نگاه سياسي به آسيب‌هاي اجتماعي قم، ظلم در حق آسيب ديدگان است

نشست واکاوی مسائل اجتماعی قم با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری قم و مدیر کارگروه اجتماعی فرهنگی سلامت زنان و خانواده استان قم با هدف تحلیل وضعیت آسیب‌های اجتماعی قم به همت دفتر قم انجمن جامعه‌شناسی ایران در سالن جلسات استانداری و حضور مدیران کل دستگاه‌های اداری و اعضای کارگروه برگزار شد.

واکاوی مسایل قم آذر98 2

عبدالله باقری (مجری طرح ملی گفتگوی خانواده در استان قم و مؤلف کتاب مسائل اجتماعی استان قم) به تشریح مسائل اجتماعی قم بایدها و نبایدهای آن پرداخت. دکتر باقری در این جلسه که با حضور و مدیریت دکتر سلیمانپور (معاون سیاسی امنیتی استانداری قم)، دکتر ملک زاده (مدیرکل امور اجتماعی) و مدیران دستگاه‌های اداری استان برگزار شد، پدیده مهاجرت جمعیت در قم را از 1330 تا 1398 برای اعضا جلسه توصیف و تبیین کرد و به بیان نتایج پژوهش انجمن جامعه شناسی قم در این زمینه پرداخت. او با بیان هفت مسئله اولویت‌دار و ذکر ریشه‌ها، پیامدهای آنها به ارزیابی میزان موفقیت سیاست‌های مسئولان درباره این مسائل و راهکارهای توقف افزایش آنها اشاره کرد.

باقری مؤلف کتاب «واکاوی مسائل اجتماعی قم»، رشد جمعیت در قم را مورد توجه قرار داد و مواردی از قبیل تعارضات فرهنگی قومی و طبقاتی را درصورت عدم تمرکز و توجه مدیران برنامه‌ریز، بودجه‌ریز و مدیریت شهری در طرح‌های توسعه پایدار و به خصوص آموزش شهروندی (رفع فقر فرهنگ شهرنشینی و تمامی الزامات و ضروریاتش) و توزیع عادلانه خدمات امکانات رفاهی -فرهنگی- هنری- ورزشی در سطح عمومی شهر، بحرانی در فردای قم و پیدایش ناهنجاری دانست.

این جامعه‌شناس افزود: با توجه به اینکه 600.000 نفر(50درصد) از جمعیت قم را زنان تشکیل می‌دهند و سرانه تحصیلات آنها نیز رو به افزایش است، مکان‌ها و خدمات تفریحی ذیل مولفه شادی و نشاط عمومی، متناسب با سرانه نرخ جمعیتی در قم نیست، این امر باید به جد در برنامه‌ها و سیاست‌های نظام مدیریتی شهری استان مورد توجه قرار گیرد چرا که شادی و نشاط خود عامل آرامش اجتماعی، انسجام اجتماعی و کاهش خشونت و برطرف کننده مسائل زیرزمینی است.

واکاوی مسایل قم آذر98 1سخنران این نشست مطالعه کتاب «واکاوی مسائل اجتماعی قم» را به روزنامه‌نگاران، مدیران کارشناسان ادارات، اعضای سمن‌ها و فعالان و کنشگران اجتماعی در قم توصیه نمود و اضافه کرد: این کتاب سعی کرده است به دور از کلیشه‌های معمول و پند و نصیحت به تبیین علمی واقعیت‌های اجتماعی از زبان مشارکت‌کنندگان در پژوهش، نه تنها سخن بگوید بلکه راهکاری در سطح خرد و میانه و کلان هم ارایه دهد. آنچه در این کتاب می‌خوانید:

  • اطلاعات بیشتر و متنوع از قم، شناخت مسئله اجتماعی مبانی و مفاهیم، مسئله اجتماعی چیست؟ مسائل اجتماعی قم کدامند؟ ریشه‌ها و علل و پیامدهای آنها برای فرد و برای جامعه چه خواهد بود و چرا و چگونه یک مسئله موجب زایش دست کم 10 آسیب خطرناکتر از خود مسئله اول بوجود می آید؟
  • اولویت‌های مدیران سیاسی و اجتماعی شهری قم در بودجه‌ریزی و اجرا چه باید باشد؟
  • یک تصمیم و سیاست درست در افکار مدیران استان باید به 3 پرسش پاسخ دهد، آن پرسش‌ها کدامند؟.
  • تصمیم برای بستن سفره خانه‌ها، قلیان یا تمرکز بر مواد مخدر  به نسبت هزینه فایده بودجه و وقت کدامیک اولویت باید باشد؟

دکتر سلیمانپور در بخش دیگری از  این جلسه با تاکید بر استفاده از راهکارهای علمی و پژوهشي برای حل آسيب‌ها گفت: قم به لحاظ آسیب‌های اجتماعی، وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌های کشور دارد اما همین میزان کم نیز زیبنده شهر مقدس قم نیست و بايد با تلاش جدي همه مسئولان، سيماي شهر مقدس قم از هرگونه آسيب زدوده و بر فضيلت اخلاقي و ديني آن بیافزاید.

سلیمان پور با اشاره به اینکه در دوران گذار از جامعه سنتی به یک جامعه مدرن هستیم افزود: ارزش‌ها و هنجارهای سنتی در چنین شرایطی کمرنگ مي‌شود و بخشي از آسیب‌های اجتماعی ناشی از دوران گذار است و بایستی با آسیب‌شناسی ریشه‌ای در راستای حل مسائل گام برداریم. نگاه سياسي، فرافكني، بخشي‌گري و تجويز يك نسخه واحد براي انواع مختلف آسيب از چالش‌هاي مديريت اجتماعي است. نسخه‌های تک بعدی پاسخگوی آسیب‌های اجتماعی نیست و باید از راهکارهای علمی و موفق استفاده کنیم. استفاده از بدنه کارشناسی دلسوز و متعهد و با تجربه در دستگاه‌های اجرایی لازم است و نباید آسیب‌های اجتماعی درگیر حواشی سیاسی شوند.