به دنبال سلسله نشست‏های علمی – تخصصی دفتر جامعه‏ شناسی مازندران، آخرین جلسه ی این دفتر، در سال 1384 تحت عنوان : « جهانی‏ شدن و جامعه‏ شناسی» در روز هفدهم اسفندماه، در سالن آمفی تئاتر دانشکده ی علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران دربابلسر، برگزار شد . در این نشست، دکتر تقی آزاد ارمکی استاد جامعه ‏شناسی دانشگاه تهران درباره نسبت بین جهانی شدن و جامعه‏ شناسی بحث مفصلی را ارائه کرد .

وی درسخنان خود گفت: جهانی شدن موجب ایجاد تکثر در حوزه ی علم و دانش شده و در این فرآیند، جامعه‏ شناسی نیز به عنوان یک شاخه ی علمی از این امر مستثنی نیست .
اوهمچنین فرآیند گذار از جامعه ی سنتی به مدرن را به سه دوره تقسیم نموده و در هر یکاز این دوره ها، رابطه ی بین علم به طور اعم و جامعه ‏شناسی به طور اخص با جامعه وجهانی شدن را مورد تحلیل قرار داد. دکتر آزادارمکی در ادامه تاکید کرد که جهان متکثر نیاز به معماری فرهنگی دارد زیرا ذات جهان متکثر از نوع فرهنگی است. درواقع،جهان‏ های اجتماعی متکثر از نوع فرهنگی اند. جهان‏ های اجتماعی متکثر غیرقابل شمارش هستند و قابل مدیریت از نوع مکانیکی نیستند و لذا نیاز به مدیریت از نوع فرهنگی دارند. فرهنگ‏ ها فرآیند دو وجهی دارند یعنی هم درون و هم به بیرون از خود را توجه قرار می دهند. جهانی شدن فرآیند عام‏گرایی خاص و خاص‏گرایی عام است. لذا دارای دووجه درونی و بیرونی بوده و پیچیدگی حاصل از آن جالب و زیباست. جهانی شدن امری ممکنو معاصر می‏باشد که از طریق اثرگذاری عنصر اساسی محقق می‏شود: 1- تجارت 2- رسانه‏ ها 3- مهاجرت. این عوامل و عناصر در جامعه‏ ایرانی متفاوت از جامعه‏ جهانی عمل می‏کنند. زیرا حضور حاشیه‏ ای اقتصادی ایران نسبت به نظام جهانی، و عکس‏ العمل‏ برای حوزه فرهنگ در عرصه رسانه‏ ها و رغبت بسیار زیاد به مهاجرت موجب شده است تا حضورایران در جامعه جهانی و تبلور صورت جهانی ایران متفاوت از دیگر کشورها باشد.
کشور ایران نیز دارای عناصر تاریخی ، اجتماعی و فرهنگی ویژه ‏ای برای ساختن جهان است. جامعه جهانی متعلق به همه است و جوامعی که تاریخی ‏ترند مثل ایران،می‏توانند سهم بیشتری در جامعه جهانی داشته باشند.