علی نوری*

این نشست راس ساعت 17 روز سه شنبه مورخ 14 اردیبهشت ماه 1400 آغاز و در ساعت 20 همان روز پایان یافت. در ابتدای این جلسه دکتر سید حسین سراج زاده، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران، ضمن خوشامدگویی به مدیران و دبیران و آرزوی سلامتی آنان در شرایط همه‌گیری ویروس کووید 19، سال جدید خورشیدی را تبریک گفت و گزارشی از فعالیت‌های هیأت مدیره انجمن در یک سال گذشته ارائه کرد. رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران گفت: برگزاری 28 جلسه هیأت مدیره در سال 1399، ایجاد صفحه تأثیرات اجتماعی کرونا روی وب سایت انجمن و گردآوری و نشر مطالب صاحب نظران علوم اجتماعی درباره این موضوع، نامه انجمن خطاب به انجمن بین المللی جامعه‌شناسی درباره تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران و بازتاب مناسب آن، نامه به رئیس جمهور درباره کم کردن محدودیت‌های کرونا و نقد عملکرد دولت، بیانیه اعتراضی درباره جذب حوزویان برای تدریس علوم اجتماعی در مدارس به همراه چند انجمن علمی دیگر، تصمیم‌گیری درباره لغو عضویت یکی از اعضاء به دلیل مسأله آزار جنسی و تشکیل کارگروه ویژه مسئله آزار جنسی با همکاری سایر انجمن‌های علمی، برگزاری یادبود دکتر آشتیانی و دکتر توسلی، برگزاری مجمع عمومی سالیانه انجمن، همایش یک روزه «روز ملی علوم اجتماعی»، برگزاری همایش دو روزه «پژوهش‌ اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران»، برگزاری همایش پنجم «جامعه‌شناسان و جامعه ایرانی» در اسفندماه 1399 با حضور دکتر احمد اشرف، و یادبود مرحوم دکتر فریبرز رئیس دانا از جمله فعالیت‌های انجام شده توسط هیأت مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران در سال گذشته بود.

دکتر سراج زاده مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی انجمن در یک‌سال آینده را به این شرح اعلام کرد:

  • برنامه نقد وارزیابی آثار زنده یاد دکتر قانعی راد، که در ادامه نشست‌های جامعه ایرانی و جامعه‌شناسان ایرانی برگزار می‌شود؛
  • برگزاری سومین همایش خوانش انتقادی جامعه شناسان کلاسیک و مسائل جامعه ایران؛
  • همایش روز ملی علوم اجتماعی؛
  • برنامه ریزی برای برگزاری همایش کنکاش‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران در بهار سال 1401 همزمان با مجمع عمومی انجمن.

سپس دکتر علی نوری، دبیر کمیته گروه‌های علمی – تخصصی به جلسات سالیان گذشته هیأت مدیره با مدیران و دبیران گروه‌ها و کارگروه‌های انجمن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: به دلیل بحران کرونا، این نشست‌ها در سال گذشته انجام نشده است، اما کمیته گروه‌ها پنج جلسه مجازی با مدیران و دبیران برگزار کرده و بحث و تبادل نظر درباره مسائل و دیدگاه‌های آنان انجام شده است.

دبیر کمیته گروه‌های علمی، بزرگترین مسأله گروه‌ها را در حال حاضر، کم شدن تعداد اعضا آنان و عدم ارتباط مدیران و دبیران و شورای مدیریت گروه‌ها با اعضا آنها عنوان کرد و برای حل این مسأله، اصلاح آیین‌نامه تشکیل گروه‌های علمی – تخصصی را خواستار شد.

دکتر نوری ضمن تشکر از همکاری‌های مدیران و دبیران گروه‌ها در سال‌های گذشته از آنان درخواست کرد گزارش عملکرد اردیبهشت 1399 الی اردیبهشت 1400 را همراه با پرسش‌نامه ویژه گروه مربوطه تکمیل و تا تاریخ 15 خرداد 1400 برای کمیته گروه‌ها ارسال نمایند. در ادامه نشست مدیران و دبیران حاضر در نشست به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند:

- دکتر احمد بخارایی، مدیر گروه مسائل و آسیب‌های اجتماعی، با اشاره به نشست چهار مدیر گروه با موضوع نقد عملکرد انجمن جامعه‌شناسی گفت: بخشی از اساسنامه انجمن اجرا نمی‌شود و انتقاد متوجه این بخش است. وی همایش پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی را ضعیف ارزیابی کرد.

- دکتر نیره توکلی، دبیرگروه جامعه‌شناسی هنر، خواستار دسترسی گروه‌ها به پلت فرم مجازی شد. وی به تجدید سازمان انجمن قبل از انتخابات سال آینده و ارزیابی و شناخت اعضا انجمن اشاره کرد.

- دکتر بیتا مدنی، مدیرگروه جامعه‌شناسی ورزش، با اشاره به گسترش فمینیسم کور در جامعه پیشنهاد کرد این موضوع در همایش کنکاش‌های مفهومی و نظری مورد توجه ویژه قرار گیرد. دکتر مدنی ابراز امیدواری کرد مکانیسم‌های ارتباطی مدیران و دبیران با اعضا هیأت مدیره تسهیل شود.

- دکتر امیدزمانی، مدیرگروه جامعه‌شناسی پزشکی، پیشنهاد کرد درباره مسأله‌ آزار جنسی، چارچوب‌های مشخصی برای بررسی ادعاها تدوین شود و انجمن جامعه‌شناسی ایران جهت تهیه آموزش‌های مناسب برای افراد جامعه در راستای مقابله با این مسأله پیشقدم شود.

- دکتر شیرین احمدنیا، عضو هیأت مدیره انجمن، با اشاره به مطالب مطرح شده توسط مدیران و دبیران گروه‌ها، اظهارداشت؛ با وجود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ارتباط مدیران و دبیران با اعضا هیأت مدیره آسان‌تر شده است و ارتباط و تعامل به راحتی میسر است. وی به عملکرد انجمن در چارچوب مشخص انجمن علمی و جنبه‌های کمی و کیفی آن اشاره کرد و انجمن جامعه‌شناسی را از موفق‌ترین انجمن‌های علمی کشور براساس معیارهای وزارت علوم ارزیابی کرد. دکتر احمدنیا در بخش دیگری از سخنان خود، به تدوین شفاف و در دسترس صورت جلسات انجمن اشاره کرد و در پایان به عنوان مدیرکمیته ارتباطات، اعلام کرد تفاهم نامه‌هایی با نهادهای مختلف امضاء شده است که گروه‌ها می‌توانند از این فرصت برای همکاری با این نهادها استفاده کنند و آخرین تفاهم نامه با دانشگاه علامه طباطبایی منعقد گردیده است.

- محمدرضا ذوالفقاری، دبیرگروه جامعه‌شناسی ایران، با اشاره به اینکه انجمن ویترین مناسبی ندارد بر ضرورت ارتباط بیش‌تر با رسانه‌ها تأکید کرد و در بخش دیگری از سخنان خود خواستار اطلاع مدیران و دبیران گروهها از تفاهم نامه‌های انجمن با نهادها شد.

- دکتر عمادالدین باقی، مدیرگروه جامعه‌شناسی دین، ضرورت جمع‌آوری مستندات و تاریخچه فعالیت گروه‌ها را یادآور شد و تجربه موفق گروه جامعه‌شناسی دین را در زمینه گردآوری مستندات و تاریخ فعالیت 20 ساله گروه را تشریح کرد.

- دکتر مهرداد ناظری، دبیرگروه جامعه‌شناسی تفسیری، بر تقویت سایت انجمن و ارتباط اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی تأکید کرد و تلاش برای ارتباط بیش‌تر با مردم و شبکه اجتماعی وسیع‌تر را یادآورشد.

- دکتر حسن امیدوار، مدیرگروه جامعه‌شناسی صلح، عدم همکاری ارگان‌ها و مقامات دولتی با گروه مربوطه را از تجربه‌های گروه مربوطه برشمرد و ارتباط بیشتر انجمن با مردم را ضروری دانست.

- دکتر پرویز اجلالی، مدیرگروه جامعه‌شناسی فیلم و سینما، درباره فعالیت‌های گروه مربوطه و وظایف مدیرگروه مطالبی را مطرح کرد و رادیکالیسم تندکلی‌گرا در عرصه علم را به بی‌مسئولیتی و راحت کردن ذهن تعبیر کرد. وی همچنین فضای مجازی را محلی دانست که به خاطرکوتاه نویسی درآن امکان طرح حرف های جدی نیست و در واکنش به پیشنهادهای ارتباط منظم انجمن با مطبوعات، عرصه مطبوعات و رسانه‌ها را محل اظهار نظر جامعه‌شناسان دانست و نه انجمن‌های علمی.

- دکتر سیامک زند رضوی، عضو هیأت مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران، معتقد بود: انجمن جامعه‌شناسی یک انجمن علمی است و حزب سیاسی نیست بنابراین در هر زمینه‌ای نباید موضع‌گیری کند، انجمن باید تلاش کند صدای اعضای آن رساتر شنیده شود، انجمن می‌تواند استاندارد سازی کند. دکتر زند رضوی در همین راستا طرح گفتگوی ملی خانواده را به عنوان یک نمونه موفق استانداردسازی مثال زد و در پایان ضمن استقبال از نقد، به صفحه نقد و گفتگوی وب سایت انجمن اشاره کرد که می‌تواند محلی برای گفتگوهای انتقادی درباره این نهاد باشد.

در بخش پایانی نشست دکتر سراج زاده، رئیس انجمن، نکاتی را درباره مطالب مطرح شده توسط حضار مطرح کرد. ایشان افزود: گروه‌ها می‌توانند در همایش‌ها، نشست‌های پیشنهادی خود را تعریف کنند و هیأت مدیره در تمام همایش‌ها از این موضوع استقبال کرده است، اما کار در انجمن داوطلبانه است و براساس میزان انگیزه و توانایی‌های اعضاء گروه انجام می‌شود، لذا ممکن است گروهی بیشتر فعالیت کند یا به عکس فعالیت کم‌تری داشته باشد. تلاش این است که ارتباط بین هیأت مدیره و مدیران و دبیران انجمن بیش‌تر شود. امکان خریداری پلت فرم مجازی ویژه انجمن تاکنون فراهم نشده است و برای برنامه‌ها از امکانات مجازی سایر نهادها و نیز امکانات در دسترس رایگان استفاده می‌شود اما درعین حال ممکن است که در آینده بتوان سامانه مستقلی تدارک دید. وی از گروه‌ها درخواست کرد بر اساس برنامه‌ای که اعلام می‌شود، برای همایش کنکاش‌های مفهومی و نظری برنامه‌ریزی نمایند. ایشان در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد که انتظارات از یک انجمن علمی، باید متناسب با اساسنامه و نقش و مأموریت آن باشد.

اسامی حاضران در نشست:

خانم ‌ها و آقایان؛

1. سیدحسین سراج زاده (رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران)

2. شیرین احمدنیا (عضو هیأت مدیره و مدیر کمیته همکاری‌های علمی)

3. سوسن باستانی (عضو هیأت مدیره و مدیر کمیته عضویت و منابع مالی)

4. سیامک زند رضوی (عضو هیأت مدیره و مدیر کمیته دفاتر شهرستانی)

5. پیام روشنفکر (عضو هیأت مدیره و مدیر کمیته برنامه ریزی و ارزشیابی)

6. سمیه توحیدلو (عضو هیأت مدیره)

7. اسماعیل خلیلی (عضو هیأت مدیره)

8. پرویز اجلالی (بازرس انجمن)

9. علی نوری (دبیر کمیته گروه‌های علمی)

10. عمادالدین باقی (مدیر گروه جامعه‌شناسی دین)

11. احمد بخارایی (مدیر گروه مسائل و آسیب‌های اجتماعی)

12. بیتا مدنی (مدیر گروه جامعه‌شناسی ورزش)

13. امید زمانی (مدیر گروه جامعه‌شناسی پزشکی)

14. محمدرضا ذوالفقاری (دبیر گروه جامعه‌شناسی ایران)

15. مهرداد ناظری (دبیر گروه جامعه‌شناسی تفسیری)

16. حسن امیدوار (مدیر گروه جامعه‌شناسی صلح)

17. فهیمه نظری (دبیر گروه جامعه‌شناسی خانواده)

18. نیره توکلی (دبیر گروه جامعه‌شناسی هنر)

19. آتنا غلام نیارمی (دبیر گروه جامعه‌شناسی تاریخی)

20. محمد علی‌پور (مدیر گروه هنر)

21. محمدعلی قائم پور (مدیرکارگروه آموزش و پرورش)

22. نهال ریاضی (دبیر گروه جامعه‌شناسی علم)

23. سعادت پیرانی (دبیر گروه مطالعات زنان)

24. معصومه کمال‌الدینی (دبیر گروه مصائب و بلایای طبیعی)

25. هادی برغمدی (مدیرگروه ارزیابی تأثیر اجتماعی)

26. آیدا نوابی (دبیر گروه جامعه‌شناسی اقتصاد)

27. رحیم محمدی (مدیر گروه جامعه‌شناسی ایران)

28. فردین منصوری (دبیرگروه ارزیابی تأثیر اجتماعی)

29. حسین حجت پناه (دبیر گروه کشورهای اسلامی)

30. ندا میلانی (دبیر گروه جامعه‌شناسی دین)

31. شهره مجمع (دبیر گروه جامعه‌شناسی مردم‌ مدار)

32. کتایون بهمنی (دبیر گروه توسعه و دگرگونی‌ها)

33. نرگس سوری (دبیر جامعه‌شناسی روستایی)

34. عالیه شکربیگی (مدیر گروه جامعه‌شناسی خانواده)

35. حمیدرضا نوری فرد (دبیر گروه مسائل و آسیب‌های اجتماعی)

36. اختر شیری (دبیر گروه جامعه شناسی نظری)

37. ژیلا آور (کارشناس دبیرخانه انجمن)

38. فاطمه عزلتی مقدم (مسئول وب‌ سایت انجمن)

39. اعظم فلاح (مدیر داخلی مجلات انجمن)

 


*دبیر کمیته گروه‌های علمی- تخصصی انجمن جامعه شناسی ایران (تهیه و تتظیم گزارش)