مجتبی پورترکارانی

طرح گفتگوی خانواده به صورت کارگاه مشارکتی و با همکاری و نظارت مدیریت امور بانوان و خانواده استانداری و دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در لرستان و با تسهیلگری مجتبی ترکارانی وهمکاری علیرضا طهماسبیان، امین روشن پور وعلی رضاییان درتاریخ 11 مهرماه 1398 در محل سالن کنفرانس فرمانداری دلفان در شهر نورآباد به مدت 8 ساعت اجرا شد.

دلفان 11مهر98 1

هدف این طرح در مرحله اول پرداختن به آسیب‌ها و مشکلات درون خانواده (نوعی مساله یابی مشارکتی) بود و گروه‌های مختلف اجتماعی؛ مدیران، کارشناسان دولتی، فرماندهان نیروی انتظامی، فعالان رسانه ای، فعالان مدنی و اجتماعی و اساتید دانشگاه، جامعه شناسان و روان شناسان و مددکاران در آن حضور داشتند. این افراد در یک کارگاه به شناسایی مشکلات اجتماعی خانواده خاص شهرستان دلفان به خصوص بعد از سیل اخیر پرداختند. قرار است در ماه‌های بعدی مرحله دوم این طرح با حضوراعضای خانواده اعم از مادران و پدران و فرزندان نیزاجرا شود.

با کمک تسهیلگران محلی؛ ناهید شیخی (فعال مدنی)، شاهیوند از فرمانداری و دکتر علی رضاییان جامعه شناس و عضوشورای شهر نورآباد و با روش گلوله برفی افراد فعال در حوزه اجتماعی و رسانه‌ها و همچنین کارشناسان ادارات دولتی و مدیران ادارات و اعضای شورای شهر و دهیاران روستاها ومطلعان محلی و تسهیلگران مناطق سیل‌زده شناسایی و از طریق دعوت نامه این افراد به کارگاه دعوت شدند. در مجموع حدود 29 نفر در کارگاه حضور یافتند.

دلفان 11مهر98 2

در این جلسه میرزایی (معاون سیاسی فرماندار) و مشعشی (رئیس شورای شهر نورآباد) نیز حضور داشتند و در ابتدای جلسه در مورد مسائل اجتماعی شهرستان دلفان مواردی را اظهار نمودند. شرکت کنندگان مطابق پروتکل تعریف شده به انجام فعالیت‌های لازم پرداختند. با این حال سعی شد با ایجاد یک فضای بازگفتگویی، به طرح و بحث بر روی مسائل اجتماعی خانواده ها فراتر از کارت‌های ارائه شده پرداخته و بر روی مسائل خاص شهرستان دلفان تمرکز شد.

یافته‌های مهم این کارگاه عبارت است از؛ شهرستان دلفان علاوه بر مسائل اجتماعی عمومی لرستان مانند؛ بیکاری و فقر و گسترده که تاحدی عمومیت دارد با مسایل اجتماعی خاص تری مانند؛ نبود امکانات شادی و تفریح و فراغت، مهاجرت مردان متاهل بدون خانواده جهت پیدا کردن کار، آسیب‌های اجتماعی اخلاقی و تربیتی درون خانواده ناشی از مهاجرت مردان، توزیع و مصرف آزادانه مواد مخدر درمراسم‌های عروسی و عزا، ازدواج زودهنگام دختران و طلاق‌های متعاقب آن، رشد اعتیاد به مواد مخدر صنعتی در روستاها بین جوانان، خودکشی جوانان، آسیب‌های اخلاقی ناشی از فقر درون خانواده، ترک تحصیل زودهنگام کودکان و نوجوانان، دشواری دسترسی به شهر و امکانات رفاهی، افزایش معلولیت فرزندان به خاطر ازدواج‌های فامیلی، رها کردن خانواده توسط مردان و بیکاری و فقر گسترده و عدم حمایت تامین اجتماعی و ناکافی بودن خدمات حمایتی از این جمله مسائل می باشند.

دلفان 11مهر98 3

شرکت کنندگان در کارگاه همگی اتفاق نظر داشتند که دولت باید نسبت به وسعت فقر و بیکاری گسترده در این مناطق تدابیر عمده‌ای بیاندیشد و زمینه‌های رشد و توسعه کشاورزی و صنعت و گردشگری را برای رشد اشتغال و جلوگیری از افزایش بیکاری و مهاجرت و اعتیاد ایجاد کند.همچنین با وجود افراد تحصیل‌کرده وتوانمند محلی، زمینه مناسب برای جذب این افراد وجود ندارد.

کارگاه از ساعت 8 صبح آغاز و در ساعت 14 خاتمه یافت. گزارش تفصیلی کارگاه در قالب کتاب بزودی منتشر خواهد شد.

 


*تهیه گزارش