مجتبی پورترکارانی*

طرح ملی گفتگوی خانواده به سفارش معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری توسط انجمن جامعه شناسی ایران در مراکز استان ها در سراسر کشور درحال اجرا است. این طرح به شکل یک کارگاه مشارکتی و با همکاری دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در لرستان و با تسهیلگری دکتر مجتبی ترکارانی و همکاری مهیار صادقی و علیرضا طهماسبیان و نظارت مریم ملکی صادقی از اداره کل بانوان و خانواده استانداری لرستان درتاریخ 5 شهریورماه 1398 در محل اداره آموزش و پرورش شهرستان پلدختر به مدت 8ساعت اجرا شد.

پلدختر شهریور98 1

برگزاری این طرح در مناطق سیل‌زده استان لرستان به دنبال همفکری مدیرکل بانوان استانداری لرستان و دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در لرستان مطرح شد که بعد از سیل فروردین 98 در لرستان، ابعاد و دامنه مسائل اجتماعی مخصوصاً در درون خانواده ها گسترده تر شده بود و نیاز بود که با برگزاری کارگاه های میدانی و مسأله یابی مشارکتی، دامنه شیوع و اثرات و پیامدهای نفوذ این مسائل را درون خانواده تشخیص داد و به دنبال درمان آنها بود.

پس از اخذ موافقت معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار شد این طرح در 4 شهر سیل زده استان لرستان؛ پلدختر، معمولان و دوره و نورآباد انجام شود.

هدف این طرح در مرحله اول پرداختن به آسیب ها و مشکلات درون خانواده (نوعی مسأله یابی مشارکتی) با حضور گروه‌های مختلف اجتماعی مانند مدیران، کارشناسان دولتی، فرماندهان نیروی انتظامی، فعالان رسانه ای، فعالان مدنی و اجتماعی و اساتید دانشگاه، جامعه شناسان و روان شناسان و مددکاران بود و این افراد در یک کارگاه به شناسایی مشکلات اجتماعی خانواده خاص منطقه پلدختر به خصوص بعد از سیل اخیر پرداختند. قرار است در ماه های بعدی مرحله دوم این طرح با حضوراعضای خانواده اعم از مادران و پدران و فرزندان نیزاجرا شود.

با کمک تسهیلگران محلی (اردشیر میر و مراد طولابی) و با روش گلوله برفی افراد فعال در حوزه اجتماعی و رسانه ها و همچنین کارشناسان ادارات دولتی و مدیران ادارات و اعضای شورای شهر و دهیاران روستاها ومطلعان محلی و تسهیلگران مناطق سیل زده به کارگاه دعوت شدند. در مجموع حدود 25 نفر از طیف های مختلف در کارگاه حضور پیدا کردند.

علاوه براین کارگاه ساعتی نیز میزبان خانم پرویز پور، مدیرکل بانوان و خانواده استانداری لرستان و اقای شاهمرادی رئیس اداره کل آموزش و پرورش پلدختر و آقای نصیری رئیس شورای شهر پلدختر بود و شرکت کنندگان دغدغه های خود را در مورد خانواده با آنان نیزدر میان نهادند.

در این کارگاه مطابق پروتکل تعریف شده به انجام فعالیت های لازم پرداخته شد اما در عین حال تلاش شد در کنار قالب کارگاهی، با ایجاد یک فضای گفتگویی باز، شرکت کنندگان به تمرین مهارت های گفتگو پرداخته و همزمان نیز بر روی مسائل اجتماعی خانواده ها به خصوص در منطقه پلدختر نیز گفتگو شود.

یافته های مهم این کارگاه به این شرح است: شهرستان پلدختر علاوه بر مسائل اجتماعی عمومی مانند بیکاری، فقر، طلاق و خودکشی که در تمام استان تاحدی عمومیت دارد با مسائل اجتماعی خاصی مانند؛ نبود امکانات شادی و تفریح و فراغت، افزایش اختلالات روحی و روانی پس از سیل، وجود مشاغل ناپایدار مانند شوتی و پیامدهای منفی آن (حمل بار قاچاق توسط خودروهای سواری)، بالارفتن نرخ مهاجرت بخاطر بیکاری و تخریب زیر ساختها، افزایش سرسام آور هزینه های زندگی، خوراک و پوشاک، مصالح ساختمانی، اجاره مسکن و کرایه حمل و نقل به خصوص بعد از سیل اشاره کرد.

شرکت کنندگان در کارگاه همگی اتفاق نظر داشتند که دولت باید با کمک و مشارکت مردم محلی هرچه سریعتر به این نوع مسائل توجه نموده و مانع ازافزایش مشکلات و رسیدن آنها به نقطه جبران ناپذیر شود. همچنین دلیل بسیاری از مشکلات جدید را تأخیر در بازسازی زیر ساخت ها بخصوص جاده پلدختر به خرم آباد و کندی در ساخت و ساز منازل مسکونی مردم، عدم توجه به مشکلات روحی و روانی مردم و عدم نظارت صحیح دولت می دانند.

کارگاه از ساعت 8 صبح آغاز و در ساعت 16 خاتمه یافت. گزارش تفصیلی کارگاه در قالب کتاب در آینده منتشر خواهد شد.

پلدختر شهریور98 2

پلدختر شهریور98 3

پلدختر شهریور98 4

 


* تسهیلگر کارگاه (تهیه گزارش)