هدف ازطرح گفتگوي خانواده را اعم از آموزش گفتگو در خانواده و يا گفتگودرمورد مسايل خانواده درنظر بگيريم هردو ازاهميتي اساسي در جامعه ما برخوردارهستند. به عبارتي گفتگو در خانواده هم هدف و هم روش بحساب می آید.به اين معنا كه فرایندگفتگو مي تواند يك هدف ويااكسير نجات بخش براي جامعه ما باشد كه با داشتن آن ماصاحب يك فضيلت ويا يك توانمندي وسرمايه هستيم.دوم اينكه ابزار گفتگو مي تواند يك تکنیک و روش خوب براي طرح و حل بسياري از مسايل و ايجاد فضاي مشاركتي براي همكاري جمعي ما مي باشد.

بسياري از مشاهدات و تحقيقات و يافته ها نشان مي دهد كه نهاد خانواده دچار مشكلات و اسيب هاي متعددي شده است وهريك از ديدگاهها و حوزه هاي علمي گوناگون از منظر خود به طرح و حل مسايل خانواده مي پردازند واین دیدگاه هاكمتر اهل گفتگو و اشتراك نظر بين خود هستند.با توجه به اينكه مسايل خانواده در ايران ابعادمختلفي ازجمله اجتماعي وسياسي ، حقوقي ،رواني و ديني دارد.بنابراين فراهم كردن گفتگويي با محوريت نگاه جامعه شناختي كه هم در طرح مسايل و اولويت بندي آنهاو هم در ارايه راهكارها ودر سطوح مختلف بين همه كنشگران مرتبط ضرورت زیادی دارد.طرح گفت گوي ملي بدنبال بسترسازي براي ايجاد چنين گفت گويي در مورد مسايل خانواده در ايران است بطوريكه بتوان گروه هاي مختلف اجتماعي اعم از صاحبنظران و كنشگران و فعالان اجتماعي و سياستگذاران و كارگزاران دولتي را بر سر اين موضوع تشویق به گفتگو نمود. این تحقیق قرار است در دوفاز انجام شود : در فاز اول كه نوعي مساله يابي مشاركتي است مقدمه و بستري است براي فاز دوم که ايجاد يك پويش اجتماعي در سطح ملي براي نهادینه کردن گفتگو در خانواده و تلاش براي بهبود اين نهاداجتماعی است.

با توجه به اينكه مجري اين طرح ملي در سطح استان ها دفاتر انجمن جامعه شناسي ایران درسطح کشوراست.

دفتر انجمن جامعه شناسي ايران در لرستان متولي اجراي اين كاردر استان گرديد.نماينده اين دفتر در تاريخ 13 و14 مرداد ماه دركارگاهي كه به منظور هماهنگي و همفكري وآموزش در مورد مراحل اجرايي طرح دردانشگاه شيراز تشكيل شده بود شركت كرد.

با توجه به معرفي نامه اي كه از طرف معاونت زنان وخانواده رياست جمهوري به استانداری لرستان ارسال و مدیر دفتر انجمن(مجتبی ترکارانی) به عنوان مجري طرح دراستان معرفي گردید. سپس شوراي مديريت انجمن جامعه شناسي لرستان جلسه اي را با حضورخانم پرويز پورمديركل امور بانوان وخانواده استانداري لرستان برگزار نموده و درمورد ابعاد مختلف طرح صحبت هاوهماهنگي هايي بعمل آمد.

در اين راستا خانم مريم ملكي صادقي كه از كارشناسان اداره کل بانوان استانداري و عضو شورای مدیریت انجمن جامعه شناسی است به عنوان رابط طرح انتخاب شدند واين موضوع باعث تسهيل در اجرای امور شد.همچنين با حضور خانم ابتكار در استان دكتر مجتبي تركاراني به عنوان مجري طرج با حضور در یک همایش با حضور ايشان به معرفي ابعاد مختلف طرح گفت گوي خانواده براي حاضران كه نماينده تشكلهاي مردم نهاد و احزاب و...بودند پرداخت.

باتوجه به هماهنگي هاي انجام شده فاز اول طرح در يك كارگاه دوروزه در تاريخ 25 و29 مهرماه باحضور گروه هاي مختلف اجتماعي وكارشناسان اداري وسازماني برگزارشد.

فعاليت هاي انجام شده به شرح زير است.

1-    قبل از اجرای کارگاه جلسه ای باحضور اعضاي شوراي مديريت انجمن جامعه شناسي ايران در لرستان برگزار و هماهنگی های لازم انجام شد.

2-تهيه ليست مدعوين با استفاده از همفكري اعضاء و استفاده از تجربيات دفتر بانوان استانداري در انجام طرح هاي تاب اوري ودریافت مشورت از تسهيلگران توانمند استان براي تكميل اين ليست(مخصوصا جناب اقاي محمودمرادي)

3- با توجه به اينكه طرح هاي ديگري در استان( تاب اوري زنان سرپرست خانواده و شناسايي مناطق حاشيه نشين در حال اجرا مي باشد.در اين زمينه تسهيلگران خوبي در مركز استان و شهرستانها آموزش دیده وباتجربه هستند كه در اين طرح از توان اين مجموعه استفاده گرديد.

4-با توجه به فعال بودن سازمان هاي مردم نهاد در لرستان سعي شد در اين زمينه از توان اين انجمن ها استفاده شود وافراد علاقه مند و مرتبط در زمينه مسايل خانواده ومددكاران اجتماعي به اين کارگاه دعوت شوند.که شامل اعضاء انجمن جامعه شناسی نیز شده است.

5-ازسازمانهاي دولتي مرتبط با موضوع خانواده مانند دانشگاه علوم پزشكي

( دفاتر بهداشت خانواده)بهزيستي،نيروي انتظامي، اداره كل زندانها ، بنياد شهيد،كميته امداد،اموزش و پرورش ودادگستري نیز كارشناساني انتخاب ودعوت شدند.

6-از رسانه ها و محققان و دانشگاهيان وصاحبنظراني كه به نوعي با مسايل خانواده درگير هستند نیز افرادي انتخاب و دعوت شدند.

7_پس از تهيه ليست مربوطه، دعوتنامه اي با امضاي مديركل امور بانوان وخانواده استانداري براي هريك از مدعوين ارسال شد.

8-كارگاه در دو نوبت در تاريخ هاي 25 و29 مهرماه 1397از ساعت 8 تا 12.30 در سالن كنفرانس شهرداري خرم آباد برگزار گرديد.

سعي شد سازمان هاي مردم نهاد و رسانه ها درروز اول دعوت شده و سازمان هاي دولتي و دانشگاهيان و محققان نيزدرروز دوم كارگاه دعوت شوند.

9-از طرف سازمان هاي مردم نهاد استقبال خوبي از كارگاه بعمل آمد ولي سازمانهاي دولتي و دانشگاهيان از طرح کمتر استقبال کردند.

10- يك كانال تلگرامي باحضور اعضاي شركت كننده دركارگاه و تيم اجرايي تشکیل گردید.

11- گواهينامه شركت در كارگاه براي تمام اعضاي شركت كننده صادر و در حال تحويل به آنان است.

در مجموع با تلاش همه دست اندركاران فاز اول طرح گفتگوي خانواده در دو روز به خوبي در لرستان برگزار گرديد و يافته هاي دوروز كارگاه در قالب كتابچه اي اماده شده ودرحال ارسال به انجمن جامعه شناسي ايران مي باشد.

پيشنهادات

1-به نظر مي رسد نياز است چنين كارگاه هاي دركليه شهرستان هاي هر استان باحضور اعضاي مرتبط نيزبرگزار شود.ولي با توجه به محدوديت زمان و بودجه امكان برگزاري چنين جلساتي وجود نداشت .ولي سعي شد از تسهيلگران همه شهرستان ها در كارگاه دعوت شود تا به نوعي اين خلاء برطرف گردد و صداي شهرستان ها در کارگاه شنيده شود و طرح به مركز گرایی متهم نشود.

2-حضور زنان در كارگاه ها بسيار پرتعداد و با انگيزه تر بود.علي رغم اينكه سعي شد كه تركيب جنسيتي در ميان دعوت كنندگان رعايت شود واين تركيب متعادل باشد ولي بخاطر حضور بيشتر زنان در فعاليت هاي داوطلبانه و علاقه مندي بيشتر آنان خواه ناخواه تعداد زنان دركارگاه ها بيشتر شده و به نوعي نگاه زنانه تري در طرح و اولويت بندي مسايل خانواده غالب شد كه اين نگاه را هم ميتوان از جهاتي نقطه قوت طرح بحساب اورد

(دركنار سوگيري هاي اندكي كه شايد اين موضوع داشته باشد.)

3-دعوت كنندگان سازمان هاي دولتي نگاه اداري وسازماني به كار داشتند وعلاقه واشتياقي كه كنشگران اجتماعي به اين كارگاه داشتند را كمتر مي توان درآنهامشاهده كرد.بنابراين سعي شد كه افراد فعال در سمن ها بيشتر در كارگاه باشند.

4-با توجه به اينكه طرح هاي مختلفي در سطح استان ها با موضوعات تاب آوري زنان سرپرست خانواده و شناسايي مشكلات مناطق حاشيه نشين و.. در استانها درحال انجام است.ضرورت دارد كه نسبت ان طرح ها با طرح گفتگوي خانواده و تمایزآنها باهم مشخص شود.

5-به نظر مي رسد كه در برگزاري فاز دوم طرح به مواردي مانند بودجه وزمان توجه لازم شود تا بتوان اين طرح را به خوبي انجام رساند.

با تشكر از خانم پرويز پور مديركل امور بانوان وخانواده استانداري لرستان و سپاس ويژه از كميته اجرايي طرح وهمكاران درشوراي مديريت انجمن جامعه شناسي لرستان

كميته اجرايي طرح

  • مجتبي تركاراني مدير طرح وتسهيلگر
  • مهيارصادقي تسهيلگرودبیر شورای مدیریت
  • مريم ملكي صادقي ناظردفتراموربانوان وخانواده استانداري در طرح وعضو شورای مدیریت    
  • حسن اسماعيل زاده تسهيلگر و عضو شورای مدیریت
  • عليرضا طهماسبيان پشتيباني و هماهنگي و عضوشورای مدیریت
  • محمود مرادي مشاورطرح وتسهیلگر
  • علی ادیمی مستند ساز

 لرستان آبان97 01

لرستان آبان97 1

لرستان آبان97 3

لرستان آبان97 5

لرستان آبان97 6

لرستان آبان97 7

لرستان آبان97 8

لرستان آبان97 9

لرستان آبان97 10

لرستان آبان97 11

لرستان آبان97 13