شش کارگاه نیم روزه گفتگوی خانواده در شهر دوره چگنی، به تفکیک در میان فرزندان، مادران وپدران درماه‌های دی ماه و بهمن ماه 98 و بهمن ماه 99 (قبل و بعد از شیوع بیماری کرونا)، با حضور حداقل 6 و حداکثر 25 نفر در هر کارگاه و در شهر دوره و روستاهای اطراف مانند؛ برکه و تشکن برگزارگردید (تعداد کمتر افراد شرکت کننده در کارگاه‌های بعد کرونا به دلیل شیوع کرونا و نگرانی افراد از شرکت در اجتماعات بود و با این وجود در این کارگاه در حدود 20 نفر دعوت شد ولی تعداد کمتری شرکت کردند).

در برگزاری کارگاه های مذکور از سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه زنان، کودکان و خانواده شهرستان چگنی که علاقمند به همکاری در این مرحله بوده و به خانواده ها دسترسی داشتند کمک گرفته شد و مسئولیت دعوت از شرکت کنندگان را تسهیلگر سطح یک آقای اکبر سبزوار که خود معلم مطالعات اجتماعی و فعال اجتماعی بود، برعهده داشت. دعوت از فرزندان با استفاده از همکاری مدارس صورت گرفت و لی شناسایی و دعوت از پدران و ماردان به کارگاه با استفاده از سرمایه اجتماعی محلی تسهیلگر سطح دو صورت گرفت.

دراین کارگاه‌ها شرکت کنندگان حول سه پرسش کلیدی به گفتگو نشستند:

  • ویژگی های یک خانواده مطلوب چیست؟
  • چه موانعی بر سر راه یک خانواده مطلوب قراردارد؟
  • پیامدهای این موانع برخانواده چه خواهد بود؟

در این کارگاه‌ها ویژگی‌های مشترک بسیاری بین هر گروه ذینفع در زمینه ویژگی‌های خانواده مطلوب وجود داشت. در حالی که مادران داشتن سلامت به معنای عدم اعتیاد، صداقت و مهربانی، صبوری و حامی یکدیگر بودن را از جمله ویژگی‌های خانواده مطلوب در نظر داشتند، فرزندان به ویژگی‌هایی چون به روز بودن، توجه به فرزندان و احترام به نظرات آنها، مسئولیت پذیری والدین و داشتن درآمد بالا را جزء ویژگی های خانواده مطلوب ذکر کرده و پدران هم بر ویژگی‌هایی مانند؛ داشتن شغل مناسب، توجه به همسر و فرزندان و داشتن رفتارهای اخلاقی و مذهبی تأکید کردند.

از نظر مادران موانع عمده شکل گیری خانواده مطلوب شامل؛ فقر و مسائل اقتصادی مرتبط با آن از جمله بیکاری؛ اعتیاد و عدم گفتگو در خانواده می باشد. اما فرزندان این موانع را علاوه بر مسائل اقتصادی، شامل بی توجهی به نظرات فرزندان، عقاید سنتی خانواده، دروغ گویی ذکر کرده اند و پدران هم علاوه بر مسائل اقتصادی، بر مواردی چون دخالت های اطرافیان، تجمل گرایی و چشم هم چشمی وانتظارات بالای فرزندان تأکید داشته اند.

همچنین در این کارگاه‌ها افراد شرکت کننده با تشکیل گروه‌های سه یا چهار نفره و انتخاب یک مسأله اجتماعی به ترسیم درخت مشکلات پرداختند. نتایج این کارگاه‌ها در گزارش تفصیلی آمده است. مقرر گردید که نتایج کارگاه‌های مذکور در کارگاه هفتم، که کارگاهی گفتگویی و یک روزه، با حضور سه گروه ذینفع فوق الذکر است، مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

چگنی کارگاه شش گانه1

چگنی کارگاه شش گانه2

چگنی کارگاه شش گانه3

چگنی کارگاه شش گانه5چگنی کارگاه شش گانه6چگنی کارگاه شش گانه7چگنی کارگاه شش گانه8

چگنی کارگاه شش گانه9

چگنی کارگاه شش گانه10

چگنی کارگاه شش گانه11

چگنی کارگاه شش گانه12

چگنی کارگاه شش گانه13

چگنی کارگاه شش گانه14

چگنی کارگاه شش گانه15