مجتبی ترکارانی*

شش کارگاه نیم روزه گفتگوی خانواده در شهر نورآباد به تفکیک در میان فرزندان (پسرو دختر)، مادران (دو کارگاه) و پدران (دو کارگاه) در دی تا بهمن ماه با حضور 110 نفر، حداقل 15 و حداکثر 25 نفر در هر کارگاه برگزار شد. در برگزاری کارگاه های مذکور از تسهیلگران سطح یک که از اعضای سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه زنان، کودکان و خانواده بودند و در کارگاه‌های مرحله اول شرکت کرده بودند دعوت به همکاری شد. ناهید شیخی مدیر موسسه آرامش زندگی (4کارگاه) و سمیه جلالی مدیر موسسه شفق (2کارگاه) در دبیرستان پسرانه خوارزمی و دخترانه خلیج فارس در برگزاری این کارگاه‌ها همکاری داشتند. در این کارگاه‌ها تلاش شد از والدین علاقمند به حضور در کارگاه و یا افرادی که دسترسی بهتری به مکان برگزاری کارگاه داشتند استفاده گردد. مجتبی ترکارانی مدیر دفتر انجمن جامعه‌شناسی ایران در خرم آباد به عنوان مجری طرح و نماینده انجمن جامعه‌شناسی، مدیریت برگزاری کارگاه، تهیه اقلام، تجهیزات و نظارت بر روند برگزاری کارگاه و اجرای پروتکل را برعهده داشت و گزارش نهایی توسط نامبرده تدوین گردید. مسئولیت دعوت از شرکت کنندگان و اجرای کارگاه به عهده تسهیلگران فوق بود.

دراین کارگاه ها شرکت کنندگان حول سه پرسش کلیدی به گفتگو نشستند:

  • ویژگی های یک خانواده مطلوب چیست؟
  • چه موانعی برسرراه یک خانواده مطلوب قراردارد؟
  • مهمترین مسائل از منظر شرکت کنندگان چه مواردی بودند؟

با برگزاری کارگاه و تحلیل یافته ها نتایج زیر بدست آمد: در این کارگاه ها ویژگی های مشترکی بین هر سه گروه ذینفع در زمینه ویژگی های خانواده مطلوب و موانع رسیدن به آن وجود داشت.علاوه بر اینمادران در این کارگاه خانواده مطلوب را صاحب معیارهایی چون: تربیت صحیح بچه ها، آرام بودن محیط خانواده، مذهبی بودن و مشورت کردن اعضای خانواده با هم می‌دانند و موانعی را که در سراه این مسیر وجود دارد را بدرفتاری والدین با یکدیگر، مشورت نکردن اعضای خانواده با یکدیگر، بی اعتمادی و عدم توان نظارت بر بچه ها می دانند.

پدران در این کارگاه خانواده مطلوب را صاحب معیارهایی چون: خوش زبان بودن والدین، احترام گذاشتن پدر و مادر به فرزند می دانند و موانعی را که در این مسیر وجود دارد را کم آگاهی خانواده، گوش ندادن فرزندان به حرف پدر و مادر، فضای مجازی و فقر و بیکاری می دانند.

فرزندان دختر و پسر در این کارگاه خانواده مطلوب را صاحب معیارهایی چون: روحیه انتقاد پذیری، خرید وسایل مورد علاقه فرزندان، عدم درک فرزند توسط والدین، خوش برخوردی پدر و مادر، مشورت کردن با فرزند می دانند و موانعی که در این مسیر وجود دارد را عدم توان تامین خواسته های فرزند، تعصب بالا نسبت به پوشش ورفتار دختران، اعتیاد پدر، دخالت های خویشاوندان، وجود تنش در خانواده می‌دانند.

مقوله‌های اصلی که این شرکت‌کنندگان به عنوان تنه اصلی در نمودار درخت مشکلات انتخاب کردند را می‌توان پیرامون مقولات فقر و بیکاری و نبود احترام بین اعضای خانواده و روحیه انتقاد پذیری، دزدی و خشونت و دروغ گفتن خلاصه کرد.

با توجه به شیوع کرونا فرصت برگزاری کارگاه هفتم فراهم نشد و قرار است نتایج کارگاه های مذکور در کارگاه هفتم، که کارگاهی گفتگویی و یک روزه، با حضور سه گروه ذینفع مذکور خواهد بود مورد بررسی مجدد قرار گیرد .

 اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید.

نورآباد کارگاه های شش گانه1

نورآباد کارگاه های شش گانه2

نورآباد کارگاه های شش گانه3

نورآباد کارگاه های شش گانه4

نورآباد کارگاه های شش گانه5

نورآباد کارگاه های شش گانه6

نورآباد کارگاه های شش گانه7

نورآباد کارگاه های شش گانه8

نورآباد کارگاه های شش گانه9

نورآباد کارگاه های شش گانه10

نورآباد کارگاه های شش گانه11

نورآباد کارگاه های شش گانه12

 

 


*مجری طرح گفتگوی خانواده در استان لرستان و مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در خرم آباد