینی، قابلیت پیشگیری دارد. لذا اگر در حیطه پیشگیری بخواهیم ورود کنیم نیاز به مجموعه ای از افراد متخصص و غیر متخصص آگاه و جنبه های مختلف از پیشگیری داریم که این امر به واسطه آموزش می تواند اتفاق بیفتد. از آنجا که رفتار خودکشی مجموعه ای نشانگان برای پیش بینی داراست؛ لذا آموزش در زمینه شناخت نشانگان رفتار خودکشی به افراد غیر متخصص می تواند در جهت کاهش و مدیریت این رفتار آسیب رسان به شکل قابل توجهی کمک کننده باشد.

در انتهای نشست خانم دکتر رازقی بیان داشتند برای تعیین راهکارهای کنترل خودکشی باید از کنشگران و فعالان اجتماعی کمک بگیریم و با رجوع به محلات کم برخوردار و آسیب پذیر مشکلات مردم را از نزدیک ببینیم و سعی بر این باشد مداخلات تخصصی و اجرایی در رابطه با کاهش و کنترل خودکشی صورت گیرد.

راهکارهای کنترل خودکشی1

 

راهکارهای کنترل خودکشی2

 

راهکارهای کنترل خودکشی3