تهیه و تنظیم گزارش: علی نوری (دبیر کمیته گروههای علمی- تخصصی انجمن جامعه شناسی ایران)

چهارمین نشست مجازی کمیته گروه‌ها با مدیران و دبیران کمیته گروههای علمی- تخصصی ساعت 19 روز سه شنبه مورخ 21 مردادماه 1399 آغاز شد. موضوع نشست نقد بروکراتیک و بررسی پیشنهادهای مطرح شده در نشست هفتم مرداد 99 درباره انتخاب اعضای کمیته گروه‌های علمی- تخصصی بود.

در ابتدای جلسه دکتر تقی آزاد ارمکی، مدیر کمیته گروه‌ها ضمن خوشامدگویی، انتخاب اعضا کمیته توسط مدیران و دبیران را گام مثبتی ارزیابی کرد و از حاضرین خواست درباره این موضوع و نقد بروکراتیک کنش‌های انجمن پیشنهادات و نظرات خود را مطرح کنند.

سپس دکتر ناظری، دبیر گروه جامعه شناسی تفسیری به دو مدل مشارکت کار درگیر و خوددرگیر اشاره کرد و گفت: مشارکت در انجمن باید از نوع خوددرگیر باشد؛ یعنی اعضای انجمن علاوه بر درگیری فیزیکی به لحاظ درونی و احساسی و ادراکی هم در کار حضور داشته باشند و از سیستم ادرای دوری شود و کارها در انجمن به سمت خلاقیت بیشتر سوق پیدا کند و جامعه شناسی بتواند به جامعه کمک کند. وی به هم افزایی بین اعضای انجمن و گروه‌ها اشاره کرد و تحقق این امر را نیازمند کار و تحقیق دانست.

دکتر امیدوار، مدیر گروه صلح نیز به تأثیرگذاری انجمن اشاره کرد و پیشنهاد کرد انجمن از هر یک از گروه‌ها بخواهد 10 مسأله اصلی کشور را پیشنهاد کنند و سپس هیأت مدیره موارد مشترک این 10 مسأله را اعلام کند و به عنوان دستور کار پیگیری کند. لازم است انجمن رهبری فرهنگی جامعه را به دست بگیرد و از تبدیل شدن به یک نهاد دولتی بپرهیزد.

دکتر نوری، دبیر کمیته گروه‌ها با سپاس از حضور مؤثر گروه‌ها در این نشست‌های مجازی، از آنها خواست گزارش عملکرد مربوط به دوره یکساله فعالیت خود را ارائه نمایند. در پایان دکتر آزاد ارمکی ضمن جمع بندی مباحث نشست، درباره انتخاب اعضا کمیته توسط گروه‌ها، ضمن اعلام موافقت خود، از گروه‌ها خواست پنج نفر را به عنوان اعضای کمیته گروه‌ها معرفی کنند؛ بدین ترتیب که اگر تعداد داوطلبان عضویت در کمیته از بین مدیران و دبیران بیش از پنج نفر بود، انتخابات برگزار شود و اگر پنج نفر بودند همان افراد مستقیماً به عنوان عضو کمیته انتخاب خواهند شد. ایشان همچنین درباره بهبود شرایط کنش در انجمن اظهار داشت: تعداد گروه‌ها زیاد و تعداد اعضا هر گروه کم است. بنابراین ممکن است نیاز به ترکیب یا تجمیع گروه‌ها داشته باشیم. دکتر آزاد درباره تعدد گروه‌های انجمن اضافه کرد: لازم است گروه‌ها بر اساس مسائل جامعه ایجاد شده و گسترش یابند. در شرایط کنونی که انجمن استقرار پیدا کرده و جایگاه آن تثبیت شده است نیاز به بازسازی و ساماندهی دارد.                        

دستور جلسه آینده: اولویت یابی مسائل اجتماعی ایران و خط مشی انجمن 


اسامی حاضرین در نشست: 

  1. دکتر تقی آزاد ارمکی، مدیر کمیته گروه‌های علمی- تخصصی
  2. دکتر علی نوری، دبیر کمیته گروه‌های علمی- تخصصی
  3. دکترحسن امیدوار، مدیر گروه صلح
  4. مهرداد ناظری، دبیر گروه جامعه شناسی تفسیری
  5. عمادالدین باقی، مدیر گروه جامعه شناسی دین
  6. دکتر مهری طیبی نیا، مدیر گروه فرهنگ و جامعه
  7. دکتر مهناز علیزاده، مدیر گروه جامعه شناسی احساسات
  8. حمیدرضا نوری فرد، دبیر گروه مسائل و آسیب های اجتماعی
  9. دکتر ندا میلانی، دبیر گروه جامعه شناسی دین
  10. سعادت پیرانی، دبیر گروه مطالعات زنان