آیین یاد شده بر پایه هماهنگی و برنامه‌ریزی شعبه فارس انجمن جامعه شناسی ایران در روز یکشنبه 1402/09/12 در سالن طالقانی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز برگزار گردید.

در آغاز جلسه سرکار خانم امیری دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی (مجری جلسه) ضمن گرامیداشت روز علوم اجتماعی و خوشامدگویی به حاضرین، فهرست برنامه‌ها را برشمرد. سپس دکتر اصغر میرفردی مدیر شعبه فارس انجمن جامعه‌شناسی ایران با گرامیداشت روز علوم اجتماعی به اهمیت علوم اجتماعی و توجه به انتقال تجربیات بین نسلی در جامعه‌شناسی پرداخت. در ادامه دکتر منصور طبیعی رئیس دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی به همه حضار به ویژه استادان پیشکسوت خوشامد گفت و چنین نشست‌هایی را برای انتقال تجربیات به نسل جدید دانشجویی ضروری دانست.

سپس با نمایش نماهنگ معرفی پیشینه تحصیلی، شغلی، فعالیت‌ها و آثار استادان پیشکسوت، جناب آقایان دکتر سکندر امان‌اللهی (استاد انسان‌شناسی)، دکتر لهسایی‌زاده (استاد جامعه‌شناسی) و دکتر حبیب احمدی (استاد جامعه‌شناسی) به ترتیب به ایراد سخنرانی درباره اهمیت علوم اجتماعی (انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی)، تکریم علوم اجتماعی و اندیشمندان آن و منش و بینش علمی بنیان‌گذار جامعه‌شناسی در ایران (زنده یاد دکتر غلامحسین صدیقی) پرداختند.

دکتر امان اللهی ضمن بر شمردن ماهیت و اهمیت انسانشناسی و جامعه شناسی، توجه به مبانی و اصول علمی انسانشناسی را برای شناخت جامعه و ابعاد زندگی انسانی برشمرد. وی علم واقعی، را علم مرتبط با میدان و واقعیت عینی جامعه دانست.

دکتر امان الهی در زمینه اهمیت علوم اجتماعی بیان داشت که علوم اجتماعی، یکی از دستاوردهای انقلاب صنعتی است و جامعه نوین را شکل داده است. شناخت جامعه نوین نیازمند دانش نوین یعنی علوم اجتماعی است که عمدتا متکی بر تحقیقات میدانی است. ابعاد اقتصادی-اجتماعی، فرهنگی و آداب و رسوم در هر جامعه به هم پیوند دارند. متخصصان علوم اجتماعی با بررسی ابعاد مختلف جامعه و پیوندهای آنها، مشکلات جامعه را شناسایی می‌کنند و می‌توانند آینده را پیش‌بینی کنند. مدیریت علمی نامتناسب علوم اجتماعی، موجب ناکارآمدسازی آن و کاربرد نامناسب آن برای مدیریت جامعه می شود.

دکتر لهسایی زاده با اشاره به روز علوم اجتماعی آن را فرصت و نمادی برای تکریم روز علوم اجتماعی برشمرد و علوم اجتماعی را از علوم اصلی دانست که جوامع امروزی نیاز انکارناپذیری به آن دارند. وی علوم اجتماعی به معنای عام و جامعه شناسی به معنای خاص را کاربردی دانست و بیان داشت کاربردی بودن علوم اجتماعی به معنای تشخیص مسائل اجتماعی و ارائه راه حل برای برطرف کردن نابهنجاری­های اجتماعی است. وی بیان داشت جهت شناسایی مسائل اجتماعی، باید علوم اجتماعی مجهز به اصول علمی باشد. بکارگیری اصول علمی یعنی پرهیز از بکارگیری ایدئولوژی، ایدئولوژی از هر نوع آن جایگاهی در علوم اجتماعی ندارد.

عالم اجتماعی به تناسب سروکار داشتن با موضوعات و مسائل گوناگون اجتماعی، باید با رویکرد علمی بدانها بپردازد و از نظریه­های متنوع استفاده کند. با باور به اینکه علوم اجتماعی قادر به شناسایی و تبیین مسائل اجتماعی و ارائه راه حل برای آنها است، باید تکریم شود. برای تکریم و ارج گذاری به علوم اجتماعی؛ مجموعه­ای از اقدامات ضروری است:

1-    علوم اجتماعی باید در دانشگاه­ها از موقعیت مستحکم و ارزنده­ای برخوردار باشد. 2- هیأت های علمی با شاخص­های علمی انتخاب شوند. 3- از آنجائیکه دانشگاه پدیده مستقل و علمی است، هیچ نهاد قدرتی نباید در این پدیده دخالت داشته باشد. 4- استادان باید در انتخاب محتوا و مطالب علمی آموزشی اختیار داشته باشند. 5- دانشجویان با شاخص های علمی انتخاب شوند.

ایشان در بخش دیگری، تسامح علمی در داوری های علمی را برای دانشگاه زیانبار دانست و بیان داشت پژوهش­ها باید علمی باشد، زیرا پژوهش­های با شاخص­های ضعیف علمی برای جامعه کارآیی نخواهد داشت. بنابراین، نظارت علمی بر پژوهش­ها ضرورت دارد. در چاپ نتیجه و یافته های پژوهشی نیز باید دقت و حساسیت علمی وجود داشته باشد زیرا چاپ مطالب ضعیف، حرمت و جایگاه علوم اجتماعی را مخدوش می­سازد.

ایشان بیان داشت علوم اجتماعی باید تکریم شود و جایگاه حقیقی خود را به دست آورد نه اینکه مورد کم توجهی قرار گیرد. داوری علمی یکی از ابزارهای تکریم علوم اجتماعی است. ایشان بیان داشت با وجود اهمیت جامعه­شناسی، این علم برای مردم عادی به خوبی شناخته شده نیست. برای تکریم واقعی جامعه شناسی، باید با ابزارهای گوناگون در سطوح مختلف (خرد، میانه و کلان) به معرفی جامعه شناسی پرداخت. تقویت و فعال سازی انجمن­های علمی علوم اجتماعی همچون انجمن جامعه شناسی، انجمن جمعیت شناسی و انجمن انسانشناسی یکی از راه­های تکریم و کارآمدسازی علوم اجتماعی است.

سپس دکتر حبیب احمدی دیگر استاد پیشکسوت بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز، به معرفی بینش و منش علمی بنیانگذار جامعه شناسی ایران، زنده یاد دکتر غلامحسین صدیقی پرداخت. وی استاد صدیقی را نمونه­ای از یک جامعه­شناس پر تلاش، و با بینش علمی نسبت به مسائل جامعه دانست. شاگردپروری، تعهد نسبت به احوال و روشهای علمی، دغدغه مند بودن برای جامعه ایرانی و تلاش در زمینه موضوعات اجتماعی و فرهنگی ایران، را از ویژگیهای برجسته ایشان بر شمرد. احترام همزمان برای میراث فرهنگی و تاریخی ایران و اصول علمی مدرن از خصائل استاد صدیقی بود. استاد صدیقی همزمان از دو بال علم و اخلاق بهره مند بود و شاگردان ایشان به تعالی جامعه شناسی در ایران کمک حیاتی کردند.

آیین با استقبال با شکوه دانشجویان، اعضاء هیئت علمی، دانش‌آموختگان پیشین و دیگر علاقمندان علوم اجتماعی در استان فارس روبرو شد.

 

آیین روز علوم اجتماعی3

آیین روز علوم اجتماعی1

آیین روز علوم اجتماعی2