سند ارتقا وضعیت زنان در قم رونمایی شد

معصومه ابتکار معاونت زنان ریاست جمهوری در روز سه شنبه 10 آبان 1398 در نشستی با حضور فعالان و کارشناسان مسایل اجتماعی ( خانواده و زنان) خواستار گزارش انجمن جامعه شناسی استان قم در خصوص طرح های گفتگوی خانواده در فاز اول و دوم شد و در ادامه اظهار داشت: 10 لایحه مهم مرتبط با امور زنان و خانواده به دولت ارائه‌شده و یا در دست تدوین است.

قم 10آبان98 1

وی افزود: طرح‌های اشتغال‌زایی بانوان در استان قم فرصت مناسبی برای ایجاد کسب‌وکار است و در مورد این لوایح، نشست‌های تخصصی با حوزویان و دانشگاهیان در قم برگزار می‌شود.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده بیان کرد: در ابتدای دولت دوازدهم، میزان حضور بانوان در پست‌های مدیریتی 13.6 درصد بود که امروز به حدود 20 درصد رسیده است.

ابتکار با بیان اینکه مشارکت بانوان در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در کشور بسیار ضروری است، گفت: سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده نقشه راه استان برای بهبود مشارکت بانوان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه قم به لحاظ حضور بانوان نخبه و فرهیخته، دارای سرمایه اجتماعی عظیمی است، بیان کرد: سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده در قم بر مبنای آموزه‌های دینی و با اتکا بر اسناد بالادستی نظام به تصویب رسیده است.

قم 10آبان98 2

اندیشه‌ها و ایده‌های بانوان در جلسات تخصصی به اشتراک گذاشته شود

بهرام سرمست استاندار قم نیز در این نشست مدیران و فعالان مسایل اجتماعی (خانواده و زنان) بیان کرد: باید اندیشه‌ها و ایده‌های بانوان در جلسات تخصصی به اشتراک گذاشته شود و برای عملیاتی کردن برنامه‌های آن‌ها، توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای ارتقا و بهبود وضعیت بانوان، آثار و برکات مضاعفی به دنبال خواهد داشت، افزود: مدیران باید هرچه بیشتر نسبت به توانمندی بانوان در عرصه‌های گوناگون باور و اعتقاد داشته باشند.

استاندار قم گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی در راستای امور مرتبط با زنان و خانواده مسئولیت داشته و باید برنامه‌ریزی کنند.

سرمست ادامه داد: بانوان استان قم با وجود همه محدودیت‌ها به لحاظ علمی، توانمندی و خلاقیت و کارآفرینی دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای هستند.

وی خاطرنشان کرد: باید با تشکیل مجمع‌های مشورتی با حضور بانوان نخبه و فعال، تمامی این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها را برای رشد، توسعه و پیشرفت استان به کار بگیریم.

قم 10آبان98 3

مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در قم: مردم راه حل هستند و نه مسئله

همزمان با حضور دکتر ابتکار در قم، گزارش طرح گفتگوی ملی خانواده در استان قم در این نشست ارائه شد. در این نشست که با حضور استاندار قم و مدیران، فعالان و نخبگان حوزه اجتماعی خانواده و زنان امروز در قم برگزار گردید و در خصوص طرح های؛ گفتگوی ملی خانواده / تاب آوری / اشتغال زنان و توانمندسازی توسط مجریان این طرح ها در قم صحبت شد.

دکتر باقری مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در استان قم و مجری طرح ملی گفتگوی خانواده در قم خواستار توجه و تمرکز مدیران استان بر یافته‌ها و پیشنهادات پژوهش‌های انجام شده در قم شد و تاکید کرد که راه‌های برون رفت از مسئله گفتگو با ذینفعان است و نه ابلاغیه و بخشنامه های اداری. مردم در مسائل اجتماعی راه حل هستند و نه مسئله. انجمن‌های علمی پژوهشی، سمن‌ها و تشکل‌ها بهترین ظرفیت برای مشارکت در کاهش مسائل اجتماعی خانواده در قم هستند. مطالبات خانواده‌ها در قم، فقدان زیرساخت‌های فرهنگی هنری، پارک‌های بازی، پارک بانوان، فرهنگسرا و کانون‌های گفتگو، مبارزه با موادمخدر، حاشینه نشینی (مناطق کم برخوردار و مهاجرت) زنان، طلاق و پیامدها و مشارکت دادن جدی دیدگاه‌های مردم در برنامه‌ها و مصوبات محله و شهر است.

قم 10آبان98 4

بخشی از سند ارتقا وضعیت زنان در استان قم

وضعیت زنان در قم باید ارتقا یابد

در نشست رونمایی از سند ارتقا وضعیت زنان در استان قم، معاون هماهنگ کننده معاونت امور زنان نهاد ریاست جمهوری به بخشی از این سند اشاره کرد:

  • بر اساس سرشماری سال ۹۵، طلاق در استان قم نسبت به ازدواج رتبه سوم کشوری را دارد.
  • نسبت طلاق به ازدواج در روستاهای قم رتبه اول را دارد.
  • همچنین مسئله اعتیاد زنان آمار بالایی دارد و نسبت دستگیرشدگان زن به عنوان معتاد در کشور قم رتبه اول را دارد.
  • نسبت مشارکت اقتصادی زنان قم در کشور رتبه آخر است.
  • قم در مسئله زنان بازمانده از تحصیل در مقاطع ابتدایی و متوسطه رتبه اول را دارد.
  • وضعیت مدیریت زنان استان قم نسبت به مردان وضعیت مناسبی ندارد و رتبه ۳۱ در کشور را دارد.

قم 10آبان98 5

دکترجواهری (معاون برنامه‌ریزی و هماهنگ‌کننده معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری) تصویب نوزدهمین سند در کشور را متعلق به استان قم برشمرد و افزود: این سند در هر استانی به دلیل متفاوت بودن مسائلش شکل خاص به خود را گرفته است، تفاوت این سند با سایر اسناد کتابخانه‌ای نبودن آن و کاربردی بودن سند است.

گفتنی است که در پایان این نشست، سند ارتقاء زنان خانواده با 19 رأی مأخوذه و 15موافق 4مخالف به تصویب رسید. این سند دارای 176 شاخص در 8 محور آموزش، اشتغال، بهداشت، ورزش، مشارکت سیاسی، مشارکت اجتماعی، حقوق و امنیت است. پیش از استان قم این سند در 18 استان کشور به تصویب رسیده بود. سند ارتقاء وضعیت زنان با توجه به آخرین سرشماری در استان تدوین شده که 3 سال از آن سرشماری گذشته است.

خانواده به عنوان پایه و رکن یک جامعه، امروز دستشخوش اختلالات ارتباطی است اگرچه این متاثر از پیامدها و کیفیت سیاست‌ها و مصوبات سیاستگذاران و حمکرانی مقامات در کشور است. اما عدم آموزش، آگاهی بخشی، مهارت افزایی در این حوزه کاملا مشهود است.

قم 10آبان98 6