تهیه و تنظیم گزارش: علی نوری (دبیر کمیته گروه‌های علمی- تخصصی انجمن جامعه شناسی ایران)

سومین نشست مجازی کمیته گروه‌ها با مدیران و دبیران گروه‌های علمی- تخصصی روز سه شنبه 7 مردادماه 1399 ساعت 19 برگزار شد. موضوع نشست، کنشگری علمی، مدنی، بروکراتیک و انقلابی بود. ابتدا آقای نوری فرد، دبیر گروه مسائل و آسیب های اجتماعی، کنش‌های مذکور را به صورت مختصر معرفی کرد و معتقد بود کنشگرانی که در انجمن جامعه‌شناسی با روش انتقادی عمل می کنند دچار مسأله هستند و کنش آنها در چارچوب رفتار شخصی ارزیابی می شود. او برچسب‌هایی مانند یاغی، انقلابی و ... را در جهت حذف مسأله و نه در جهت حل آن ارزیابی کرد.

سپس دکتر بخارایی، مدیر گروه مسائل و آسیب های اجتماعی، عضویت در کمیته گروه‌های علمی از طریق آراء مدیران گروه‌ها را به عنوان یکی از مصادیق کنش بروکراتیک در انجمن مطرح کرد.

دکتر امیدوار، مدیر گروه صلح نیز درباره نقد منصفانه، تحکیم ارتباطات انجمن با دفاتر استانی و تعیین اعضا کمیته‌ها توسط مدیران و دبیران گروهها مطالبی را بیان کرد. دکتر ناظری، دبیر گروه جامعه شناسی تفسیری، عبور از ماندگی و حرکت به سوی کنش تازگی را مطرح کرد و معتقد بود فردیت تحقق پیدا نکرده است. از نظر دکتر ناظری، انقلابی بودن درباره یک فرد هم ممکن است اتفاق بیفتد و اگر فرصت ایجاد شود فرد می تواند به عنوان یک نابغه ظاهر شود فضا برای رشد خلاقیت ایجاد شود.

در این نشست، دکتر آزاد ارمکی مدیر کمیته گروه‌های علمی-تخصصی انجمن گفت: هیچ علمی انقلابی نیست، لحظه‌هایی وجود دارد که انقلاب علمی اتفاق می‌افتد. در حوزه علم نمی‌توان همواره انقلابی بود. وی اضافه کرد: انجمن به لحاظ فهم بروکراتیک قابل نقد و بررسی است. او هم چنین درباره انتخاب اعضاء کمیته گروه‌ها پیشنهاد کرد گروه‌ها افرادی را از بین مدیران گروه‌ها برای عضویت در کمیته پیشنهاد کنند، پس از تصویب هیأت مدیره، این افراد می توانند عضو کمیته گروه‌ها شوند.

دستور جلسه آینده: نقد بروکراتیک، بررسی پیشنهادات و مسائل مطرح شده در نشست 7 مرداد 99

 


اسامی حاضرین در نشست:

1. دکتر تقی آزاد ارمکی، مدیر کمیته گروه‌های علمی تخصصی

2. دکتر علی نوری، دبیر کمیته گروه‌های علمی تخصصی

3. دکتر حسن امیدوار، مدیر گروه صلح

4. دکتر مهرداد ناظری، دبیر گروه جامعه شناسی تفسیری

5. عمادالدین باقی، مدیر گروه جامعه شناسی دین

6. دکتر فهیمه نظری، دبیر گروه جامعه شناسی خانواده

7. دکتر احمد بخارایی، مدیر گروه مسائل و آسیب های اجتماعی

8. حمیدرضا نوری فرد، دبیر گروه مسائل و آسیب های اجتماعی

9. دکتر پیام روشنفکر، دبیر گروه جامعه شناسی پزشکی

10. دکتر ندا میلانی، دبیر گروه جامعه شناسی دین

11. دکتر محمدرضا ذوالفقاری، دبیر گروه جامعه شناسی ایران

12. سعادت پیرانی، دبیر گروه مطالعات زنان