مجتبی ترکارانی*

شش کارگاه نیم روزه گفتگوی خانواده درشهر معمولان به تفکیک در میان فرزندان (پسر و دختر)، مادران (2 کارگاه) و پدران (2 کارگاه) از آذرماه تا بهمن ماه 1398 با حضور 117 نفر، حداقل 15 و حداکثر 25 نفر در هر کارگاه برگزار شد.

در برگزاری کارگاه های مذکور از همکاری تسهیلگران سطح یک که از اعضای سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه زنان، کودکان و خانواده بودند و در کارگاه های مرحله اول شرکت کرده بودند دعوت به همکاری شد. زینب کوشکی و پروین محمدی به عنوان تسهیلگر (3کارگاه) و ولی بهرامی جامعه شناس و عضو انجمن الماس سیاه مادیان رود (3 کارگاه) در دبیرستان زینب کبری و پسرانه امام خمینی معمولان و 2 کارگاه نیز در روستای زیودار برگزار نمودند.

در این کارگاه ها تلاش شد از والدین علاقمند به حضور در کارگاه و یا افرادی که دسترسی بهتری به مکان برگزاری کارگاه داشتند استفاده شود. مجتبی ترکارانی مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی در خرم آباد به عنوان مجری طرح و نماینده انجمن جامعه شناسی ایران، مدیریت برگزاری کارگاه، تهیه اقلام، تجهیزات کارگاه و نظارت بر روند برگزاری کارگاه و اجرای پروتکل را به عهده داشت و گزارش نهایی توسط ایشان تدوین گردید و مسئولیت دعوت از شرکت کنندگان و اجرای کارگاه به عهده تسهیلگران فوق بود.

دراین کارگاه ها شرکت کنندگان حول سه پرسش کلیدی به گفتگو نشستند:

  • ویژگی های یک خانواده مطلوب چیست؟
  • چه موانعی برسرراه یک خانواده مطلوب قراردارد؟
  • مهمترین مسائل از منظر شرکت کنندگان چه مواردی بودند؟

با برگزاری کارگاه و تحلیل یافته ها نتایج زیر بدست آمد:

در این کارگاه ها ویژگی های مشترکی بین هرسه گروه ذینفع در زمینه ویژگی های خانواده مطلوب و موانع رسیدن به آن وجود داشت.علاوه براین مادران خانواده مطلوب را صاحب معیارهایی چون: احترام متقابل به یکدیگر، اخلاق و رفتار خوب داشتن، اعتماد به یکدیگر، صداقت و راستگویی، دین و ایمان داشتن، تربیت صحیح بچه ها، آرام بودن محیط خانواده، مذهبی بودن و مشورت کردن اعضای خانواده با یکدیگر می دانند و موانعی را که بر سر آن وجود دارد را اجتماعی شدن نامناسب، اختلافات زیاد فکری فرهنگی و مذهبی داشتن، دروغ گفتن و دو رویی، اعتیاد به مواد مخدر، فقر و بیکاری، بی‌دینی، نبود قانون و نظم در خانوادهمی دانند.

پدران خانواده مطلوب را صاحب معیارهایی چون: احترام و محبت، اعتماد داشتن، باسواد بودن، صداقت در کلام، عمل به وظایف و تکالیف، نقش هدایت گری والدین، مردمی و مردم دار بودن، درآمد کافی داشتن، تفاوت‌ها و اختلافات یکدیگر را به رسمیت شناختنمی دانند و موانعی را که در این مسیر وجود دارد را فضای مجازی، چشم و هم چشمی، اختلافات شدید مذهبی و فرهنگی، مدیریت نداشتن، بی احترامی و تک‌روی، اعتیاد، اعتماد نداشتن، بی توجهی نسبت به اعضای خانواده، بیکاری و نداشتن درآمد مناسب، عدم انتخاب صحیح می دانند.

فرزندان دختر و پسر در این کارگاه خانواده مطلوب را صاحب معیارهایی چون: احترام به یکدیگر، اعتماد داشتن، مشورت کردن، اخلاق خوب و خوش برخوردی، گوش دادن به یکدیگر، صمیمیت در خانواده، نماز اول وقت خواندن، مشورت کردن با فرزند می‌دانند و موانعی آن را: دروغ گفتن به یکدیگر، پرخاشگری و خشونت، اعتیاد در خانواده، بی اعتمادی، مقایسه نابجا و وجود تنش در خانواده ذکر می‌کنند.

مقوله های اصلی که این شرکت کنندگان به عنوان تنه اصلی در نمودار درخت مشکلات انتخاب کردند را می‌توان پیرامون مقولات فقر و بیکاری، دزدی و خشونت، فضای مجازی، تربیت غلط فرزندان، توقعات بالای فرزندان، فروپاشی خانواده، بی ایمانی، ازدواج زودهنگام دختران، افسردگی فرزندان، مشکلات سیل، منزوی بودن خانواده ها و اختلاف فرهنگی شدید خلاصه کرد.

با توجه به شیوع کرونا فرصت برگزاری کارگاه هفتم فراهم نشد و قرار است نتایج کارگاه های مذکور در کارگاه هفتم، که کارگاهی گفتگویی و یک روزه با حضور سه گروه ذینفع مذکور خواهد بود مورد بررسی مجدد قرار گیرد .

 برای اطلاع بیشتر اینجا را کلیک کنید.

معمولان کارگاههای شش گانه1

معمولان کارگاههای شش گانه2

معمولان کارگاههای شش گانه3

معمولان کارگاههای شش گانه4

معمولان کارگاههای شش گانه5

معمولان کارگاههای شش گانه6

معمولان کارگاههای شش گانه7

معمولان کارگاههای شش گانه8

معمولان کارگاههای شش گانه9

 


*مجری طرح گفتگوی خانواده در لرستان و مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در خرم آباد