شش کارگاه نیم روزه گفتگوی خانواده، درشهر پلدختر، به تفکیک در میان فرزندان، مادران وپدران از بهمن 1398 (قبل و بعد از شیوع بیماری کرونا)، با حضور حداقل 6 و حداکثر 25 نفر در هرکارگاه و در شهر پلدختر و بعضی روستاهای اطراف (تعداد کمتر افراد شرکت کننده در کارگاه‌های بعد از شیوع کرونا به‌خاطر شیوع بیماری و نگرانی افراد از شرکت در اجتماعات بود.

در این کارگاه در حدود 20 نفر دعوت شدند ولی تعداد کمتری شرکت کردند. در برگزاری کارگاه های مذکور از سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه زنان، کودکان و خانواده شهرستان پلدختر و افراد مطلع محلی را که علاقمند به همکاری در این مرحله بودند و به خانواده‌ها دسترسی داشتند کمک گرفته شد و مسئولیت دعوت از شرکت کنندگان را تسهیلگران سطح یک آقایان اردشیر میر و دکتر ولی بهرامی و آقای مراد طولابی بر عهده داشتند.

دعوت از فرزندان با استفاده از همکاری مدارس صورت گرفت ولی شناسایی و دعوت از پدران و مادران به کارگاه با استفاده از سرمایه اجتماعی محلی تسهیلگر صورت گرفت و اجرای کارگاه‌ها نیز بر عهده همین تسهیلگران بود.

دراین کارگاه‌ها شرکت کنندگان حول سه پرسش کلیدی به گفتگو نشستند:

  • ویژگی‌های یک خانواده مطلوب چیست؟
  • چه موانعی بر سر راه یک خانواده مطلوب قراردارد؟
  • پیامدهای این موانع بر خانواده چه خواهد بود؟

در این کارگاه‌ها ویژگی‌های مشترک بسیاری بین هر گروه ذینفع در زمینه ویژگی‌های خانواده مطلوب وجود داشت. در حالی که مادران؛ عدم اعتیاد، مسیولیت پذیری سرپرست خانواده، محبت کردن به خانواده را از جمله ویژگی‌های خانواده مطلوب در نظر داشتند، فرزندان به ویژگی‌هایی چون؛ به روز بودن پدر و مادر، توجه به فرزندان و احترام به نظرات آنها، عدم دخالت در کار فرزندان و رفع نیازهای فرزندان را جزء ویژگی‌های خانواده مطلوب ذکر کرده و پدران هم بر ویژگی‌هایی چون؛ به حرف بودن فرزندان خانواده، توانایی برآورده کردن نیازهای خانواده ،رعایت اصول اخلاقی و مذهبی تأکید کردند.

از نظر مادران موانع عمده شکل‌گیری خانواده مطلوب شامل؛ فقر و مسائل اقتصادی مرتبط با آن از جمله بیکاری؛ اعتیاد و خشونت در خانواده است. اما فرزندان این موانع را علاوه بر مسائل اقتصادی، اختلاف بین خواسته‌های والدین و فرزندان، سخت گیری والدین و نبود شغل و کار در آینده ذکر کرده‌اند و پدران هم علاوه بر مسائل اقتصادی، بر مواردی چون دخالت‌های اطرافیان، تجمل گرایی و چشم هم چشمی و کمبود امکانات رفاهی تأکید داشته اند.

همچنین در این کارگاه‌ها افراد شرکت کننده با تشکیل گروه‌های سه یا چهار نفره و انتخاب یک مساله اجتماعی به ترسیم درخت مشکلات پرداختند. نتایج این کارگاه‌ها در گزارش تفصیلی آمده است.

مقرر گردید که نتایج کارگاه‌های مذکور در کارگاه هفتم، که کارگاهی گفتگوی و یک روزه، با حضور سه گروه ذینفع فوق الذکر می‌باشد، مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید.

پلدختر کارگاه شش گانه0

پلدختر کارگاه شش گانه3پلدختر کارگاه شش گانه2

پلدختر کارگاه شش گانه4

پلدختر کارگاه شش گانه5

پلدختر کارگاه شش گانه7

پلدختر کارگاه شش گانه8

پلدختر کارگاه شش گانه9

پلدختر کارگاه شش گانه10

پلدختر کارگاه شش گانه11

پلدختر کارگاه شش گانه12

پلدختر کارگاه شش گانه13

پلدختر کارگاه شش گانه14

پلدختر کارگاه شش گانه16

پلدختر کارگاه شش گانه15