مجتبی پور ترکارانی*

طرح ملی گفتگوی خانواده به سفارش معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری توسط انجمن جامعه شناسی ایران در مراکز استان ها در سراسر کشور درحال اجرا است. این طرح به شکل یک کارگاه مشارکتی و با همکاری و نظارت مدیریت اموربانوان و خانواده استانداری و دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در لرستان و با تسهیلگری مجتبی ترکارانی وهمکاری تیم همراه؛ مریم ملکی صادقی، مریم کرمی، علی رضا طهماسبیان وعارف شاکرمی در تاریخ 28 شهریورماه 1398 در محل سالن کنفرانس بخشداری معمولان به مدت 8 ساعت اجرا شد.

معمولان شهریور98 1

هدف این طرح در مرحله اول پرداختن به آسیب ها و مشکلات درون خانواده (نوعی مسأله یابی مشارکتی) با حضور گروه های مختلف اجتماعی مانند مدیران، کارشناسان دولتی، فرماندهان نیروی انتظامی، فعالان رسانه ای، فعالان مدنی و اجتماعی، اساتید دانشگاه، جامعه شناسان، روان شناسان و مددکاران بود و این افراد در یک کارگاه به شناسایی مشکلات اجتماعی خانواده خاص منطقه معمولان به خصوص بعد از سیل اخیر پرداختند. قرار است در ماه‌های بعدی مرحله دوم این طرح با حضوراعضای خانواده اعم از مادران و پدران و فرزندان نیزاجرا شود.

با کمک تسهیلگران محلی (زینب کوشکی و ولی بهرامی) و با روش گلوله برفی افراد فعال در حوزه اجتماعی و رسانه‌ها و همچنین کارشناسان ادارات دولتی و مدیران ادارات، اعضای شورای شهر، دهیاران روستاها، مطلعان محلی و تسهیلگران مناطق سیل زده شناسایی و به کارگاه دعوت شدند. در مجموع حدود 20 نفر از طیف های مختلف در کارگاه حضور پیدا کردند.

در این کارگاه شرکت کنندگان مطابق پروتکل تعریف شده به انجام فعالیت های لازم پرداختند و سعی شد با ایجاد یک فضای بازگفتگویی، به طرح و بحث بر روی مسائل اجتماعی خانواده ها در قالب کارت های ارائه شده و مسائل خاص شهر معمولان پرداخته شود.

یافته های مهم این کارگاه به این شرح است؛ شهرستان معمولان علاوه بر مسائل اجتماعی عمومی مانند؛ بیکاری، فقر، طلاق و خودکشی که در تمام استان تا حدی عمومیت دارد با مسائل اجتماعی خاص تری مانند؛ نبود امکانات شادی و تفریح و فراغت، افسردگی و اختلالات روحی در بین زنان خانه دار، شیوع مشکلات فرهنگی و اجتماعی در بین مردم به خاطر شیوه نامناسب کمک های مردمی، تجرد دائمی دختران به خاطر مهاجرت مردان و یا روی آوردن آنها به ازدواج با دختران بسیار جوان، مهاجرت خانواده ها به خرم آباد به خصوص بعد از سیل به خاطر نبود زمین برای ساخت منزل مسکونی، شیوع مواد مخدر صنعتی دربین جوانان، افزایش بیکاری جوانان و بالا رفتن نرخ مهاجرت آنها بعد از تغییر مسیر جاده خوزستان به خرم آباد و ساخت بزرگراه اشاره کرد.

معمولان شهریور98 2

شرکت کنندگان در کارگاه همگی اتفاق نظر داشتند که دولت باید ساختار اداری محلی را در معمولان تقویت نموده و با تسریع دربازسازی زیرساخت ها به خصوص جاده معمولان به خرم آباد و تسریع در ساخت و ساز منازل مسکونی مردم بتواند مانع از رشد آسیب‌های اجتماعی، افزایش مهاجرت و بیکاری در میان خانواده ها شود. همچنین با وجود افراد توانمند محلی می‌توان از این استعدادهای بسیار توانمند در جهت رشد و توسعه بخش معمولان و ایجاد انجمن‌ها و نهادهای مدنی استفاده کرد.

کارگاه از ساعت 8 صبح آغاز و در ساعت 14:30 خاتمه یافت. گزارش تفصیلی کارگاه در قالب کتاب در آینده منتشر خواهد شد.

 


*تسهیلگر کارگاه (تهیه گزارش)