مجتبی پورترکارانی*

طرح ملی گفتگوی خانواده در شهرستان چگنی به شکل یک کارگاه مشارکتی و با همکاری و نظارت مدیریت امور بانوان و خانواده استانداری و دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در لرستان و با تسهیلگری مجتبی ترکارانی و همکاری علی رضا طهماسبیان در تاریخ 17 مرداد ماه 1398 در محل سالن کنفرانس فرمانداری معمولان به مدت 8 ساعت اجرا شد.

چگنی مرداد98 1

هدف این طرح در مرحله اول پرداختن به آسیب ها و مشکلات درون خانواده (نوعی مسأله یابی مشارکتی) با حضور گروه‌های مختلف اجتماعی مانند؛ مدیران، کارشناسان دولتی، فرماندهان نیروی انتظامی، فعالان رسانه ای، فعالان مدنی و اجتماعی، اساتید دانشگاه، جامعه شناسان و روان شناسان و مددکاران بود و این افراد در یک کارگاه به شناسایی مشکلات اجتماعی خانواده خاص شهرستان چگنی به خصوص بعد از سیل اخیر پرداختند. قرار است در ماه های بعدی مرحله دوم این طرح با حضوراعضای خانواده اعم از مادران و پدران و فرزندان نیز اجرا شود.

با کمک تسهیلگر محلی، اکبر سبزوار و با روش گلوله برفی افراد فعال در حوزه اجتماعی و رسانه ها و همچنین کارشناسان ادارات دولتی و مدیران ادارات، اعضای شورای شهر، دهیاران روستاها، مطلعان محلی و تسهیلگران مناطق سیل زده شناسایی و به کارگاه دعوت شدند.

در این کارگاه شرکت کنندگان مطابق پروتکل تعریف شده به انجام فعالیت های لازم پرداختند و در این کارگاه سعی شد با ایجاد یک فضای باز گفتگویی، به طرح و بحث بر روی مسائل اجتماعی خانواده ها در قالب کارت های ارائه شده و مسائل خاص شهرستان چگنی پرداخته شود.

یافته های مهم این کارگاه عبارت از این است؛ شهرستان چگنی علاوه بر مسائل اجتماعی عمومی لرستان مانند؛ بیکاری، فقر، طلاق و خودکشی که تا حدی عمومیت دارد با مسائل اجتماعی خاص تری مانند؛ نبود امکانات شادی و تفریح و فراغت، مهاجرت دسته جمعی مردان بدون خانواده جهت پیدا کردن کار و آسیب های اجتماعی ناشی از مهاجرت مردان در خانواده، توزیع آزادانه مواد مخدر در بین شرکت کنندگان مراسم عروسی و عزا به عنوان یک رسم، ازدواج زود هنگام دختران و طلاق های متعاقب آن، رشد اعتیاد به مواد مخدر صنعتی در روستاها و در بین جوانان، جذب افراد غیر بومی در ادارات دولتی و بیکاری مردم محلی و ترک تحصیل زود هنگام کودکان و نوجوانان، گرایش به مهاجرت به خاطر بیکاری بعد از سیل با تخریب زمین های کشاورزی و تأسیسات آبیاری مواجه گردید.

چگنی مرداد98 2

شرکت کنندگان در کارگاه همگی اتفاق نظر داشتند که دولت باید ساختار اداری محلی را در شهرستان چگنی با جذب افراد محلی و نه غیر بومی تقویت نموده و با تسریع دربازسازی زیرساخت های سیل مخصوصاً در روستاها (پل ها و تأسیسات ابیاری) زمینه های اشتغال کشاورزی و صنعتی را برای رشد اشتغال و جلوگیری از افزایش مهاجرت ایجاد کند. همچنین با وجود افراد توانمند محلی می توان از این استعدادهای بسیارتوانمند در جهت رشد و توسعه بخش چگنی استفاده کرد.

کارگاه از ساعت 8 صبح آغاز و در ساعت 14 خاتمه یافت. گزارش تفصیلی کارگاه در قالب کتاب در آینده منتشر خواهد شد.

 


*تسهیلگر کارگاه (تهیه گزارش)