به مناسبت زادروز دکتر غلامحسین صدیقی، بنیان‌گذار جامعه‌شناسی در ایران و روز بزرگداشت علوم اجتماعی، مراسم بزرگداشت این روز در تاریخ 12 آذرماه 1398 با حضور اعضای هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی و دانشجویان در تالار علوم اجتماعی برگزار شد.

یزد 12آذر98 1

دکتر مسعود حاجی‌زاده میمندی، نماینده انجمن جامعه‌شناسی ایران در دانشگاه یزد و دانشیار دانشکده علوم اجتماعی در ابتدای این جلسه به شخصیت فرهیخته دکتر غلامحسین صدیقی پرداخت و قانون‌مندی و احترام فزاینده وی به علم و علوم اجتماعی را خاطرنشان کرد و گفت: در این نشست حول دو سوال «بزرگداشت علوم اجتماعی به چه معناست؟» و «راهکارهای کاربردی شدن علوم اجتماعی چیست‌؟» صحبت خواهد شد.

دکترحاجی‏‌زاده میمندی بزرگداشت علوم اجتماعی را در پرتو حفظ منزلت آن در بین خود جامعه‌‏شناسان عنوان کرد و گفت: اصحاب جامعه‌‏شناسی می‏‌بایست قوی، باسواد و دانشمند و نیز فرهیخته و آراسته به اخلاق باشند و زمانی که جامعه‏‌شناسان به علم، حقیقت و فضیلت آراسته شوند، علوم اجتماعی نیز در جامعه بزرگ داشته می‏‌شود.

یزد 12آذر98 2

وی ادامه داد: زندگی اجتماعی دارای سه بٌعد کار، استراحت و خودشکوفایی است. زمانی‏‌ که از کاربردی شدن صحبت می‏‌شود فقط به حوزه کار و اشتغال توجه شده که کفایت نمی‏‌کند اما علوم اجتماعی می‏‌تواند کارکردی باشد یعنی به همه نیازها انسان در این سه حوزه توجه کند.

دکتر حسین افراسیابی، مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست با تبریک دوازدهم آذر، «روز بزرگداشت علوم اجتماعی» از دفتر دانشگاهی انجمن جامعه‌شناسی ایران در یزد و دانشکده علوم اجتماعی به‌خاطر برگزاری این نشست تشکر و آرزوی توفیق نمود.

دکتر اکبر زارع شاه‌‏آبادی، رئیس بخش جامعه‌شناسی، نیز با اشاره به منش، کنش و بینش دکتر صدیقی در جامعه‏‌شناسی ایران به نقش دانشگاه در انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: امروزه دانشگاه هویت، اصالت و مسئولیت خود را تا حد زیادی از دست داده است و پیامد این امر سبب شده که نقش سردمداری دانشگاه در حل مسائل و مشکلات جامعه آن‏‌گونه که بود، از دست برود و این انتقاد به کارکرد دانشگاه وارد است که نمی‌‏تواند جامعه را راهنمایی و مشکلاتش را کاهش دهد.

یزد 12آذر98 3

همچنین دکتر سیدمحسن موسوی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی، درخصوص این‏که چرا جایگاه علوم اجتماعی دیده نمی‏شود، گفت: مطابق تقسیم‏‌بندی که چهارحوزه برای علوم اجتماعی تعیین می‏‌کند، تمایل ‏محیط‏‌های دانشگاهی بیشتر به سمت جامعه‏‌شناسی انتقادی و حرفه‏‌ای است درحالی که مخاطب دو حوزه جامعه‏‌شناسی مردم‏‌مدار و سیاست‏‌گذار که رفع معضلات و تحقق خواسته‌‏های جامعه را مدنظر دارد، اغلب غیر دانشگاهیان هستند.

دکتر موسوی افزود: فقدان رشته سیاست‏گذاری اجتماعی در دانشگاه‏‌های کشور و عدم مطالبه‏‌گری دستگاه‏‌های اجرایی از دانشگاه‏‌ها سبب شده تا منبع، پژوهش و تجربه در این خصوص تولید نشود.

در ادامه این نشست، دکتر محمد مبارکی، معاون پژوهشی پردیس علوم انسانی و اجتماعی، با بیان این‏که بزرگداشت علوم اجتماعی در گرو پایبندی به اخلاق حرفه‌‏ای است، ورود هر نوع دیگر اخلاق اعم از اخلاق بازاری، اداری، سیاسی به حوزه دانشگاه را ضربه‏‌ای به جایگاه دانشگاه عنوان کرد و به نقش ساختار موجود نظیر انجمن‏ جامعه شناسی و احساس مسئولیت تک تک افراد در حفظ اخلاق حرفه‏ای در محیط دانشگاه تأکید کرد.

وی ارتقای علوم اجتماعی را در گرو ایفای نقش جامعه شناس به عنوان یک آموزگار و پژوهشگر و نیز شناسایی نیازهای جامعه از طریق ارتباط با محیط برون دانشگاهی به طور هم‏زمان دانست.

یزد 12آذر98 4

دکتر محمد ترکاشوند، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی نیز خاطرنشان کرد: این علم کاربردی هست و اگر تا به حال از آنها استفاده نشده، به دلیل نوع نگاه بوده است.

وی با بیان این که درحال حاضر صحبت از ارتباط دانشگاه با صنعت بسیار مطرح است، خاطرنشان کرد: تمام زندگی انسان، صنعت و اقتصاد نیست و بخش مهمی از آن را مدیریت ارتباطات تشکیل می‏‌دهد.

دکتر ترکاشوند افزود: اکثر مدیران جامعه، ذهن مهندسی دارند و از علوم انسانی بویژه جامعه‌‏شناسی به دور هستند، از طرفی سازمان‏‌ها و نهادها تمایلی به ارتباط با دانشگاه ندارند. این وظیفه جامعه‏‌شناس است که به سمت سازمان‏‌ها برود و با در نظر گرفتن اولویت‏‌های پژوهشی آنها، موضوع پژوهش‌‏های خود را انتخاب کند و از اطلاعات موجود در سازمان‏‌ها نیز بهره جویند.

دکتر عباس عسکری، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، از دیگر سخنرانان در این نشست بود. او کاربرد علوم اجتماعی را معطوف به واقع شدن آن در جایگاه و منزلت خود عنوان کرد و این عامل را در گرو انجام تحقیقات و پروژه‌های باکیفیت در سطح ملی و حتی بین‌‏المللی دانست.

وی افزود: یکی از ویژگی‏های علوم اجتماعی بحث خود انتقادی است که به عنوان فرصت و البته چالشی پیش روی کاربردی شدن آن قرار می‏‌گیرد. همچنین دکتر احمد کلاته ساداتی، سرپرست مرکز پژوهشی مطالعات رفاه اجتماعی، نیز به داشتن اخلاق حرفه‌‏ای در محیط دانشگاه تأکید ورزید.

دکتر کلاته ساداتی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: دانشگاه‏‌ها ناگزیرند به سمت دانشگاه‏‌های نسل سه و چهار روی آورند و جامعه‏‌شناسانی موفق خواهند بود که وارد جامعه شوند و صرف پرداختن به تحقیق و پژوهش فارغ از آگاهی از مسائل و نیازهای جامعه قابل قبول نیست.

دکتر منوچهر علی‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی، اظهار داشت: آمار بیکاری تحصیل کرده‏ در ایران دو برابر تحصیل نکرده‏‌هاست که بیانگر فقدان توانایی دانشگاه در تربیت دانشجویی است که بتواند در جامعه کار پیدا کند و این امر سبب بالا رفتن انتظارات اجتماعی شده است، به طوری که دانشجو حاضر به انجام کارهای یدی نیست و از طرفی جامعه نیز از نظر شغل مناسب پذیرای وی نیست.

تربیت مشاور اجتماعی برای سازمان‌‏ها در دانشگاه یکی از پیشنهادهای دکتر علی‌نژاد بود که درخصوص رفع معضل اشتغال دانش‌‏آموختگان رشته‏‌های علوم اجتماعی و کاربردی کردن جامعه‌‏شناسی مطرح شد.

در ادامه دکتر سیدمحسن سعیدی مدنی، دانشیار دانشکده علوم اجتماعی، افزود: یکی از مشکلات علوم اجتماعی، عدم استفاده این علم در جامعه است به گونه‌‏ای است که از دانش‏‌آموختگان این رشته استقبال نمی‌شود و بعضاً دانش‌‏آموخته رشته‏‌های دیگر مانند پزشکی و مهندسی جای جامعه‏‌شناس و دانش‌آموخته علوم اجتماعی را گرفته‏‌اند.

دکتر سیدرضا جوادیان عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی، گفت: مهمترین مشکل مددکاران، بعد کاربردی شدن علوم اجتماعی و قوانین دست و پاگیر جامعه و دانشگاه است. وی بازنگری در قوانین و مقررات و ارتقای حس مسئولیت در بین اصحاب علوم اجتماعی را خاطر نشان کرد.

دکتر ابوالفضل مرشدی، مدیر امور فرهنگی و اجتماعی، آشنایی دانشجویان و دانش‌آموخته‌ها با مفاهیم کلیدی همچون بینش جامعه‌شناختی و اجتماع علمی را در راستای کاربردی شدن علوم اجتماعی مؤثر دانست.

در ادامه دکتر حاجی زاده میمندی از دانشجویان خواست تا دیدگاه‌های خود را درباره راهکارهای بزرگداشت علوم اجتماعی و کاربردی شدن آن بیان نمایند و در پایان نیز بر عدم باور جامعه، نخبگان و مدیران آن و اقتدار علمی علوم اجتماعی و پذیرش علوم اجتماعی به مثابه یک حرفه و تخصص تأکید نمود و خواستار آن شد که مهندسان و پزشکان بگذارند که حوزه اجتماعی تحت مدیریت اصحاب علوم اجتماعی بویژه جامعه‌شناسی باشد.