نشست تخصصی ظرفیت‌ها و محدودیت‌های توانمندسازی زنان در تاریخ نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با همکاری پژوهشکده تعلیم و تربیت استان برگزار گردید. سخنرانان این نشست خانم مریم کرمی عضو هیات مدیره انجمن جامعه‌شناسی استان و خانم سمیرا دالوند از اعضای انجمن جامعه شناسی استان بودند. در ابتدا حسن اسماعیل­زاده به عنوان مدیر نشست ضمن تشکر از دکتر موسوی­فر ریاست محترم پژوهشکده تعلیم و تربیت استان و لزوم تداوم این گونه نشست­های مشترک، به اهمیت بحث توانمندسازی زنان اشاره کرد و سپس به معرفی سخنرانان و چگونگی روند برگزاری جلسه پرداخت. دکتر موسوی­فر ریاست پژوهشکده نیز ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان و استقبال از برگزاری نشست­های مشترک با انجمن جامعه­شناسی استان در آینده به ضرورت مطرح کردن مباحث بین رشته­ای اشاره کرد.

سخنران اول نشست خانم مریم کرمی بود که به مبحث تعارض نقش‌ها در زنان پرداخت. وی ابتدا به تعاریف و مفاهیم مرتبط اشاره کرد و سپس سه نوع تعارض مبتنی بر زمان، فشار و رفتار را در گذر زمان مورد بررسی قرار داد. نوع تقسیم کار در خانواده و حذف فرصت­های زندگی برای زنان، پایین آمدن کیفیت والدگری و کاهش سطح سلامت روان و به تبع آن رشد افسردگی و پرخاشگری مطالب دیگری بودند که وی به آن­ها اشاره کرد.

وی در پایان مباحث خود به راهکارهایی اشاره کرد که می­توانند پیامدهای منفی تعارض در زنان را کاهش داده و به توانمندسازی آن­ها کمک کنند. در نظر گرفتن خانواده به عنوان یک سیستم، مشارکتی شدن خانواده مبتنی بر واگذاری نقش­ها، تغییر سیاست­ها، مثل: شناور شدن ساعات کار، جنسیتی نبودن درآمد­ها و ...)، برون سپاری وظایف و ... از مهم­ترین مواردی بودند که وی به آن­ها اشاره کرد.

سخنران بعدی نشست خانم سمیرا دالوند بود که به موضوع توانمندسازی زنان پرداخت. وی ابتدا به تعریف توانمندسازی، ابعاد و مصادیق: قانونی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن اشاره کرد. وی بر اساس نظریه سارا لانگه پنج مولفه: آگاهی، رفاه، دسترسی، مشارکت و کنترل را مطرح کرد و با توجه به نتایج پژوهشی که در زمینه توانمندسازی زنان در مناطق حاشیه­ای انجام داده بود، به موانع توانمندسازی اشاره کرد. از نظر وی ما الگوی موفقی در این زمینه در کشور نداشتیم و دستگاه‌های متولی الگوی مناسبی برای توانمندسازی زنان ارائه نکرده­اند. وی با نقد سیاست­های حاکم که توانمندسازی را در فرزندآوری تعریف می­کنند به مواردی اشاره کرد که با در نظر گرفتن آن­ها می­توان در این زمینه گام­های خوبی برداشت. مواردی مثل: عدم حمایت از زنان سرپرست خانوار، زنانه شدن فقر در جامعه، تبعیض جنسیتی در دستگاه­های اجرایی، عدم امنیت شغلی زنان در جایگاه برابر با مردان، وجود پندارهای کلیشه‌ای، آموزش و یادگیری مهارت‌ها و ... .

در قسمت دوم نشست که به پرسش و پاسخ و ارائه نظرات شرکت کنندگان در نشست اختصاص داشت، اعضا سوالات و یا نظرات خود را مطرح کردند و در پایان سخنرانان نشست به آن­ها پاسخ دادند.

محدودیتهای توانمندسازی زنان1محدودیتهای توانمندسازی زنان2