آتنا غلام نیارمی*

چهلمین نشست گروه جامعه شناسی تاریخی انجمن جامعه شناسی ایران روز دوشنبه 19 آذر ماه 1397 با عنوان «تاریخ اجتماعی فناوری در ایران» در موزه علم و فناوری ایران برگزار شد. این نشست، نخستین جلسه از سلسله نشست های تاریخ اجتماعی فناوری در ایران بود که با سخنرانی دکتر حسین مدنی، دکترشروین وکیلی، دکتر کاوه فرهادی، دکتر آتنا نیارمی، دکتر چاپرک، دکتر خادمی، مهندس امتیاز و جمعی دیگر از متخصصان حوزه علم و فناوری برگزار شد.

تاریخ اجتماعی فناوری

در این نشست، ابتدا نیارمی مباحثی پیرامون ماهیت برگزاری این سلسله نشست ها مطرح و توضیحاتی به منظور آشنایی هر چه بیشتر مشارکت کنندگان با روند این جلسات ارائه نمود. پس از آن مدنی – میزبان این نشست ها- افزون بر توضیحات تکمیلی، از تمامی فعالان، کنشگران، صاحب نظران و علاقه مندان به حوزه تاریخ فناوری در ایران دعوت به همکاری و مشارکت در این نشست ها نمود. وی سپس پرسش هایی جهت روشن تر شدن مرزهای مکانی و زمانی که تاریخ فناوری قرار است در آن مورد بررسی قرار گیرد، مطرح نمود. در پاسخ به این پرسش ها، وکیلی توضیحاتی پیرامون حوزه تمدنی ایران زمین و چگونگی آغاز فناوری ها ارائه کرد و چارچوبی برای گستره پژوهش حاضر ترسیم نمود. پس از آن چاپرک نیز به ارائه مطالبی در حوزه تاریخ فناوری پرداخت و فرهادی پیرامون مدیریت دانش و چگونگی تبدیل یا عدم تبدیل دانش ضمنی به دانش عینی مطالبی را مطرح نمود.

در ادامه نشست، حضار به تبادل اندیشه و بحث و گفتگو و پرسش و پاسخ در حوزه مطالب مطرح شده پرداختند و در پایان، نظرسنجی درباره زمان نشست بعدی و چگونگی تداوم این سلسله نشست ها انجام شده و جمع بندی گردید.


*تهیه  گزارش