شش کارگاه نیم روزه گفتگوی خانواده درشهر خرم آباد، به تفکیک درمیان فرزندان، مادران و پدران از آبان ماه 98 تا بهمن ماه 99 (قبل و بعد از شیوع بیماری کرونا)، با حضور حداقل6  و حداکثر25  نفر در هرکارگاه برگزار شد (تعداد کمتر افراد شرکت کننده در کارگاه‌های بعد کرونا به دلیل شیوع بیماری و نگرانی افراد از شرکت در اجتماعات بود. با وجود اینکه در این کارگاه در حدود 20 نفر دعوت شدند ولی تعداد کمتری شرکت کردند).

در برگزاری کارگاه های مذکور از دفاتر تسهیلگری گل سفید و ماسور و جهانگیر آباد و مدارس و سازمان‌های مردم نهاد فعال شهر خرم آباد که علاقمند به همکاری در این مرحله بوده و به خانواده ها دسترسی داشتند کمک گرفته شد و زحمت دعوت از شرکت کنندگان را همکارانی در دفاتر تسهیلگری خانم ها: سمیه جودکی و مریم کمالی از دفتر تسهیلگری ماسور، آقای امین روشن پور از دفتر تسهیلگری گل سفید و خانم رشیدی از دفتر تسهیلگری جانگیر آباد و خانم ها مریم ملکی صادقی، مهیار صادقی، مریم کرمی و آقای علیرضا طهماسبیان از دفتر انجمن جامعه شناسی خرم آباد بر عهده گرفته و همکاری صمیمانه ای با ما داشتند.

دراین کارگاه ها شرکت کنندگان حول سه پرسش کلیدی به گفتگو نشستند:

  • ویژگی‌های یک خانواده مطلوب چیست؟
  • چه موانعی برسرراه یک خانواده مطلوب قرار دارد؟
  • پیامدهای این موانع برخانواده چه خواهد بود؟

در این کارگاه‌ها ویژگی‌های مشترک بسیاری بین هر گروه ذینفع در زمینه ویژگی‌های خانواده مطلوب وجود داشت. در حالی که مادران عدم اعتیاد، صداقت و مهربانی، صبوری و حامی یکدیگر بودن را از جمله ویژگی‌های خانواده مطلوب در نظر داشتند، فرزندان با ویژگی‌هایی مانند؛ استقلال فرزندان، توجه و احترام به نظرات آنها و داشتن شغل مناسب را جزء ویژگی های خانواده مطلوب ذکر کرده و پدران هم بر ویژگی هایی چون: داشتن درآمد بالا، توجه به همسر و فرزندان و داشتن رفتارهای همنوا با جامعه و حفظ آبرو تأکید کردند.

از نظر مادران موانع عمده شکل گیری خانواده مطلوب شامل؛ فقر و مسائل اقتصادی مرتبط با آن از جمله بیکاری، اعتیاد، وجود خشونت در خانواده می‌باشد. اما فرزندان این موانع را علاوه بر مسائل اقتصادی، شامل سخت گیری پدر ومادر، دخالت در زندگی فرزندان و مشکلات اقتصادی ذکر کرده اند و پدران هم علاوه بر مسائل اقتصادی، بر مواردی چون دخالت های اطرافیان ، تجمل گرایی و چشم هم چشمی و اعتیاد و ترس از جامعه تأکید داشتند.

همچنین در این کارگاه ها افراد شرکت کننده با تشکیل گروه‌های سه یا چهار نفره و انتخاب یک مساله اجتماعی به ترسیم درخت مشکلات پرداختند. نتایج این کارگاه‌ها در گزارش تفصیلی آمده است. برای اطلاع بیشتر اینجا را کلیک کنید.

مقرر گردید که نتایج کارگاه‌های مذکور در کارگاه هفتم، که کارگاهی گفتگوی و یک روزه، با حضور سه گروه ذینفع فوق الذکر است مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

خرم آباد کارگاه شش گانه1

خرم آباد کارگاه شش گانه2

خرم آباد کارگاه شش گانه3

خرم آباد کارگاه شش گانه4

 

خرم آباد کارگاه شش گانه6

خرم آباد کارگاه شش گانه7

خرم آباد کارگاه شش گانه8

خرم آباد کارگاه شش گانه9

خرم آباد کارگاه شش گانه9

خرم آباد کارگاه شش گانه10

خرم آباد کارگاه شش گانه11

خرم آباد کارگاه شش گانه12

خرم آباد کارگاه شش گانه13